Väntar och längtar efter varje uppdatering:)
Var har du din blogg?
 
Det fanns ett gäng lösa ändar att få ordning på innan sommaren kom. Målning bland annat. Jag rollade en gång med en vanlig väggfärg, Jotun. Det räckte faktiskt. Skönt att slippa göra det två gånger.

En sak vad gäller färg blev jag dock smärtsamt varse sedan jag målat väggarna och smygarna. Jag valde NCS S 0500N, en vit färg helt utan inslag av gult som ju annars är vanligt. Men sedan jag målat väggar och smygar framstod inte längre mina fönster som speciellt vita... Standard på dessa är ju NCS 0502Y... Det blev till att ställa sig och måla om alla fönster också. Att sak att beakta när man köper begagnat. Å andra sidan hade samma blunder kunnat inträffa om jag köpt dem nya också.

Sen var det listningen. Ett evighetsjobb. Jag grundmålade och täckmålade det mesta en gång innan uppsättning, sen en färdigstrykning på plats. Taklisterna panellackade jag för att matcha med taket. Var på väg att täckmåla dem först men ångrade mig, som tur var. Golvlisterna täckmålade jag två gånger och sköt dem på plats färdigmålade, med tanken att jag ändå inte skulle störa mig på spikhål där nere. Och det gör jag inte heller.

Jag lärde mig också ett knep för att få fönsterfoder att smita tätt i geren: Sätt först en spik i varje list, på insidan (se bilden). Innan dess har du förborrat ett litet hål i det lodräta fodrets överdel, där en dyckert spikas in för hand. Glöm inte att limma! Avsluta med en maskinspik på listernas respektive utsida.
img_2747.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2749.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2748.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska jag vara fullkomligt uppriktig så här i efterhand hade jag faktiskt valt en lösning utan foder runt fönsterna. Mitt hus är litet och har många fönster. Det hade blivit renare linjer om jag låtit smygen gå några millimeter utanför panelen och avslutat denna tätt mot smygen, förmodligen med en sträng fog. Men när jag tänker på den extra arbetsinsats som krävts för att uppnå precisionen –*kanske inte ändå. Nästa hus...

Lite fler bilder från listningen:
img_2822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2848.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lovade också att visa bilder på förlängningen av köket. På ena sidan blev det en lucka. Inuti ryms en PC10 gasolflaska och lite annat smått och gott. Passningen på luckan blev inte helt perfekt men fick duga. Sitter på ett ställe där det inte syns så noga :)
IMG_2646.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På andra sidan gjorde jag ett öppet utrymme för pinaler av allehanda slag. Efter att bilden togs har jag satt dit hyllplan.
IMG_2723.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Ett projekt jag glömt att berätta om är trappan. Den tillverkade jag faktiskt redan i februari 2014.

Först var jag inne på en vanlig stege enligt mottot: håll det enkelt. Men nej, den filosofin lämnade jag därhän ett tag. Jag frågade runt bland vänner och det som satte sig var att bygga ut en liten trekantig plattform från loftet och sen ansluta stegen från sidled. Så fick det bli. Om jag gjort ganska många av de tidigare projektet lite på uppstuds så planerade jag trappan desto noggrannare och ritade upp den och omgivningen i Google sketchup först

Jag byggde plattformen och skruvade fast den mot befintligt bjälklag med genomgående gängad skruv.
img_2437.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde vidare med takpanel från hallen och golvplank från loftet.
img_2442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag beställde tre styck limträreglar i dimension cirka 42x170mm. Två av dem blev vangstycken, den sista trappsteg. Sen följde ett mätande, sågande, limmande, skruvande och fräsande som aldrig tycktes ta slut.
img_2452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2469.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2474.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen pluggade jag skruvhålen till trappstegen som vetter mot rummet.
img_2812.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2814.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2815.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2816.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2819.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2484.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pacc och 10 till
  • Laddar…
Mycket snyggt. Imponerande!!
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
Man vill inte råka kliva med fel fot först i den trappan..haha.

Riktigt individuellt i alla fall. Gillar ditt projekt i övrigt också, mycket fint. :)
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
oas skrev:
Man vill inte råka kliva med fel fot först i den trappan..haha.

Riktigt individuellt i alla fall. Gillar ditt projekt i övrigt också, mycket fint. :)
Hehe, nä, det är lite ovant i början.... Men nu kutar jag jag faktiskt upp och ner i den så gott som obehindrat. Har även testat den under inverkan av maltdryck –*hittills med gott resultat :) Tack!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Mitt viktigaste tips till den som lägger ett massivt trägolv är att antingen vänta med det till slutet av bygget –*eller att täcka det bättre än vad jag gjorde.

Att vänta med att lägga det var heller inget alternativ eftersom jag behövde få in kaminen och var ganska trött på att hoppa runt på OSB-skivor på reglar.

