karlmb skrev:
Ni resonerar om zwavedimmrar, men faktum är ju att det är bäst och mest problemfritt att dimma via LED-driver.
Där väntar jag på ngn smidig zwavelösning, eftersom det enda som verkar finnas är 0-10V-styrning via zwave, eller pushdim via väggkontakt.
Att kombinera de två, dvs att man ska kunna dimma/tända/släcka på väggen iaf zwave inte fungerar eller har annan uppfattning, det har jag fortfarande inte fått bekräftat att man kan :(
Det går att få både Z-wave styrning och push tryckknapp (återfjädrande) samtidigt.
Har kommit upp tidigare i forumet, länk.
Där tas det upp hur man får dessa funktioner att fungera samtidigt.
Jag själv kör med den lösningen med tre separata styrningar och utgångar från RGBW-modulen från Fibaro.
 
Just det ja, tack!
Sorry, hade glömt bort den eleganta lösningen!
 
hpnisse skrev:
Det går att få både Z-wave styrning och push tryckknapp (återfjädrande) samtidigt.
Har kommit upp tidigare i forumet, länk.
Där tas det upp hur man får dessa funktioner att fungera samtidigt.
Jag själv kör med den lösningen med tre separata styrningar och utgångar från RGBW-modulen från Fibaro.
Jag kör med en nexa dimmer, och det funkar alldeles utmärkt att köra antingen från nexa-väggbrytaren, eller via min Vera Edge, helt utan några speciallösningar. Jag har bara lagt upp en dimmerkontroll i imperihome.
 
Någon som kan hjälpa mig. Har precis installerat en fibaro dimmer 2. Kör Razberry z-wave me och när jag ska lägga till enheten så hittas den, men "konfigurerar enhet" bara snurrar...händer inget där? Har exkluderat enheten också...

What to do?
 
thomasx skrev:
Jag kör med en nexa dimmer, och det funkar alldeles utmärkt att köra antingen från nexa-väggbrytaren, eller via min Vera Edge, helt utan några speciallösningar. Jag har bara lagt upp en dimmerkontroll i imperihome.
Men en nexaväggbrytare, den kräver väl att zwavenätet fungerar?
 
karlmb skrev:
Men en nexaväggbrytare, den kräver väl att zwavenätet fungerar?
Nej den har inget med zwavenätet att göra. Den kommunicerar på 433 MHz.
 
Har en Vera Edge. Varje gång ja e inloggad i webbgränssnittet så står det höst upp..

"Please Wait......" och sen
"LUUP: Downloading Luup plugin"

Växlar mellan dessa hela tiden.

Ska det vara så eller va har ja gjort del?
 
lilytwig skrev:
Nej den har inget med zwavenätet att göra. Den kommunicerar på 433 MHz.
Men kan enkelt styras av en zwave kontroller med hjälp av en så kallad rfxtrx433.
 
Köpt en Vera Edge och försöker lägga till en Fibaro dimmer 2. Men den vägrar att bli hittad även fast jag trycker 3 gånger på antingen knappen på dimmern eller på strömbrytarknappen. Vad ska man välja för dimmer i listan i vera edge?

Hjälp någon.
 
MikaelR skrev:
Köpt en Vera Edge och försöker lägga till en Fibaro dimmer 2. Men den vägrar att bli hittad även fast jag trycker 3 gånger på antingen knappen på dimmern eller på strömbrytarknappen. Vad ska man välja för dimmer i listan i vera edge?

Hjälp någon.
Fibaro dimmer finns ej i listan, "generic device" har jag för mig du ska välja, sitter ej vid datorn nu så kan komma ihåg fel...
 
Hej igen.
Jag har nu suttit och lärt mig grunderna i mqtt server och lite javascript. Jag har nu kopplat ihop en knapp i knx med domoticz och den fungerar bra.
Frågan till någon duktigare programmerare är... måste jag göra dessa två script till varje knapp eller är det möjligt att bygga scriptet så om knx adressen är x/x/x så betyder det att den skall prata med ixd x.
Hoppas på lösning annars blir det bara att göra 70 + 70 st script.

Tomas
 
  • Ska?rmavbild 2016-02-10 kl. 00.15.03.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ska?rmavbild 2016-02-10 kl. 00.15.58.jpg
TE-Rex skrev:
Fibaro dimmer finns ej i listan, "generic device" har jag för mig du ska välja, sitter ej vid datorn nu så kan komma ihåg fel...
Har testat denna också. Provade även igår att koppla den direkt till nolla och fas i vanligt vägguttag, men den vägrar. Lyste rött när jag kopplat till vägguttaget. Någon som har varit med om liknande?
 
MikaelR skrev:
Har testat denna också. Provade även igår att koppla den direkt till nolla och fas i vanligt vägguttag, men den vägrar. Lyste rött när jag kopplat till vägguttaget. Någon som har varit med om liknande?
Funkar själva dimmern öht?
 
Finns det instruktioner på svenska för fibaro dimmer 2?
 
karlmb skrev:
Just det ja, tack!
Sorry, hade glömt bort den eleganta lösningen!
Enligt m.nu så är Qubino på väg med en modul för att styra 0-10V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.