Tack, vad intressant att se bilder på era ställningar :)
Ska lägga upp en bild på husgaveln jag ska börja med, solsidan, mest sliten, så snart jag kommer ihåg att ta bild.
Någon som har stege mellan planen på hemmabyggen? En tredje våning är väl inte så kul att gå upp till på vanlig stege eller är det bättre?
Jag skaffade ett truckstativ nyligen som når upp ca 7m +2m som jag når själv =9m. Den ska utrustas med arbetskorg eller lyftplatta för byggmaterial mm. Den kan ju vara till hjälp när man bygger ställning också
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
om du inte har given användning för virket efter så räkna på det. En byggställning (haki) på blocket blev samma pris som material till att bygga själv. Och som nämnt så säljer du den utan förlust när du är klar (till skillnad från virke). Den vi köpt är från 70-talet...
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag avråder från att bygga egen träställning som blir så hög.
Det absolut bästa är att köpa en begagnad Haki-ställning som står där du ställer den.
Du använder den så länge du behöver och sedan säljer du den. Det kostar i praktiken ingenting, och är betydligt mindre jobb än att bygga höga ställningar själv i trä.
Även smalare alu-ställningar funkar bra för fasadjobb, om man kan förankra dem i fasaden.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
peternicklas
Att jobba på höga höjder har respekt med sig. Köp en ställning!
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Köp en ställning i aluminium!! Har själv byggt träställning ett antal ggr då behovet slaget till men tröttnad till sist. Tar en j-vla massa tid plus tungt arbete. Har nu köpt en alu-ställning, tar en halvtimme att smälla upp och tar ingen plats isärplockad, helt klart värt en halv månadslön typ. Här är ett exempel: http://zargesklippet.se/produkt/Zarges-R200-Trapptornspaket-2-vaningar
 
När man ser vissa av bilderna i denna tråd förstår man att det inte är så konstigt att vissa skadar sig allvarligt . Varför spela med livet som insatts för lite pengar ?
 
"Vanliga" galvade ställningar går också bra. Som villaägare flyttar man ju inte dagligen ställningen och då gör vikten inte så mycket.
 
herbert skrev:
Köp en ställning i aluminium!! Har själv byggt träställning ett antal ggr då behovet slaget till men tröttnad till sist. Tar en j-vla massa tid plus tungt arbete. Har nu köpt en alu-ställning, tar en halvtimme att smälla upp och tar ingen plats isärplockad, helt klart värt en halv månadslön typ. Här är ett exempel: [länk]
Det där priset var visst bara för trappan, kollade nån annan flik på samma hemsida och det drar iväg uppemot 45-55 K om man skall ha den "lagstadgade" trappan och ställning.

Får sotaren gå upp på taket via stege så borde man väl få gå upp till lika hög byggnadsställning via stege ?

En får väl hoppas att det inte blir krav på trapp upp till taket i framtiden :rolleyes:
 
peternicklas skrev:
Att jobba på höga höjder har respekt med sig. Köp en ställning!
Om jag köper den på firman så slipper jag ju momsen, så kanske. En i grannbyn köpte en renoverad HAKI hos Frövi bläster, dom renoverar blästrar i målar ställningar. Behöver nog hjälp att räkna på vad en ställning kostar hos dom, behöver vara lite insatt för att kunna plocka ihop rätt delar
http://froviblastern.se/
 
När vi byggde träställning så var vi inne på byggmax och köpte en gott och blandat hög med diverse undanplockade reglar och brädor. Ett helt överfullt släp med sånt ingen annan ville ha kostade 300kr. Ihop med lite granslanor och massa pallar (till golv) från jobbet blev de en grymt stabil träställning. Kostade under en tusenlapp.
 
22k för en aluminium ställning låter väldigt billigt. Då är det ju ingen tvekan. Trappa behöver man ju inte.

Själv lånar jag en haki på obestämd tid. Med spännvajrar på diagonalen blir den ju stabil utan att behöva förankras i fasaden. Dock är den ju lite tung och tar plats när den inte är monterad.

Ställning är ju sjukt användbar när man har en. Väldigt många moment blir mycket enklare. Ibland smäller man ju bara upp en sektion för att komma upp en meter från marken bara för att byta ett fönster eller så. Livet är lättare med ställning.
 
Snailman skrev:
Jag köpte en ställning här [länk] köpte några extra fötter och nån extra ram så jag kunde ha den i rad också

[länk]

köpte med inbyggda stegar i två av plattformarna.
Kollade den sidan just, vilka för o nackdelar är det med alu och stål ställning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.