Blev väldans inspirerad av Dennis box joint jig o slängde ihop en egen. Hade en till fräsbordet tidigare men den var ganska begränsad vad gäller fingerbredd.

Den jag byggt nu är en hybrid mellan denna http://www.bitbarn.co.uk/qus/products.htm#smartjointer som jag spanat på tidigare (elektroniken finns tyvärr inte att köpa än) och Wandels variant (samma som Dennis).

La även till en digital skala, tanken är att jag även ska såga tappar med denna jigg och då är det betydligt enklare med digitalskalan. Gör första snittet, flytta anhållet klingbredd + tapptjocklek och gör andra snittet. Siktade på 18mm på testbiten och hamnade ganska nära;). Har 150mm gångväg i skalan vilket borde räcka till det mesta. Den kan enkelt kopplas ur om jag vill utnyttja hela slaget på anhållet, 23cm.

Snobbade också till det med ett nållager under stora kugghjulet.

Boxjointarna verkar funka bra, hann bara testa på lite plywood.

Det enda kluriga i konstruktionen är anti backlashlösningen som gör att gängans glapp elimineras. 2 gängade metallbitar med förspänd fjäder emellan, skruvarna agerar bara styrning.

Fördelar/nackdelar jämfört med wandels jigg...tja, jag tror hans är enklare att få rätt friktion och lite färre bitar som påverkar rätvinkligheten. Min känns lite bättre vad gäller att se vad som händer tack vare den öppna konstruktionen. Sen tycker jag digitalskalan är ett stort plus men främst vid tappsågning.

Det må se långt ut från anhållet ner till golvet men det är anpassat så klingan precis ska gå under vid fullhöjd.

Alla maskinelement från min hovleverantör Aliexpress, köpta i något vseende och sen hamnat i bra att ha lådan (y)

Ja också lite bilder då:)

DSC_0234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0232.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0231.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 16 till
  • Laddar…
Mycket prydligt bygge, hoppas för egen del att du inte byggt hela jiggen på en dag för då blir jag verkligen helt knäckt. ;)
 
Redigerat:
Tja, tog väl en eftermiddag.:rolleyes:

Skämt åsido, byggde utan nån plan o försökte uppfinna under byggets gång o körde in i några återvändsgränder. Hade nog gjort den på 1/4 av tiden om jag byggt en till.
 
Ruskigt fint bygge! Imponerande!

Du har inte funderat på att utrusta inca planhyveln med en likadan digitalskala?
 
Excel skrev:
Den här tråden kanske borde döpas om till "Festool tråden" eller "Min snickarverkstad" :)
En bra titel tror jag vore "Vad har du gjort i verkstan idag", för att förhindra de ibland förekommande uppenbara sammanblandningarna med den allmänna renoveringstråden. Om Dennis tycker det är ok kanske mod kan ändra?
 
Förra fredagen var jag i akut behov av en ny stekspade...
DSC_0049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trots fullständig avsaknad av minsta känsla för form och design samt nybörjare på bandsåg så tycker jag ändå det blev ganska bra. Dessutom så fungerade den utmärkt. Lite jobb med kniven återstår men det får jag ta vid annat tillfälle.
 
  • Gilla
henriksten65 och 4 till
  • Laddar…
Idag blev det lite småpyssel i hobbyrummet.
Lite skruv organisation. Jag har satt ihop ett antal olika arbetsbänkar i hobbyrummet med hjälp av Ikea köksskåp i olika storlekar. Här är det två grunda lådor (60*60) med insatser från Raaco.
Jag använder två olika storlekar lådinsatser, köpt på Clas Ohlson,

Skruv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruv2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruv3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer om mitt hobbyrum i följande tråd. :)
 
  • Gilla
ikmattias och 1 till
  • Laddar…
Gjorde en mycket temporär jig för att såga upp grovkapade vedkubbar, till mer hanterliga svarvämnen.. Tog ner en björk förra året och sågade upp de nedersta delarna i mer icke vedformat.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har kvar den allra nedersta delen som en 2m stock som jag behöver sågs upp också.

Har ett lite för litet bord på bandsågen 40x50cm där ca 19cm är på utsidan av sågbladet. Det gör det lite vingligt att såga större bitar, har heller inget spår på insidan av bladet. Men gjorde ordning en skiva där jag satte dit två mindre plankor som skruvas in i biten för att hålla fast den. Funkade hyfsat.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock insåg jag efter två blad-avhopp att ett 1/2" blad är för smalt. Får sätta dit 1" bladet istället. (Det är lite för tjockt, skulle vilja ha ett 3/4", skulle nog vara optimalt)
 
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Skulle åka och hämta en säng, kopplade på släpet som för det första fortfarande hade sommardäck, och ett hjul ville inte snurra. Blev ett hyrsläp.
Hemma igen rev jag bot hjul och trumma, båda bromsbanden ramlade ut på golvet, allt var väldigt fint, men limmet hade gett upp. Slipade av och limmade tillbaka dom med ett epoxilim som ska tåla 250 grader, om det funkar får vi se, vagnen går vanligtvis bara till sopstationen i makligt tempo 3 km bort, eller till bygghandeln som ligger 3 utslag bort (golfbana mellan mig och bygghandeln)

Jag kan hyra släp 6 ggr för vad nya backar kostar, så jag kör vidare på hyrsläp om jag behöver åka nån längre sträcka.
 
S
Åker snart och hämtar två st höj och sänkbara bord som ska stå i garaget
 
jonmo skrev:
En bra titel tror jag vore "Vad har du gjort i verkstan idag", för att förhindra de ibland förekommande uppenbara sammanblandningarna med den allmänna renoveringstråden. Om Dennis tycker det är ok kanske mod kan ändra?
Jag är inte så noga, jag tycker folk får posta vad dom vill här. Men om nån moderator vill byta trådnamnet är det även OK för mig.
 
Gjorde en enkel skena åt sågen, jag kommer huvudsakligen använda sågen med skena och såga till större skivor och balkar.

24796713421_5c0de54726_b.jpg

18mm MDF och 12mm plywood. Behandlade med polyuretan så MDF'en ska tåla lite mera stryk.

Igår storstädade jag, börjar se så hemskt ut, fotot ovanför blev ganska dåligt också. Mobilkameran är inte mkt att heja för och så kom det något filter ovanpå allt...
 
Redigerat:
Mitt gamla skruvstycke är nedplockat, rengjort och redo för att blästras...
Ska fixa lite delar och färg i veckan.

20160209_194308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Den där boxjointjiggen sprutade spånor runt sig så det stod härliga till. Idag har jag byggt en tunnel genom jiggen som går till dammsugsinfästning på baksidan. Stor skillnad, nu är det helt spånfritt. Har också hämtat ut ftg klyvklinga på posten, blev en swedex.

DSC_0264.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0261.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0263.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Moltas och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.