Bästa kvällsläsningen på länge!
 
  • Gilla
johankr och 1 till
  • Laddar…
Vilket trevlig projekt.
Har du någon uppskattning om vad allting har kostat dig?
 
Kul projekt! Väntar med spänning på fortsättningen.
 
  • Gilla
johankr
  • Laddar…
johankr skrev:
Hej! Hoho, det är ju något för sent för det. Huset färdigt sedan ett halvår tillbaka. Varför skulle det behövas tjärpapp där menar du?
Hej.
Man får ej blanda virke.
Alltså tryckt virke i kontakt med vanligt kan bli rötskada.
Då tryckt e fuktigt virke samt innehåller impregnering.

Ja det va ett halvår sedan men såg tråden nu. Därav mitt svar.

Lycka till.
Med vänlig hälsning,
Estwing
 
Det är kanonfint! Att leta och hitta begagnade saker man kan använda är ju sjukt kul. Finns massor med grejer bara man har tid. Väldigt imponerande att hitta fönster.

Dock en fundering. Bör man inte ha icke brännbart bakom kaminen? Jag hade iallafall sovit bättre.

Ribbor du täckte grunden med tycker jag dock ser väl hempulad ut. I övrigt är det väldigt fint. Du har verkligen lyckats med materialval och färgsättning.
 
tompaah7503 skrev:
Vilket trevlig projekt.
Har du någon uppskattning om vad allting har kostat dig?
Mmm, det har jag! Men håller på den ett litet tag till ;)
 
estwing skrev:
Hej.
Man får ej blanda virke.
Alltså tryckt virke i kontakt med vanligt kan bli rötskada.
Då tryckt e fuktigt virke samt innehåller impregnering.

Ja det va ett halvår sedan men såg tråden nu. Därav mitt svar.

Lycka till.
Med vänlig hälsning,
Estwing
Ok, det är något som jag aldrig har hört talas om innan. Jag hoppas att det går bra och att bjälklaget ej ruttnar sönder. Spontant känns det som en relativt begränsad mängd fukt som kan föras över i det obehandlade träet. Att det är impregneringsvätska borde heller inte vara någon nackdel. Men, jag är ingen expert i ämnet utan det vara bara lösa tankar.
 
johel572 skrev:
Det är kanonfint! Att leta och hitta begagnade saker man kan använda är ju sjukt kul. Finns massor med grejer bara man har tid. Väldigt imponerande att hitta fönster.

Dock en fundering. Bör man inte ha icke brännbart bakom kaminen? Jag hade iallafall sovit bättre.

Ribbor du täckte grunden med tycker jag dock ser väl hempulad ut. I övrigt är det väldigt fint. Du har verkligen lyckats med materialval och färgsättning.
Tack! Ja, tid är en faktor att räkna med vid begagnatsökande...! Men blir ju lite av en livsstil till slut :)

Jo, var inne på att sätta typ skiffersten först. Men jag har följt kaminens rekommendationer om avstånd till brännbart med råge så det ska inte vara några problem. Har också känt med handen vid eldning och det blir inte särskilt varmt faktiskt.

Hehe, jo, smaken är som baken :) Ett alternativ hade ju varit fibercementskivor men då hade jag i stället fått större risk för fukt a'la vanlig krypgrund.
 
Jäklar va fint det blir!
Håller med om att det är roligt att leta begagnat och billiga prylar till byggen man håller på med. Blir roligare än att bara åka till byggvaruhuset och lasta släpkärran full.

Kommer det några bilder på köket när det är färdigt? Är intresserad av att se hur dina hemgjorda skåp blev.
 
johankr skrev:
Ok, det är något som jag aldrig har hört talas om innan. Jag hoppas att det går bra och att bjälklaget ej ruttnar sönder. Spontant känns det som en relativt begränsad mängd fukt som kan föras över i det obehandlade träet. Att det är impregneringsvätska borde heller inte vara någon nackdel. Men, jag är ingen expert i ämnet utan det vara bara lösa tankar.
Hej.
Står i bygg ama mä.
Ville informera.
Med vänlig hälsning,
Estwing
 
Du kan känn dig stolt för att ha lyckats så bra med ditt första bygge! Bra jobbat!! Snyggt blev det också!
 
  • Gilla
johankr och 1 till
  • Laddar…
maah skrev:
Kommer det några bilder på köket när det är färdigt? Är intresserad av att se hur dina hemgjorda skåp blev.
Yes, finishen dröjde lite på dem men tror nog att jag får ut lite bilder i afton :)
 
Det hade hunnit bli vår 2014 och elen var i antågande. Inget kunde vara skönare, efter att ha byggt hela vintern med ett elverk brummande utanför. När grävarna ändå la ner kabeln passade jag på att lägga ner slang till eventuell framtida fiber. Med tanke på hur uselt det trådlösa nätet faktiskt funkar är jag glad för att ha möjligheten till fiber vad det lider, utan allt för stor extrainsats.

Invändigt tuggade arbetet på. Jag hade inträtt i en väldigt intensiv period. Siktet var inställt på att hinna hjälpligt färdigt till sommaren, så att jag kunde använda huset lite grann. Detta var ju tvärt emot min regel att inte sätta upp tidsmål. Att jag fimpade den regeln var inte ett skvatt förvånande... Däremot tvingades jag att lämna några delar därhän så länge, bland annat den invändiga toaletten. I stället planerade jag att hinna snickra ihop ett litet utedass innan sommargästerna kom.

