Ser bra ut med garderoben. Förvaringen blir väldigt mycket effektivare med modern inredning.
 
richardtenggren
Jo det blir ju det, ska bli riktigt skönt att få förvaringen bra.

Började att sätta lite innertak igår
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen fick vi åka att köpa lite arbetsbelastning när jag kom till lampan.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen blev det inge mer gjort efter ha sågat ut och satt en ny takdosa.
 
richardtenggren
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satt upp det jag kunde igår, trodde 95mm var måttet utan fjäder, så blev lite tight så vi målade nån extra igår som jag ska sätta upp imorn när den torkat efter jag målat den igen ikväll.
Även förberett för el till garderoberna med belysning.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Målade sista två brädorna till innertaket i fredags kväll, tanken var att sätta upp dessa på morgonen efter, men blev istället att åka på Ikea Birsta och vara konsultera Mor & Far i köksplaneringen. Så vi passade på att åka in till Bauhaus och inhandla vit folie till ytterdörren på samma gång.
IMG_0510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så Lördagen försvann och istället fick jag sätta upp de sista två brädorna igår söndag, tog ju inte lång stund, efter det började jag mäta ut för vart reglarna till garderoberna skulle sitta. Men stötte på lite problem, som jag av någon anledning missat, men fick flytta ut garderoberna 3 cm för att täcka ett hål i parketten.
IMG_0527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer få slipa ner det där fula området och lägga på lite lack, kan ju bli nyansskillnad, men det blir ca 5 mm som sticker ut under golvlisten.

Efter att flyttat ut MDF'n så tog jag hjälp av min rätt nya vän och klyvde reglarna lite för att få rätt bredd för garderoberna.
IMG_0516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom dom skippat putsa väggarna första 80 cm, så fick jag köra med lite mellanlägg för att få det tight mot teglet.
IMG_0514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men sen var reglarna uppsatta.
IMG_0518.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara riva skjutdörrarna och ta isär stommarna i sovrummet för att sedan flytta ut dom till hallen. Den första 50-stommen gick lätt att få dit.
IMG_0528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var lite krångligare med 100-stommen, fick riva ner taklampan mitt i allt då stommen tog i den när vi skulle resa den. Lite krångligt när hallen är ungefär 2.1 m lång och 95 cm bred bortsett från ytan med garderoberna. Men till slut så hade vi fått dit alla stommar, dragit rör för antennkabel mellan vardagsrum och sovrum, monterat ROT-dosor i 2 av stommarna samt skruvat fast stommarna i reglarna och varandra.
IMG_0529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen satt vi tillbaka inredningen med alla grejor tillsvidare. Sovrummet blev ovanligt stort nu när garderoben är borta. Ber om ursäkt för bilderna, men kameran har fått något fel sista tiden.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
richardtenggren
Igår så satt jag dit alla täckbitar och spacklade hålen, har inga bilder på det nu dock.

Inhandlade dörrar idag och en taklampa till hallen. Ska montera knoppar och justera dörrar i morgon. Slänger upp en bild på dörrarna så länge.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Har hänt lite i helgen, men jag monterade knoppar och ändrade om lite inredning innan helgen, sedan var vi iväg fredag till lördag för att fira syster.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag började jag med att riva alla dörrfoder och de två golvlisterna i hallen, det tog ju inte lång tid direkt. Sen fick vi skjutdörrarna sålda, så nu är vi av med dom!
Sedan började jag på att riva tapeter då hallen var extremt dåligt tapetserad och spacklad innan, målningen var inte på så lyckad den heller. Bitvis var det bara att riva ner tapeten med spackelspaden, men på några ställen satt de bakre lagren riktigt bra. Men efter några duschar med blomsprutan så var allt borta nästan.

Hittade dock på problem på nedre delen av väggen mellan dörrarna, plötsligt var det 3-5 mm grovt spackel eller puts utanpå tapeten. Jag har länge stört mig på att väggen varit extremt ojämn där men inte funderat mer på det. Det gick inte längre att använda spackelspaden så jag offrade ett blad till färgskrapan då jag inte ville förstöra putsen bakom, så jag började på skrapa och insåg efter 10 cm att det var en stor lagning av väggen, troligen kopplat till stamrusten då ventilation, avlopp och vatten går bakom väggen. Men jag funderar om den som spacklade/putsade var blind och/eller förståndshandikappad, det var som whoopisar på en MX-bana. Men har fått bort det som stack ut nu och får spackla upp det som låg under väggnivån. Skönt att det är lite att spackla i detta rum.

