petersv skrev:
Oftast sitter strömbrytare inte i klassat utrymme i ett badrum. Men det skadar inte att montera dansken från tillverkaren, beroende på märke.

Om kåpan sitter dåligt kanske brytaten ändå borde bytas. Om den sitter med risk att få vatten på sig så köp en modell som kan bli ip44-klassad.
Hela badrummet ryker med en totalsanering på allt från el till mögel :)
Tycker bara det är intressant val av placering med en strömbrytare helt utan skydd precis på gränsen mellan våtrumszon1 och zon2. Om man nu gjorde en renovering så fanns det betydligt bättre ställen att placera strömbrytaren på och gjordes renoveringen på 2000-talet så borde man åtminstone kunnat ha använt en IP24-brytare? Denna ser ju faktiskt ut att vara original sedan kåken byggdes på 60-talet.
 
petersv skrev:
Men det skadar inte att montera dansken från tillverkaren, beroende på märke.
Vilka märken är det som skickar med en dansk?
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Tror inte jag postat denna förut men så här såg det ut på Madeira när vi var där.
Kablarna hade vuxit in i trät...

mad042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dansk == damask enligt min telefons rättstavning. Sorry.
 
  • Gilla
Olle61 och 2 till
  • Laddar…
Jag var till en bekant idag och såg detta, det blev nog gjort när huset blev nytt och nu håller de på att renovera... Hur vanligt är detta?
2016-02-06 13.18.08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
foppson skrev:
Jag var till en bekant idag och såg detta, det blev nog gjort när huset blev nytt och nu håller de på att renovera... Hur vanligt är detta?
[bild]
ser ut som masonite med nyare spackel och glasfiberremsa.
så är någon äldre renovering. kanske hemmafixare
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
tommib
foppson skrev:
Jag var till en bekant idag och såg detta, det blev nog gjort när huset blev nytt och nu håller de på att renovera... Hur vanligt är detta?
[bild]
Vägglampa ovan eller under i bild? Nån som tyckte den var fiffig och fixade en dold matning....

Förhoppningsvis inte så vanligt här hemma men det var någon som för ett antal inlägg sedan i den här tråden visade en brasiliansk produkt med kopparfolie som man kunde lägga under tapeten. Detta känns snarlikt...
 
tommib skrev:
Vägglampa ovan eller under i bild? Nån som tyckte den var fiffig och fixade en dold matning....

Förhoppningsvis inte så vanligt här hemma men det var någon som för ett antal inlägg sedan i den här tråden visade en brasiliansk produkt med kopparfolie som man kunde lägga under tapeten. Detta känns snarlikt...
All el i ett vardagsrum var dragen på detta sätt, i Sverige... Jag har hoppat över något ord i första inlägget, ska åtgärda det.
 
Det ser ut som gästarbetare från öst. De känner inte till våra regler, eller så bryr de sig helt enkelt inte om dem.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Olle61 skrev:
Det ser ut som gästarbetare från öst. De känner inte till våra regler, eller så bryr de sig helt enkelt inte om dem.
Det handlar inte om var ifrån de kommer, det handlar om att de inte är hantverkare. Inspacklad FK är inte godkännt någonstans. Beställaren av jobbet har accepterat billigaste möjligaste bud från en uppenbarligen oärlig entreprenör.
 
  • Gilla
yxis och 10 till
  • Laddar…
FB_IMG_1455123550332.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FB_IMG_1455123521216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har förvisso flyttat nu men jag hade en granne tidigare som var ökänd för sina cykel affärer i källaren... Jag tror dock att han behöver uppdatera sin maskinpark. För visst ser den här LITE sliten ut....

Kan iofs förklara spåren efter misslyckade försök att få upp hänglås till källarförråden ett drygt år tillbaka, bara de klenaste låsen gick nämligen att rå på.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
tommib
Jesper Rova skrev:
[bild]

[bild]

Har förvisso flyttat nu men jag hade en granne tidigare som var ökänd för sina cykel affärer i källaren... Jag tror dock att han behöver uppdatera sin maskinpark. För visst ser den här LITE sliten ut....

Kan iofs förklara spåren efter misslyckade försök att få upp hänglås till källarförråden ett drygt år tillbaka, bara de klenaste låsen gick nämligen att rå på.
But why? En skarvsladd går på typ 39 kr på Clabbe..... Det måste ta så mycket mer tid att knåpa ihop det där att det inte är värt det.....
 
IMG_0701.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle göra om ett kök och dra ut lite gamla matningar. Ingen rörde sig.
Hittade problemet. i bjälklaget med full isolering och golvspån ovanpå.
Iaf partex på några :) Är centralen till höger där alla ekk går ner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015 och 4 till
  • Laddar…
Bob_the_builder
Henke87 skrev:
Skulle göra om ett kök och dra ut lite gamla matningar. Ingen rörde sig.
Hittade problemet. i bjälklaget med full isolering och golvspån ovanpå.
Iaf partex på några :) Är centralen till höger där alla ekk går ner.
Förstår inte problemet..? Ledarna var ju dubbelisolerade. :rolleyes:
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Bob_the_builder skrev:
Förstår inte problemet..? Ledarna var ju dubbelisolerade. :rolleyes:
"problemet" är att jag fick mer jobb än va jag trodde och kunden blir fattigare = sur kund = sur elektriker
För att nån har sparat in ett par kronor när dem gjorde jobbet. när dem ändå hade kunskapen att sätta partex, skarva och sätta upp ny central :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.