Hejsan, har fått en bergvärmepump installerad för ca tre veckor sen. Nu har trycket sjunkit från 0,95 bar till 0,3. Är detta normalt efter ett stort ingrepp i värmesystemet eller är det något allvarligt fel? Jag kan inte se någon som helst läcka, Ska jag fylla på igen eller är det något fel?

Mvh
 
D09
Kan det vara luftfickor i systemet?
 
Av sig självt menar du?
Även om det är mycket luft i systemet i början brukar inte trycket sjunka så vansinnigt mycket förrän man luftar.

Dåligt förtryck i expansionskärlet?
Läcka du inte ser?
 
Mycket möjligt. Har testat att lufta två radiatorer och det var ingen luft i dom.
 
Jag misstänker expansionskärlet då trycket "svajjar". Efter tio minuter är trycket noll och så fort pannan värmer på stiger trycket, dock är expansionskärlet helt nytt. Jag kan inte se några läckor öht.
 
Aha!!! till 90% är det inte trycksatt rätt (jag förutsätter att du har ett slutet)
 
Ja, slutet system. Men är inte kärlet trycksatt från fabrik?
 
peternicklas
En automatisk avluftare. Du har luft i systemet som töms lite då och då. Fyll på vatten så trycket hamnar på runt 1 bar. Kanske får göra detta några gånger.
 
Okej, ska "ratten" vara lös eller åtdragen?
 
Lös när den ska vara aktiv dvs kunna avlufta och åtdragen när den inte används för att inte riskera att en börjar småläcka. I övrigt håller jag med MagHam dvs kolla upp förtrycket i ditt kärl, symptomen med så kraftigt varierande tryck är typiskt vid för lite luft i det.
 
Ja, då måste jag montera loss kärlet om jag har fattat det rätt?
 
M
Man brukar kunna tömma systemet på vatten tills det är 0 bar, kolla förtrycket och är det för lite så fyller man kärlet med luft tills max 1bar visas på systemets manometer. Sedan tappar man ut vatten tills det är 0 bar på systemets manometer och kollar förtrycket. Så håller man på tills förtrycket är rätt. Sedan fyller man på med vatten så systemets manometer mäter 1 bar igen.

Då får man minimalt med spill och jobb med kopplingar. Är man däremot säker på sina VVS-kunskaper så är det förmodligen snabbare att ta loss kärlet.
 
  • Gilla
ankan_84
  • Laddar…
Bergvärmepump installerad för tre veckor sedan, är den inte ny? Annars ring installatören använd garantin.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.