Den stora dagen för avtäckning hade kommit. Först väntade dock en monstruös byggstädning. Jösses vad prylar och skit man samlar på sig.

img_2750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2752.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2755.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessvärre infann sig en besvikelse efter den närmast sakrala avtäckningen. Det ser kanske ok ut på avstånd. Men en närmare titt avslöjade mängder av små märken. När jag täckte golvet med först papp och sen OSB-skivor tejpade jag inte alla skarvar och kanter. Det borde jag ha gjort. Små träflisor och annat skräp hade med tiden letat sig in, hamnat under OSB-skivorna när jag flyttat runt dessa och sen gjort märken i golvet när jag skuttade omkring. Dessutom hade golvet kupat sig en aning. Efter visst velande bestämde jag mig för att slipa golvet.

Det är ju en läskig manick att köra igång på sitt golv, den där golvslipen. Första försöket resulterade i en rejäl grop. Klassiskt nybörjarmisstag. Som tur var började jag på en undanskymd plats. Efter ett tag satt dock tekniken och det hela var avslutat på en och en halv dag eller något sådant.

img_2763.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behandlade –*också efter mycket funderande –*med hårdvaxolja. Jag föll för Osmos variant i Natur-kulör, det vill säga svagt vittonad. Jag följde butikens råd och polerade in medlet med en roterande manick med typ scotch-brite-platta. Också denna maskin krävde lite handlag. Första gången jag startade den roterade den rakt in i väggen med ett brak. Men tekniken satte sig efter ett tag. Ett tips för den ovane är att börja mitt i rummet :)

Jag tycker också resultatet blev bättre av polering. Trappan penslade jag bara och den blev rejält hal till en början. Men golvet kändes bekvämt att gå på direkt.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Fint jobbat! Vad har du för elverk? Hur var driftkostnaden?
 
Hej, har precis läst igenom hela tråden för första gången, du bygger helt i min smak, bra jobbat. Jag planerar själv att göra något liknande bygge av en fallfärdig stuga i mina ägor. Vad hade du för budget till en början och hur ser den ut idag?


Mvh Andreas
 
Kloge skrev:
Fint jobbat! Vad har du för elverk? Hur var driftkostnaden?
Det var ett Honda inverterverk på 2kw. Litet, smidigt och relativt tyst. Minns dock inte vad förbrukningen var. Men speciellt billigt i längden blir det ju inte.
 
VedbyMats skrev:
Väntar och längtar efter varje uppdatering:)
Var har du din blogg?
Hehe, tack. Bloggen är vilande tills vidare men jag lovar att posta det göttigaste här :)
 
När man inte hittar saker begagnade till rätt pris och kvalitet återstår ibland bara möjligheten att tillverka dem själv. Och för en självbyggare som mig är tiden inte lika avgörande som om jag betalat en hantverkare. Skjutdörrarna till garderoben i sovrummet var ett sådant exempel.

Jag bad bygghandlaren att måttsåga två 10 mm spånskivor. Dessa målade jag vita med roller. Skönt att slippa den blanka melaminytan, om ni frågar mig. Ett tips för den som ska göra något liknande är dock att måla båda sidorna på skivan i nära anslutning. Det gjorde inte jag. Med resultatet att de bågnande något. Kanske hade resultatet blivit bättre med MDF. Men också dyrare. Well well.

Jag köpte ett gäng dörrfoder, 69 och 43 mm, och betsade dem med samma drivvedskulör som jag använt på andra ställen.
img_2839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Listerna limmade jag fast med elastiskt sättlim av något slag. Drog även i några spik med spikpistolen. Det hela sattes sedan i spänn. Note to self: Man kan aldrig få för många skruvtvingar. Jag har för få. Grannen räddade mig.
img_2840.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I utrymmet där dörrarna ska sitta byggde jag en ram av reglar, som slipades, kvistlackades och målades. Jag köpte ett beslagspaket från Habo och monterade skenorna i taket. Ganska mycket pill med att mäta.
img_2847.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt monteringsbeskrivningen skulle en styrklack skruvas i golvet och löpa i ett spår i skjutdörrarna. Men jag gjorde faktiskt tvärtom. Fräste ner spår i golvet och monterade u-lister av aluminium. Lite nervöst att sätta fräsen i golvet men det gick bra till slut. Styrklacken fäste jag i botten av dörren i stället.
img_2845.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


img_2855.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde ett misstag –*att kapa av styrklackarna lite för mycket. De tog nämligen i botten på spåret. Men plötsligt gled de i stället ur spåret. Jaha, då får jag väl köpa ett par nya, tänkte jag och kontaktade K-rauta där jag köpt beslagspaketet. För 250 kronor fick jag två nya plastklackar hemskickade. Ocker om ni frågar en smålänning som mig.

Men dörrarna kom på plats och det var ju det viktigaste.
img_2857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Noseone och 5 till
  • Laddar…
Sommaren 2014 kom och invändigt var jag så färdig som jag kunde bli för tillfället. Det som skulle bli en toalett i framtiden lämnade jag därhän så länge, och ansökte i stället om slutbesked, vilket jag också fick.

