Tänkte dela med mej av mitt pågående hönshus projekt som är lite utav ett hopplock av det mesta,

Det började egentligen med att jag fick en gammal (sned, syns på vissa bilder) redskapsbod av en kompis och där ifrån har det utvecklats lite som det gjort varefter ideerna och materialet fallit in.

Vissa byggtekniska lösningar e inte helt hundra men å andra sidan e det bara ett hönshus.

Det här projektet har ideologin det blir som det blir och kostar vad det kostar och blir klart när det blir, ett ganska härligt sätt att bygga vill jag säga, blir lite av en terapi från det vardagliga liksom men det har säkerligen alla ni andra också upplevt så nu e de slut snackat om allt flum, här efter lovar jag att det kommer rikligt med bilder och minimalt med text!:D

njut om ni känner fört! :beer:

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


La ut några mark plattor å vägde av och byggde ett regelverk på de, kommer nog å sätta sej men orkade inte fixa plintar å hela alltet :rolleyes:

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Boden lyftes på plats med lastbil och kranarm. Prefab va namnet hehe!:D

bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satte upp en mellanvägg och spikade fast stenfiber skivor som sockel i rummen.
skönt med ett hall rum av tre anledningar, slipper vakta så ingen smiter ut, släpper inte ut värmen direkt och möjlighet till foder lager/tillredning i hönsens närhet.

bild 5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höns ska ha bra ventilation men ej drag så satte in ett vardera luftdon bredvid de två fönstren

bild 1 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skapligt mycket köldbryggor vill jag lova hehe;)

bild 5 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 3 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panel panel panel..valde vanlig råplan 17x95 spontad, kvalitén va till och från men det duger.

bild 4 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 1 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ful el och egenbyggt elskåp, (hela huset ansluts med en 3-fas handske på ytter väggen) (y)

bild 2 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skönt att huset var så pass klart att man slapp jobba i snön i all fall

bild 3 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvgips/primer och senare armering fast den biten dokumenterades inte.

bild 4 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ville egentligen bara ha ett lite halv beständigt material som tål skit och är relativt enkelt att mocka av, fiberarmerat spackel kändes som ett bra val.

bild 5 (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick en fin glasdörr mellan hallen och hösrummet, sågade lite uppe och nere så den fick plats :p

bild 1 (3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 2 (3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kvistlackade och täckte ordentligt, sedan var det bara att sprej ALLT, sjukt kul och praktiskt såklart, men främst kul!:D valde att måla in även foder för att få samma struktur och glans som väggarna så det inte blir "pottrigt"

bild 3 (3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


klippte och ankantade till en liten plåt som får skydda nedre delen av ytterdörren, tänkte att den inte kommer se fin ut särskilt länge annars.

bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tror att hönorna klarar av att värma rummet ganska bra själva men har endå en termostat styrd fläkt som kan tillföra lite om det behövs, dessutom får den verka som bygg fläkt:cool: Hyllan är ett omgjort billy hyllplan i ek faner som skulle slängas, konsolerna hade gått samma öde till mötes om jag inte rengjort dom och målat om de.

bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


målningen blev över förväntan, jag är inget fan av New England stilen, men det blev lite så med den vita råa panelen.

bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här i hallen tänkte ja ha en liten arbetsbänk för att blanda foder mm, bänken har jag redan (fådda grejer i vanlig ordning) och är i teak vilken passar in med dörrarnas trösklar sedan.

bild 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fick lite kakel i brun-röd nyans som blir kanon fint över bänken! tror grå fog blir bra, med tanke på golvet. kaklar nog i veckan om jag hinner och finner inspiration :D

fortsättning följer!!
 
  • Gilla
Annie 83 och 14 till
  • Laddar…
Kul med ett seriöst hönshusbygge (y)

En fråga: hur mycket isolering har du i väggar, golv och tak?
Normalt håller ju hönsen värmen själva, bara det inte är dragigt så värmen försvinner.

Här i Sydhalland har vi aldrig någon värme på i hönshuset.
Tror att vi har 120 mm isolering, men huset var egentligen tänkt som stall.

Och ett litet tips:
Se till att det blir mustätt in i alla dörrar, fönster och andra genomföringar.
Där inne ligger alltid lite majs, vete, korn och annat som mössen älskar att komma och mumsa på.
Och skaffa en eller ett par katter!
 
