Polos skrev:
[bild]
Det blir till att sitta och kissa!
 
Just varit på semester i Vietnam och där såg man en hel del kreativa eldragningar. Men kunde inte hålla mig från att fotografera kablarna utomhus
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser rätt ut där, så troligtvis är felet i nästa stolpe. :cool:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
tommib
Quantumlight skrev:
Just varit på semester i Vietnam och där såg man en hel del kreativa eldragningar. Men kunde inte hålla mig från att fotografera kablarna utomhus
[bild]
Vad jag alltid undrar när jag ser de där kabelhärvorna är hur mycket effekt som tas ut och vilken matning stolpen har. Det känns som väldigt många trådar till en väldigt klen matning. Eftersom det inte finns någon trafo så måste det vara konsumentspänning (230V?) och då ser det minst sagt överbelastat ut....
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
De där härvorna av kablar är i regel telefonkablar. Kraftkablarna hänger högre upp. Det är rätt lätt att förstå att mobiltelefoni ger stora fördelar när antalet abonnenter ökar :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
tommib
Ah... ja, det är klart. Fast jag har sett den där filmen med de indiska eltjuvarna också och då såg det ut som att det var kraftkablar i det där arrangemanget.... Kanske var blandat...
 
Det är ju bara att dra fram en eller två matningar till när det börjar tryta allt för mycket, enkelt och smart ;)
Edit: om det är kraftkablar alltså
 
Det var ganska mycket eltjuvar kan man lugnt säga. vissa av dessa stolpar hade också ett fint humande likt en högspännings ledning. Jag hade kunnat göra en hel tråd med bilder på kreativa lösningar. På hotellen hade de enheter för wifi utomhus. och då det var vanliga stick kontakter de använde som satt fast med lite eltejp så hade de byggt likt fågelholkar så de inte skulle bli blöta så länge det bara regnade rakt uppifrån...
amerikanska stilen på inomhus strömbrytare satt fastskruvade i träden för att kunna slå på och av belysningen kring poolen.
Sen hade hotellet spänt upp lampor ovanför polen där de hölls uppe genom att kabeln knöts fast i träd och spändes så hårt att de hände nästintill rakt runt den 25 m långa polen ca 3-5 lampor per sida. även detta säkrat med lite tejp.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stolpen brevid
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Ja, där ser man tydligt att det är glapp i en ledare. :wow:
 
IP-klassning (Jädrans)Nolla?

Man torkar snabbt iaf om man riktar duschen åt rätt håll.

P1070551.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Badrummet var enligt uppgift renoverat av hantverkare och handikapp/äldreanpassat under 2000-talet, men jag undrar hur mycket sanning det låg i det. Förutom placering på allt, så är det ingen silikon som tätning för fläkt eller strömbrytare (som är helt okapslad). Taklampan hade glipa mellan själva lampfoten och taket mm. Strömbrytarens plasthölje även den helt utan silikon osv och med glipa, så utan större svårigheter lätt att strömsätta duschvattnet.
 
Silicon nära el är egentligen inte bra. Det migrerar och nära ljusbågar som i brytare fälls kisel ut. Kisel isolerar och kan leda till dålig kontakt vilket kan ge varmgång och brand. Silicon är dessutom väldigt svårt att sanera bort

För strömbrytare har man gummidamasker om de sitter så att de behöver skydd mot inträngande väska. Normalt sätter man dem så det inte behövs.

Utrustning i tak antas inte vattenbegutas.
 
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
petersv skrev:
Silicon nära el är egentligen inte bra. Det migrerar och nära ljusbågar som i brytare fälls kisel ut. Kisel isolerar och kan leda till dålig kontakt vilket kan ge varmgång och brand. Silicon är dessutom väldigt svårt att sanera bort

För strömbrytare har man gummidamasker om de sitter så att de behöver skydd mot inträngande väska. Normalt sätter man dem så det inte behövs.

Utrustning i tak antas inte vattenbegutas.
Intressant!
Någon tillstymmelse till packning eller motsvarande fanns inte oavsett, utan raka vägen in för vatten. Täckkåpan till strömbrytaren satt så pass löst att den hade gått att skjuta loss med hårdare duschstråle.
 
Oftast sitter strömbrytare inte i klassat utrymme i ett badrum. Men det skadar inte att montera dansken från tillverkaren, beroende på märke.

Om kåpan sitter dåligt kanske brytaten ändå borde bytas. Om den sitter med risk att få vatten på sig så köp en modell som kan bli ip44-klassad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.