Var och hämtade upp en ny släpvagn igår, som jag skrivit i en tråd längre ner.
Tyckte det verkade smidigt med M+S (året-runt) däck, så jag körde på en sådan "uppgradering" för 500 spänn. Ibland för man ju rycka ut vintertid med släpet också liksom.
Synade däcken lite närmare väl hemma och ser att belastningsindex är 79 (437 kg/däck). Orginal(sommar)däcken på släpet är dock klassade att klara 1000 kg tillsammans, vilket borde innebära index 85 typ.
Kollade sen runt lite vad sådana här M+S däck av skitkvalitet kostar och de är inte dyrare än vanliga sommardäck. Och mina är just skitkinadäck.
Sammanfattningsvis undrar jag vad jag betalt för? Måste vara arbetet att kränga och montera?
Lite trist också att belastningsindex är lägre än orginal, men jag har fortfarande 130 kg marginal till min max lastvikt på 560 kg.
 
Cheesen
Alltgår skrev:
Var och hämtade upp en ny släpvagn igår, som jag skrivit i en tråd längre ner.
Tyckte det verkade smidigt med M+S (året-runt) däck, så jag körde på en sådan "uppgradering" för 500 spänn. Ibland för man ju rycka ut vintertid med släpet också liksom.
Synade däcken lite närmare väl hemma och ser att belastningsindex är 79 (437 kg/däck). Orginal(sommar)däcken på släpet är dock klassade att klara 1000 kg tillsammans, vilket borde innebära index 85 typ.
Kollade sen runt lite vad sådana här M+S däck av skitkvalitet kostar och de är inte dyrare än vanliga sommardäck. Och mina är just skitkinadäck.
Sammanfattningsvis undrar jag vad jag betalt för? Måste vara arbetet att kränga och montera?
Lite trist också att belastningsindex är lägre än orginal, men jag har fortfarande 130 kg marginal till min max lastvikt på 560 kg.
Tänk bara på att om du har dubbdäck på bilen så måste du ha dubbdäck på släpet. Om inte släpet är veteranfordonsklassat.
 
Sitter odubbat på bilen.
 
Sen kan kinaskitdäcket vara sämre än ett bra sommardäck.

Satt accelerera friktionsdäck på en bil jag köpte, en puck är mjuk i jämförelse.
 
Daniel Östberg skrev:
Tänk bara på att om du har dubbdäck på bilen så måste du ha dubbdäck på släpet. Om inte släpet är veteranfordonsklassat.
Gäller det alltså samma regler för släp som för andra fordon. Jag behöver då alltså inte ha vinterdäck på mitt släp, som ursprungligen är en kabe från 1982?
 
Om bilen har dubbdäck måste även släpet ha det. Detta gäller oavsett om släpet är befriat från krav på vinterdäck eller inte.
 
Cheesen
jlind74 skrev:
Om bilen har dubbdäck måste även släpet ha det. Detta gäller oavsett om släpet är befriat från krav på vinterdäck eller inte.
Undantag för veteranfordon gäller. En kollega har haft den diskussionen med polis och fått rätt i Ängelholm för några år sedan.
 
A
Daniel Östberg skrev:
Undantag för veteranfordon gäller. En kollega har haft den diskussionen med polis och fått rätt i Ängelholm för några år sedan.
En sklpvagn blir aldrig veteranklassad i den bemärkelsen, ett släp ska alltså skattas om det väger över 750kg i totalvikt o.s.v och om dragbilen har dubb ska även släpet ha det, oavsett ålder på släp eller bil, om dragbilen däremot har dubbfritt kan släpet ändå ha dubbdäck. Släpet ska med andra ord ha bästa kombinationen.
 
Cheesen
Amarace skrev:
En sklpvagn blir aldrig veteranklassad i den bemärkelsen, ett släp ska alltså skattas om det väger över 750kg i totalvikt o.s.v och om dragbilen har dubb ska även släpet ha det, oavsett ålder på släp eller bil, om dragbilen däremot har dubbfritt kan släpet ändå ha dubbdäck. Släpet ska med andra ord ha bästa kombinationen.
Veteranfordon är samtliga fordonsslag av 1950-års modell och äldre. Undantag är fordon i yrkesmässig trafik eller bussregistrerade fordon, som inte kan klassas som veteranfordon. Veteranfordon är besiktningsbefriade, samt undantagna krav på vinterdäck. Således behöver du inte vinterdäck på ditt veteransläp, oavsett vad dragbilen har för däck. Detta var argumentet min kollega vidhöll och fick rätt när polisen skulle bötfälla.
 
Informationen på transportstyrelsens hemsida säger "Om personbilar och lätta lastbilar har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck." http://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Detta tolkar jag som att du får ha sommardäck på släpet om dragbilen har sommardäck eller dubbfria vinterdäck samt att släpet har undantag från vinterdäcksbestämelserna. Men har du dubbdäck på dragbilen så gäller inte undantaget från vinterdäck och du måste ha dubbdäck på ditt släp även om släpet har ett generellt undantag (t.ex veteran).
 
Redigerat:
Cheesen
jlind74 skrev:
Informationen på transportstyrelsens hemsida säger "Om personbilar och lätta lastbilar har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck." [länk]

Detta tolkar jag som att du får ha sommardäck på släpet om dragbilen har sommardäck eller dubbfria vinterdäck samt att släpet har undantag från vinterdäcksbestämelserna. Men har du dubbdäck på dragbilen så gäller inte undantaget från vinterdäck och du måste ha dubbdäck på ditt släp även om släpet har ett generellt undantag (t.ex veteran).
Så tolkar jag med. Men inte åklagaren i Göteborg tydligen.
 
"M+S kinaskitdäck", då skulle jag först fundera på om det öht är vinterdäck......
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Daniel Östberg skrev:
Så tolkar jag med. Men inte åklagaren i Göteborg tydligen.
Där ser man.

Då borde man kunna utnyttja det på väg till besiktningen också (som är ett annat undantag för vinterdäckskrav). Om det nu är så det skall tolkas.
 
MathiasS skrev:
"M+S kinaskitdäck", då skulle jag först fundera på om det öht är vinterdäck......
Ja det kan man ifrågasätta. Möjligt ett par bra sommardäck tom är bättre som sagt..
Egentligen är den störda konsekvensen att man sätter på sådana här året runt däck, för att huvudsakligen klara en ev kontroll då.
Tror jag kommer se mig efter ett däck av bättre kvalitet och kaliber. Har lite väl långt till handlaren för att köra tillbaka och byta till orginalsommardäcken igen, tyvärr.

PS. Upptäckte däckfabrikatet efter köpet väl hemma och googlande gav info om att det var just kinaskräp. Hade jag hajat detta tidigare hade de däcken aldrig åkt på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.