Jag har köpt en beggad VE2 minipanna på 2,2kW från Värmebaronen (föregångare till MP4), för att ha som provisorisk värmekälla till golvvärme i ett enda rum på 25m2.
Rummet har två hela fönsterväggar (U=1,2)

Pannan är ca 10-15år gammal.
I manualen står det att expansionskärlet är på 2 liter.
Och säkerhetsventilen löser ut vid 1,5bar.

Jag har försökt hitta tumregler för vilket tryck jag ska ha i systemet, men alla exempel har elementen ovanför pannan.
I mitt fall sitter pannan på väggen ovanför golvvärmeslingorna, dvs pannan är högsta punkten. Höjd från golv till expansionskärlet är ca 2,2m.

-Vilket tryck bör jag ha i systemet, vid säg 25°C vattentemp?

-Bör jag kanske kolla trycket i expansionskärlet innan jag fyller systemet - och vilket tryck bör det ha?

-Kan man kolla trycket i kärlet även efter systemet är fyllt, men utan vattentryck?

-Kan man använda vanlig cykelpump till att fylla (jag antar att fylla med en luftkompressor blir lite för kraftigt)?

-Hur viktig är flödeshastigheten?
Det ska enligt manualen finnas tre hastigheter på pumpen (UPS25-40 130).
Vilken hastighet ska jag välja?
Golvvärmerören är 20mm.

Tacksam för hjälp!

/L-O
 
Du kan köra på standard, 0.5 bar i förtryck och lite drygt 0.5 bar på vattensidan när det är kallt (fast du skulle klara dig med lägre förtryck och då även lägre vattentryck).
För att kolla förtrycket när systemet är fyllt måste du släppa ut så mycket att expansionskärlet töms, men vattnet kan vara kvar i slingorna.
Det brukar vara en bilventil på expansionskärlet. Funkar bra med kompressor.
 
mulpac skrev:
Du kan köra på standard, 0.5 bar i förtryck och lite drygt 0.5 bar på vattensidan när det är kallt (fast du skulle klara dig med lägre förtryck och då även lägre vattentryck).
För att kolla förtrycket när systemet är fyllt måste du släppa ut så mycket att expansionskärlet töms, men vattnet kan vara kvar i slingorna.
Det brukar vara en bilventil på expansionskärlet. Funkar bra med kompressor.
Tack för svaret!

Så du menar alltså att jag kan kolla och ev. fylla expansionskärlet till 0,5bars lufttryck innan jag fyller vatten och sedan fylla vatten till samma tryck, 0,5bar?

Kul att veta:
Ska det teoretiskt vara samma tryck i mitt fall med pannan högst upp, som i fallet med elementen högst upp om höjdskillnaden i båda fallen är lika, dvs det är höjdskillnaden som är det viktiga och inte inbördes placering av komponenterna?

/L-O
 
62_an skrev:
Så du menar alltså att jag kan kolla och ev. fylla expansionskärlet till 0,5bars lufttryck innan jag fyller vatten och sedan fylla vatten till samma tryck, 0,5bar?
Ja, men när du fyller vattnet bör du gå högre än förtrycket, så du har lite marginal om det skulle bli ännu kallare. Dessutom behöver du väl lite marginal så du kan lufta utan att behöva fylla på mer vatten, för då kan man komma in i en evig cirkel med luftande och påfyllande (eftersom det kommer in gaser med vattnet man fyller på). Du kan fylla upp till 1-1.5 bar innan du luftar.


62_an skrev:
Ska det teoretiskt vara samma tryck i mitt fall med pannan högst upp, som i fallet med elementen högst upp om höjdskillnaden i båda fallen är lika, dvs det är höjdskillnaden som är det viktiga och inte inbördes placering av komponenterna?
/L-O
Det viktiga är att det inte blir undertryck någonstans, så det beror på var manometern sitter. Sitter den längst ner måste den visa minst det antal meter vattenpelare som man har upp till översta punkten i systemet. Sitter den överst räcker det att den visar mer än 0.
 
Hur nära varandra ska trycket på vattnet resp. luften i blåsan ligga, dvs hur noga bör man mäta trycket på luften??
Jag misstänker att det är känsligare får små kärl och låga tryck för att inte blåsan ska ligga "kantrad" - eller?

Vad mäter man "små" tryck med - på vanliga manometrar på däckpumpar t.ex., så finns det ju knappt nån skala mellan 0 och 0,5 bar (lika både på cykelpumpen och luftpåfyllaren för kompressorn)?

/L-O
 
Redigerat:
Oftast är expansionskärlet dimensionerat med viss marginal, så det är inte så jättenoga. Idealt sett ska förtrycket vara tillräckligt högt för att motsvara det vattentryck som behövs för att det aldrig ska bli undertryck längst upp i systemet. Det lägsta vattentrycket när systemet är kallt ska vara lite högre än förtrycket så det finns lite vatten i expansionskärlet och man får lite marginal om systemet blir ännu kallare någon gång.

Har sett problemet med manometrarna, men har har en luftpåfyllare till kompressorn som duger eftersom den går ner en bit under 0.5 bar.
 