Men ett dass behövde jag till sommarens gäster (och mig själv, hehe). Så det var bara att sätta igång. Stilen blev i princip densamma som på huset. Järnvitriolbehandlad fasad med pannplåt på taket. Invändigt klädde jag med 17 mm råspont i hyfsad kvalitet. Golvet betsade jag i drivvedskulör och väggarna panellackade jag. Innertaket strök jag en gång med vanlig vit grundfärg.

Fönsterna fick jag billigt av en vän. Båda var egentligen mittpostfönster från början men jag sågade itu dem och modifierade dem något, samt gav dem ny färg.

IMG_2947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2950.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2952.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2965.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2978.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2977.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2983.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svårtmednamn och 3 till
  • Laddar…
När sommaren var över var tanken att ta tag i toaletten och göra något av den. Men hur? Jag behövde nytt vatten, den gamla brunnen på tomten tycktes dömd att få igång igen. Och avloppet var tvunget att lösas. Många sömnlösa kvällar och nätter senare bestämde jag mig för att sätta ner en ny brunn, ett BDT-avlopp och fixa till en uppfart. En ganska stor utgift som dock förvandlade huset från spartanskt till fullt beboeligt även på vintern.

Allt var ju förberett sedan tidigare så det var bara att sätta igång. Jag byggde om avloppssystemet lite, bland annat sedan jag insåg att jag kunde dra luftningen till avloppet i väggen i stället för i en ful låda i ett hörn. Dessutom insåg jag efter goda råd här på byggahus att det inte gick att dra ner PEX-rör från varmvattenberedarens spillrör till avloppet. Så jag fick dra upp en 40 mm avloppsstam och sätta ett vattenlås. Det gick på marginalen! Bakom väggen sitter min installationsgarderob så allt låg nära till hands.

IMG_3380.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen till rördragningen. Det är det område som vållat mig absolut mest huvudbry. Så mycket att lära sig. Olika gängor och standarder hit och dit. Det tog flera veckor innan jag mäktade med att lägga min beställning på prylar. Men när jag väl tänkt ut hur det skulle sitta ihop var det riktigt roligt att leka lite rörmokare. Kallvattnet kommer upp direkt in i installationsgarderoben. Jag drog PEM-slangen i ett 50 mm elrör och fick med nöd och näppe ner en 2 m värmekabel. Sen isolerade jag med 52mm rörisolering.

IMG_3333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3390.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3393.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade ju bestämt mig för ett BDT-avlopp och därmed en eko-toa. Men drog ändå fram ett 110-avlopp upp på rätt ställe samt vatten till eventuell framtida vattentoalett. Enklare nu än sen.

I stället för flytspackel hyvlade jag in fallet direkt i golvbjälkarna. Sen skruvlimma ned spånskivan under tryck. Sen på med plywood och kartonggips på väggarna. Spackla och slipa, spackla och slipa. Eftersom det är ett fritidshus skippade jag golvvärme. Kombinationen trähus på plintar fick mig också att välja våtrumsmatta i stället för kakel. Det känns dessutom tryggt. Men montera mattan fick så klart en certifierad firma göra. Toaletten är en Separett Villa 9000 som funkat förvånansvärt bra faktiskt. Luktar inget. Nackdelen är tömningsintervallet.
IMG_3483.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3487.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FullSizeRender.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brunnen och avloppet blev en intensiv historia. Jag tog ledigt tre dagar och gick med som hantlangare. Vattenpumpen monterade jag en bit ner i brunnen på en liten hylla. Inte lika tryggt som att ha den i en källare. Men någon sådan har jag inte så det fick bli i brunnen. Det var en tre veckor lång period med sträng kyla denna vinter utan att den frös, så det känns bra. Annars hade jag fått installera en liten frostvakt samt isolera med cellplast.

IMG_3367.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3370.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3371.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nackdelen med maskiner är att de förstör. Delar av min tomt blev ju totalt uppfläkt, inte minst sedan vi behövde hämta bra material till en liten parkeringsyta. Men det var inte så mycket att göra åt saken.

Givetvis blev inte uppstarten av vattnet helt hundraprocentig. Jag köpte bra kvalitet på alla rörprylar –*utom två PEM-vinkelkopplingar där jag snålade och köpte plastvarianter. Givetvis läckte båda dessa. Ett par kopplingar i badrummet fuktade lite men det var bara att dra åt dem.
 
  • Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
En ny sommar var i antågande och huset började bli klart på riktigt. Men slutfinishen återstod. Jag planterade ängsgräs runtom byggnaden. Det var ett riktigt hästjobb att fixa efter grävaren. Jag flyttade även boden samt målade om den för att bättre matcha husets dämpade färgskala. När jag byggde boden visste jag ännu inte att jag skulle falla för järnvitriol. På baksidan fixade jag också ett lite rejälare vedförråd.

IMG_3465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3473.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3585.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3597.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det lite fix runt altanen kvar. Året innan hade jag lagt lite Ölandssten som jag kom över billigt på Blocket.

IMG_3021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_3029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behövde också ett räcke till altanen. Först var jag inne på ribbor. Men goda vänner fick mig att tänka om. I stället beställde jag galvade rör.

IMG_0590.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0595.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0597.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0605-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andeol och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.