Varenda ledig minut lades på bygget. Jag minns en söndagsnatt när klockan slog 03 och jag skulle vara på jobbet vid 08.30. Projektet började anta missbrukets kännetecken. Men roligt var det!

Ett litet kul projekt mitt i allt som behövde göras var när jag gav mig på att bygga en värmeförflyttare som puttar värme från det kaminuppvärmda allrummet till sovrummet, som saknar värmekälla. Med facit i hand krävs det dock förbättringar för att jag ska använda den mer. Fläkten köpte jag på Biltema och den låter på tok för mycket. Dessutom behövs nog en ljuddämpare för att göra det drägligt om natten. Manicken placerades på kattvinden på loftet och kopplades till en justerbar termostat.

IMG_2615.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag monterade också luckor in till kattvinden med tanke på förvaringsmöjligheter. Hade jag gjort om något hade jag flyttat ut stödbenen längre ut på loftet för att öka förvaringsutrymmet. I ett så här litet hus är varje kubikdecimeter guld värd.

Jag kan väl passa på och nämna att jag även lagt ett golv, som synes ovan. Det blev ett massivt grangolv i ekonomikvalitet, fabrikat Siljan. Duger till ett fritidshus men innehöll en hel del kvisthål. Att lägga golvet var ett pussel för att dölja dessa under kök och liknande. Då hade jag ändå tagit till i överkant i beställningen.

När panelen var färdigsatt tog montering av fönstersmygar vid. Jag köpte planhyvlad furu, U-list och alla övriga lister jag behövde från det lokala hyvleriet i min gamla hemby sju mil bort. Fenomenal kvalitet till halva priset gentemot bygghandeln.

Fönsterbänkarna tillverkade jag av stavlimmad ek 18 mm. Jag lät dem skjuta ut fem centimeter från väggen för att ge plats åt blomkrukor. Hörnen rundades och underlaget klotsades upp.

IMG_2671.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2669.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En U-list är precis vad det låter som. Den sätts runt om fönstret med pistoldyckert. Jag strök lim i U-listen och på klotsarna och lät fönsterbrädan glida på plats. Sen kapade jag till de tre salningsbrädorna/smygarna, klöv dem till rätt mått och limskruvade ihop dem. Grundmålade och täckmålade en gång. Lim i U-listerna och på fönsterbrädan och lirka lite för att få smygen på plats. Sen satte jag en skruv från undersida fönsterbräda och upp i smygen för att få ihop det ordentligt. Givetvis ordentlig förborrning först, annars hade det nog gått åt skogen! Jag tog tyvärr inte så många bilder på det hela, men här kommer några:

IMG_2662.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_2671.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2669.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En av de större utmaningarna var faktiskt smygen till det runda fönstret. Jag googlade mig sönder och samman inför projektet. Till slut var det bygghandlaren som kom med det bästa förslaget (att köpa färdigt var inte ett alternativ). Jag beskrev detta ganska väl i min blogg och återpublicerar helt enkelt det i sin helhet. Kanske kan det hjälpa någon vilsen själ likt jag själv i framtiden.

Jag började med smygen. Byggde en passare och märkte ut två cirklar på en spånskiva med samma mått som smygens inre diameter.
img_26911.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade ut med min fina gamla ELU-sticksåg. Märkt: Electronic (!) Köpte den privat för en spottstyver Funkar alltid.
img_2692.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klöv till masoniteremsor med bredd = smygens djup.
img_2694.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvade ihop de båda spånskivebitarna med distanser. Bredd = smygens djup.
img_2695.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätte ut hur lång första masoniteremsan blev = omkretsen. Kapade. Mätte ut nästa remsa, som blev något längre. Flödigt med lim och spände runt den första biten med spännband.
img_2696.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upprepade med ytterligare ett lager. Lät torka. Klart! Hade jag gjort det igen hade jag nog byggt vidare med ytterligare ett eller två lager masonite. Det ger lite större marginaler vid montering i fönstret. Och självbyggare gillar marginaler.
img_2700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förborrade hål.
img_2702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte distansklossar mot regelverket. Noga! Tjockleken på varje bit fick jag mäta mig fram till, men alla bitar blev mellan 22 och 24 mm.
img_2703.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundmålade, skruvade dit, spacklade och målade.
img_2709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart!
img_2715.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev inte perfekt cirkulärt. Orsaken var främst att själva spännet på spännbandet knycklade masoniten lite. Någon form av flexibelt mellanlägg hade nog varit en idé.

Det var en utmaning och tog lite tid, men gick smidigare än jag först befarat. Jag var nu redo för nästa projekt – fodret.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hojte och 5 till
  • Laddar…
Det hade blivit dags att göra det runda fodret. Också ett projekt jag bävade lite inför. Men tack vare tips från vad jag vill minnas var Byggahus gick det smidigt. Lägger upp lite bilder från det också:

Byggde en ny passare, men denna gång för överhandsfräsen (den orange prylen). Två mått: Inre och yttre diameter på fodret. I mitt fall typ 78 resp 82 cm.
img_2737.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att fräsa den yttre diametern. Materialet är 12 mm MDF. Fräste i två omgångar, först typ 6 mm, sen hela vägen igenom.
img_2738.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips: Var utomhus! MDF dammar något kopiöst.
img_2739.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avslutade med att runda kanterna. Det görs enkelt med ett avrundningsfrässtål med kullager som löper mot kanten man vill avrunda.
img_2741.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundmålade och täckmålade två gånger.
img_2743.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade med spikpistol och täckmålade en gång till. Passade förvånansvärt väl.
img_2745.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solute1 och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.