Nu e de varmt å gött!

:)

Tack för hjälpen!

/L-O
 
  • Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
Nu har jag kört den tillfälliga anläggningen ett tag och sett att trycket sakta sjunkit ner till 0 bar. Så jag tänkte få upp trycket nu innan värmen skulle igång. Tänkte att det inte är så bra om det fattas vatten runt värmepatronen.
Men först kollade jag trycket i expansionskärlet och det visade sig vara bara 0,25 bar. Så jag började med att fylla en halv bar luft, till ca 0,7 bar. Samtidigt steg då vattentrycket ca 0,7 bar. Då kanske tryckminskningen i första hand berott på luftläckage?
Bara efter en liten stund hade trycket sjunkit igen och jag såg då att luftventilen läckte. Så nästa dag blev det färd till däckfirma för att få tag på ventil och liten ventilnyckel. När jag bytte ventilen var vattentrycket 0 bar, men luften hade ett litet tryck som pös ut när jag lossade ventilen. Men sen kommer det konstiga: när jag fyllde luft igen i expansionskärlet trodde jag att vattentrycket skulle hänga med uppåt igen, men det gjorde inte det - vattnet stod kvar på 0 bar även när jag fyllde 2 bar luft! Vattentrycket följer alltså inte längre lufttrycket. Hur kan det komma sig? Jag har inte tappat ut något vatten, bara bytt luftventil?! Nån som har nån idé?
 
Redigerat:
För lite vatten och för högt förtryck (lufttryck när man inte har något vattentryck). Att vattentrycket är lägre kan bero på läckage eller att det helt enkelt blivit lite kallare så vattnet "krympt". Det kanske var för lite redan från början, så det precis räckte för att få lite vatten i expansionskärlen så du såg tryckökningen när du pumpade. Förtrycket ska vara lägre än det lägsta vattentryck man har tänkt ha, så det finns lite marginal i form av en viss vattenvolym i expansionskärlet.
 
Ja men hur kan trycket följa med innan jag bytte nålen men inte efter? Det läckte ju inte ut något vatten då. Det vatten som ev. (antagligen) läckt har ju läckt under en lång period sedan jag driftsatte systemet och jag fick ju upp trycket igen bara genom att fylla luft - innan nålbytet. Men efter är det tji.
Från början följde jag dina råd och satte ca 0,5bar i förtryck i kärlet. Sedan fyllde jag vatten till 1bar i systemet. Tempen i systemet var ganska lika som nu. Så visst har det antagligen sipprat ut vatten. Det är bl.a någon koppling vid slangändarna som man kan se lite grön ärg i gängorna på. Jag vet inte hur mycket det måste läcka i ett sådant här enkelt system för att trycket ska sjunka. Men det kanske inte behövs så mycket? Det kanske kan vara så lite att det inte blir blött utan dunstar på en ggn? Det är ju under en period av två år det sjunkit. Och nu har ju antagligen också luftventilen läckt (kan iofs ha börjat nu när jag skulle kolla trycket).
Jag har under tiden kört igång systemet med 0 bar för att få värme.
Men man får väl helt enkelt hämta trädgårdsslängen och fylla lite vatten igen.
 
Redigerat:
62_an skrev:
Ja men hur kan trycket följa med innan jag bytte nålen men inte efter?
Så länge det finns så mycket vatten att det åtminstone finns lite vatten i expansionskärlet syns tryckökningen på vattnet när man pumpar. Har man för lite vatten så kärlet är helt tomt syns ingen tryckökning. Har man bara pyttelite vatten i expansionskärlet behövs alltså bara en ytterst liten volymändring av vattnet för att man inte ska se någon tryckökning på vattnet när man pumpar.

62_an skrev:
Från början följde jag dina råd och satte ca 0,5bar i förtryck i kärlet. Sedan fyllde jag vatten till 1bar i systemet.
Då fylls expansionskärlet till ungefär 25% med vatten. Om du t.ex. har ett 12 liters expansionskärl har det alltså försvunnit 3 liter. Fast det kan ju ha varit luft i systemet också och luft pyser ut lättare än vatten. Luften löser sig lättare i kallt vatten också, vilket gör att trycket sjunker. Syret i luften "försvinner" genom att systemet rostar, vilket även det bidrar till att sänka trycket.
 
  • Gilla
62_an
  • Laddar…
Fyllde vatten nu. Det gick i några dl, men nu är trycket uppe igen.
Tack för hjälpen! :)
 
Hej,
Jag lånar tråden lite….
Min minipanna MP4 har tidigare utan problem värmt vårt uterum på ca 24kvm. Men sedan en tid tillbaka värms inte golvet upp lika bra, det är kallt då utetemp sjunker. Trycket är stadigt ca 1,7 bar (mellan 0.5-2bar är OK) och ingen säkring har löst ut, framledningstemp ligger på ca 28grader. Rumstermostaten står på 20gr men orkar inte riktigt upp dit utan slår av vid 12-16grader, beroende på hur kallt det är ute.
Vad kan vara problemet tror ni???

mvh Pierre
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.