D
ringde weber och snackade med en kille angående putsning. tack vare beskrivningen som scim gav tidigare och samtalet till weber känns putsning inte som raketforskning längre.

fick råd att:

fukta+borsta väggen med vatten
rödgrund (stryks på med hjälp av kvasten)
näta+låt torka
fukta med blomspruta/kvast
putsa med b-bruk eller c-bruk. b-bruk bäst eftersom det ska på kakel.
 
D
Nu har jag handlat allt material. 5 säckar rödgrund (weber 103), 20 säckar b-bruk (weber 222), 4 putsribbor (planhyvlat 8 mm tjockt), nät och verktyg.

Var även iväg och hyrde en tombola.

Så nu var det dags..... :)
 
nikasp
Rätt tänkt, föräldrarna som är borta nu kom från varsin sida om finska gränsen. Vi bastade varenda fredag kväll och när jag blev äldre säkert 2-3 kvällar till. Sitter hårt rotat så jag hoppas det går att klämma in något när det är dags att göra om badrum och toalett här.

danpih skrev:
Hehe :D

Min sida av släkten är finnar, så bastu är nästan ett måste :D
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Rödgrundat. Imorgon puts.
IMAG0070.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Har kommit en bra bit med putsningen.

Dock är jag lite besviken på att weber skriver olika på sin hemsida och på påsen om vattenmängd. Detta har förstört en hel del för oss :/

Rödgrunden står det på hemsidan 4-5 liter vatten per säck. På påsen står det ca 6 liter. Och på danska står det 5-6 liter. Därför blev det svårt för mig, då jag blandade lite mindre än 6 liter. Körde nästan allt innan jag fatta att det var närmare vad som stod på hemsidan (4-5 liter).

Sen när vi ska blanda putsbruk, står det 4,5 liter per säck på påsen. På hemsidan står det 4. Väggen har nu stått i typ 5 timmar och jag har inte kunnat riva den än.

Men det blir slätt och fint :D och jag har nu lärt mig denna konst tillräckligt bra för att göra resten av väggarna.

Bilder kommer imorgon. :)
 
  • Gilla
FruJosefin och 1 till
  • Laddar…
D
sen får vi se om det blir tillräckligt slätt för å kakla på. Just nu känns det som det :)
 
  • Gilla
FruJosefin
  • Laddar…
D
första väggen blev lite väl ojämn.

Det dippar 0,5 cm på vattenpasset lite här och där.

Ska ringa till weber på måndag och höra om jag ska ge fylla upp med c-bruk eller om det är cementspackel som gäller. Har ju ganska stora plattor. 30x60. Kan bli svårt att få det bra då.
 
D
Gick betydligt bättre på sista halvan :) kunde hålla 2meters rätskiva mot väggen utan ojämnheter.
 
D
Skillnad...
IMAG0071.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stiligt! Det går lite fortare för dig än för mig :) min källare ser ut som en krigszon just nu...
 
D
yeaaah!!! :D

Men om jag vinklat en halvmeter ner, så skulle du sett en krigszon med :D

Nu är putsen uppe. Försöker hålla andan uppe, trots att 1/3 av väggytan blev sisådär. Jag lär mig massor och detta var bara ett litet misstag i mängden av lyckade moment.

Såhär ser det ut där det blev hyfsat. Har en del kvar att riva.
IMG_0090.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut där det blev dåligt. Det ser värre/ojämnare ut än det är tycker jag.
IMG_0091.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3 Alternativ:

1. Ett lager puts till.
2. Sätta plattor med 12 mm fixkam + fix på baksidan och hoppas på det bästa.
3. Betongspackel (husfix) allt eftersom jag plattsätter. (har tid på mig nu) :)

I det stora hela en positiv upplevelse, då putsen inte längre smular för att man rör den, utan nu har man fräscha väggar, om än lite buckliga.
 
D
Simpa... Ser du arbetsbelysningen i högra hörnet? ;) :D
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Ta dit en erfaren hantverkare 1-2 dagar som putsar upp väggarna raka och sen kan ni måla dom själva. Lär bli billigare än att försöka få det halvbra själv och säkerligen går det åt mer material än för ett proffs, samt spara pengar då färg lär vara billigare än fix/kakel/fog m.m.
 
D
Det hade ju varit smidigt. Men vi gör på detta vis mest för att vi har ont om pengar och för att jag ska lära mig mer om huset, annars hade vi ringt hantverkare från början!

:)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är det inte ett alternativ att köra med ribbor då? Eller är grundmuren också ojämn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.