Kennethihbg skrev:
Jag utryckte mig kanske lite konstigt. Tänkte stänga vp under sommartid och köra på solfångare via en vvx på stammen in i huset från vp...
Det är nog rätt tänkt, men se efter om investeringen i solvärme ger tillräcklig pay-off för att motivera kostnaden.

Här hos mig har värmepumpen aldrig gått april - september (utom några enstaka dagar i juli för att kyla).
Så det är varmvatten som behöver produceras. För det går ca 125 kWh/månad hos oss två gamlingar.
 
  • Gilla
Kennethihbg
  • Laddar…
Med en tonårsdotter i huset går det en hel del vv. Kommer nog att kunna hålla priset nere då man som "Ekorre" har samlat på sig en hel del grejor.
 
Glömde fråga, var i landet bor du? Och vad har du för vp?
 
Kennethihbg skrev:
Med en tonårsdotter i huset går det en hel del vv. Kommer nog att kunna hålla priset nere då man som "Ekorre" har samlat på sig en hel del grejor.
Vi är 4 st varav 1 tonårs dotter som bor i duschen bränner drygt 100 kwh månaden till vv. På sommaren är brine varmt så vp ger bra cop även vid vv beredning.
 
  • Gilla
Kennethihbg
  • Laddar…
Matstj skrev:
Stämmer bra, flvp har i nädta fall cop 2 på årsbasis. Detta efter att elpatronen dragit ner cop ordentlig under vintertid. Den återvinner i bästa fall 2-3 kw som räcker knappast för att värma ett hus. Resten kommer från elpatron.
Fattar ej hur kan de här elpannorna vara på populära för nybygge.
Såg att det fanns L/L pumpar med 3.1i cop vid -15 och så mycket kallare har vi inte i Kalmar😊
Någon som vet var Nibe 750 har vid -15, -20 --30??
 
Nibe 750 har samma cop oberoende av ute temperatur.
 
Då måste den ha olika cop vid olika effektuttag isåfall?
Den kan ju inte hålla konstant 4.3 i cop eller?
 
smurfen72 skrev:
Nibe 750 har samma cop oberoende av ute temperatur.
Tror du att det här leder till någon hjälp för TS. Vad betyder då p1 4.2 cop, p2 4,72 cop och p3 cop 2,42
som finns angivet för F750?
 
gurrre skrev:
Då måste den ha olika cop vid olika effektuttag isåfall?
Den kan ju inte hålla konstant 4.3 i cop eller?
Viss information får man ta med en nypa salt och vissa svar tillför inget. Den har scop på 2.5. som är ett medelvärde på effekten.
Nibe anger tre olika punkter p1 4.2 cop, p2 4,72 cop och p3 cop 2.42. Vid vilka utetemperaturer det är hittar jag inte.
Om p3 2.42 cop är vid -10 c är det skapligt men är det vid -15 är det mycket bra. Den är då lika bra som den bästa llvp som du undrade över.
 
Nibe 750 har scop 2,5, alltså på årsbasis.
 
Nibe 750 jobbar med ventilations luften den är lika året om och därför är cop lika däremot skiljer ju cop beroende på framledning och säkert beroende på fukthalt i luften.
 
smurfen72 skrev:
Nibe 750 jobbar med ventilations luften den är lika året om och därför är cop lika däremot skiljer ju cop beroende på framledning och säkert beroende på fukthalt i luften.
och framledningen ändras med utetemperaturen.
 
Men beror mera på system golv värme i betong eller klena raddar.
 
Kennethihbg skrev:
Glömde fråga, var i landet bor du? Och vad har du för vp?
Moi?
Laholms kommun, 10 km från kusten, på 80 MÖH.
Med Hallandsås och Båstad i synhåll, så det är nästan Skåne :)

Värmepumpen är en Mitsubishi 25 något, minsta modellen. En sådan här tror jag:
http://www.varmepumparhalmstad.se/msz-fh25vehz.html
 
  • Gilla
Kennethihbg
  • Laddar…
Ja det är ju näst gårds. Tänkte på vad du har för pump eftersom du sa att du körde kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.