Jättefint bygge! Jag önskar att mitt kommande hönshus blir hälften så fint, dina höns får ju rena Hilton 😋 Hur många är det som ska bo där, och vilken sort?
 
Trevligt KnockOnWood!
Taket 95
Väggarna 95
Golvet 0 , hehe de va ju ett o isolerat golv i boden när jag fick den å kan inte krypa under nu, och känndes dumt att riva golvet för att isolera, det är ju endå 400mm från markkylan.

Ja exakt har också förstått att de är ganska duktiga på att fixat själva men tänkte att dom inte aka frysa så ställde in fläkten endå :)

Mustätt är det och utekatt fins det så fodret är tryggt!;)

Tackar Jumos!
Ja dethär har ju som sagt bara blivit såhär så om du planerar lite ska de nog överträffa detta ska du se!:D

Jag vet inte riktigt, är sugen på att bevara nån lantras kanske, antalet är ju 2st/m2 enligt nån regel vill jag minnas, höns rummet är ca 7m2 så max 14st då:)
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Nä, 6 djur per m2 är det väl som gäller vad jag minns.

Att det är oisolerat i golvet tror jag inte spelar så stor roll, de sitter ju uppe på pinnar när de sover.
Huvudsake är att det är dragfritt.
Ev lägger du en cellplastskiva på golvet och sedan en plastmatta över.
Då blir det lätt att göra rent också.

Om jag får tipsa om en trevlig ras så: Åsbohöns!
Det är en gammal lantras som gärna ruvar, så de klarar föryngringen själva.

Kolla här:
http://www.kackel.se/lantras_hons.html

Vi har en flock av dessa (ursprunget är ju nästgårds Norra Skåne - Södra Halland),
Och de är väldigt trevliga.

Men längre norrut kanske Hedemorahöns passar bättre.
 
  • Gilla
Grindstugan 42
  • Laddar…
Jaa undra vart jag snappat upp de andra, det är visst beroende av vikt mm,
http://www.jordbruksverket.se/amnes...kycklingar.4.6beab0f111fb74e78a780001693.html

Ja och sedan blir det en ströbädd på golvet som kanske isolerar lite så tror inte det är någott bekymmer.
Luftdonen förebygger drag vilket är super bra:)

Det får du gärna göra!:D ska kolla upp det, vill ju ha en naturlig föryngring så det passar fint!

Jag bor i Stockholm så rasen borde funka här med:)
 
  • Gilla
Gula Villan2
  • Laddar…
WOW! Vilket coolt hönshus..,.du verkar ha tänkt på det mesta. Är det första gången du har höns?
 
Tackar! Jag hoppas i alla fall det;) Ja det är det:D
 
H
Tänk på kravet för el i hönshus är ganska strängt vid nybygge.
Den värmaren är inte lov alls.
Dammar bra från höns.
Ska va sandfyllt element med IP 54 tror jag det va.
Samma med alla uttag och kopplings punkter.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Jaa jag har hört de tidigare så har tänkte lite på de, valde dendär värmaren för den inte har några glödtrådar som dammet kan samla sej på å pyra, så tror den är ganska säker iaf:) vad gäller eluttag tänker jag att om stickproppen alltid sitter i borde de inte kunna komma in så mkt damm;)

Är du säker på att de reglerna gäller för små hönshus?
 
H
Allt där fjäderfä finns.
Samtidigt ska kablar gnag skyddas från möss enligt regler.
 
Åhå, då får mitt projekt gå lite under radarn då;D
 
  • Gilla
Gula Villan2
  • Laddar…
Hallerudsbo: kan du länka till reglementet?
 
Vi har haft några olika raser på höns. Plymouth Rock, Orpington, Åsbohönor och de som jag har för mig kallas Leghorn-hybrider(sådana höns som används ofta i större hönserier).

De avgjort trevligaste och mest sociala var Leghorn-hybriderna. Åsbohönorna lade små ägg, var skygga och det som kallas "ruvningsvilliga" mao det gjorde ont ibland att hämta äggen. De hade också en tendens att hitta på egna ruvningsplatser ute på somrarna vilket medförde att då o då hittade man en gömma med en hög ägg. Vi hade en väldigt stor inhägnad till dem.
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
På så vis, man kanske kan köra hälften hälften, några ruvningsvänliga och några trevliga små hybrider:)
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.