Lite bilder:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Behöver lite hjälp med om det är okej att plocka bort tröskeln i badrummet? Se min tråd här!
 
richardtenggren
Spacklat lite idag men inga bilder på det. Tänkte köpa rullspackel inför bredspacklingen, så spacklade bara hål idag.

Byggde även några lister som täcker springorna mellan stommarna och golvlisten.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När dörren är stängd blir det ca 10 mm mellan golvlisten och dörren.
 
richardtenggren
Återkoppling angående tröskeln, pratade med ordförande och han sa att det var lugnt att lossa den.

Har i helgen bredspacklat hallen, blir att slipa först i morgon då täckplasten tog slut.

Sen förberedde jag inför den nya garderoben i sovrummet, började med att spåra och ta upp ett nytt hål för dosa åt lysknappen.
Den gamla dosans placering kommer inte fungera med dom nya bredare fodren, så jag flyttade dosan ca 5 cm till vänster och fimpade det gamla röret. Spårade sedan från den nya dosan in bakom garderoben, för att det inte skulle bli ett enda stort dammoln i sovrummet så testade jag med diamantklinga på Feinen, vilket fungerade väldigt bra. Har nu fått order att vinkelslipen inte får komma in i lägenheten nå mer.

Sedan satt jag en OSB och en MDF på golvet för att få upp stommen i rätt höjd, på samma sätt som i hallen.

Sedan rev jag ner lite tapet då jag såg att det satt textiltapet bakom, men det gjorde det smidigt att riva ner också.

Därefter satt jag upp en regel för att få ut stommen 45 mm från väggen.

När stommen väl var på plats sattes inredningen in för att veta vart ROT-dosan skulle sitta. Min tanke är att ladda dator, iPad och klockan i garderoben. Sedan blev det en dosa för att koppla belysningen i toppen på garderoben. Jag drog rör så det blir Lampknapp -> Uttag garderob -> Belysning garderob -> Takdosa.

Sedan monterades tillslut dörrarna och knopparna. Tyvärr så har Ikea bytt gångjärn på PAX, vi märkte det redan när vi köpte dörrarna till hallen, trodde då vi skulle ha 3 gångjärn per dörr, men var tydligen 4. Så när vi skulle komplettera med en extra påse fick vi en annan modell, så fick krångla och byta igen, det var tjejen som handlade och hon kollade bara art.nr. Med de nya gångjärnen klickar man inte i dörrleden, utan ska man dela får man skruva istället.

Lite bilder också:


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din garderob på vänstra sidan och sambons på den högra eller? ;)

Vet du om det möjligen finns lådor med glas till de grunda garderoberna också?
 
richardtenggren
badtastex skrev:
Din garderob på vänstra sidan och sambons på den högra eller? ;)

Vet du om det möjligen finns lådor med glas till de grunda garderoberna också?
Haha jo ungefär så ;) Hon har en 100x58 stomme i hallen, sen är tanken att den ena 50-stommen ska husera städskåp, pärmar, tvätt osv och den andra blir säsongskläder, linne, träningskläder, skor osv. Vi är inte riktigt där ännu.

Nej tyvärr finns inte det, är lite skralt utbud till de grunda stommarna.
 
richardtenggren
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick hem ett paket idag, har tidigare lånat pappas såg så skönt med en egen. Tänkte efter sovrumsrenovering bygga två stycken sängbord och ett skrivbord.

Har lite mer saker på ingång med :)
 
Redigerat:
  • Gilla
oas och 1 till
  • Laddar…
Åh, en sån där har jag använt i jobbet förut. Riktigt bra såg, du blir nog inte missnöjd. :)
 
oas skrev:
Åh, en sån där har jag använt i jobbet förut. Riktigt bra såg, du blir nog inte missnöjd. :)
Intressant, för lite bilder på din profil oas! ;)
 
AndersMalmgren skrev:
Intressant, för lite bilder på din profil oas! ;)
Hehe, jag har inte riktigt hunnit bona in mig på den här sajten än. Har inte så många bra bilder heller, men några har jag ju lagt ut i vissa trådar på forumet i alla fall. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.