Bob_the_builder
camaro1969 skrev:
japp ja sa att jag köpt de från kina och visade en bild på drivdonen som följde med...
Då så.
 
bra!

klart man funderar när man får olika svar beroende på vart man frågar...

känns ju bra om man slipper köpa jolly maxi för 1500:-
 
Bob_the_builder skrev:
Vid 350 mA kan Jolly maxi leverera 25W. Har man 20 st 1,25-wattare så går det ju precis, men dina är ju på 3 W. Tycker inte du ska lägga dig på 100% heller.

Jolly maxi säljs ofta på Tradera (nya) för mellan 3 och 400. Billigare om du har tur.

Dragningen mellan spottarna är inte behörighetskrävande men kräver naturligtvis kunskaper.
[länk]
Detta påstående kan ju inte stämma rent teoretiskt.

Om jag avser installera max antal spottar på en LED-drivare som klarar 25W och ljuskällorna ligger på 350mA så ligger den slingan på över 70V. (Har för mig jag sett drivare som även klarar ännu högre maximal spänning.)

Dvs ovan slinga hamnar över de 50V som räknas som klenspänning och alltså i teorin faktiskt kräver behörighet.
 
Redigerat:
Gränsen för ELV är 50 V AC och 120 V DC, och drivdon till LED ger ju likspänning. Men då ska det vara likspänning och inte pulserande spänning som PWM. Jag tror (har inga belägg) att tillverkarna tänjer lite på gränsen här eftersom normen tillåter 10% rippel... Men för högre spänningar så måste drivdonen jobba med "ren" likströmsreglering.

Men att "belasta" ett drivdon lite över spec fungerar säkert hyggligt i alla fall, för drivdonet ger vad det kan vilket nog är tillräckligt med ström för att LEDarna ska lysa nöjaktigt.
 
camaro1969 skrev:
han driver en elfirma med ca 8 anställda så han litar jag på... men då funderar jag varför jag blivit rekommenderad att köra separata drivdon som dessa jolly maxi? :eek:
Det imponerar inte på långa vägar så att jag ändrar mitt svar, inte Bob heller hoppas jag :cool:

Du kan säkert få en kombo med traditionell dimmer och medföljande drivdon att funka men då hävdar jag att du hade tur. Med fungerar menar jag då utan surr, blink, ojämn reglering etc. Glöm inte att återkoppla!
 
denne person driver en elfirma som jag sköter papperna åt, omsättning + 10 mille, har aldrig sett någon reklamation/tvist så då förstår ni ju att jag i första hand litar på honom än på personer på ett forum. jag har ju inte direkt anledning att misstro honom.

däremot låter ju även era svar helt korrekta, det är alltså surr,blink, och ojämn reglering man riskerar om man kör utan centralt drivdon...

då måste jag fundera... om jag provar att koppla utan centrala drivdon, och det skulle visa sig inte alls fungera... går det då använda samma kabeldragning och ansluta centrala drivdon i efterhand?
 
Bob_the_builder
Bo.Siltberg skrev:
Det imponerar inte på långa vägar så att jag ändrar mitt svar, inte Bob heller hoppas jag :cool:
Nej, och det tror jag framgick... :rolleyes:

camaro1969 skrev:
då måste jag fundera... om jag provar att koppla utan centrala drivdon, och det skulle visa sig inte alls fungera... går det då använda samma kabeldragning och ansluta centrala drivdon i efterhand?
Nej, eftersom starkströmsinstallationen (230 V) är parallell och svagströmsalternativet (350 mA) dras i serie. Däremot blir jag osäker på märkningen på dina drivdon. De förefaller ha varken konstant ström eller spänning.

Jag är (tycker jag själv) en hyggligt kvalificerad hemmapulare men dock inte behörig. Eftersom du har fått två kvalificerade råd att välja mellan (Bos och din egen elektrikers) lämnar jag diskussionen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
trodde även du var behörig bob... du lämnar kvalificerade svar tycker jag!

hyggligt kvalificerad hemmapulare låter som en fin titel... (Y)

vad kan märkningen på drivdonen betyda då? ni behöriga elektriker?
 
Jag saknar också all form av formell behörighet så jag blir därmed förhindrad att svara, tyvärr :(
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
ingen behörighet men ändå sågar en elektriker som driver ett framgångsrikt företag med flertalet anställda? väldigt intressant...

hursomhelst så har allt du tidigare hjälpt mig med fungerat! så det tackar jag ödmjukast för och hoppas nån behörig vill uttala sig :)
 
Jag är inte heller behörig elektriker, men jag jobbar med elektronikkonstruktion. "Din" elektriker kan mycket väl vara duktig på att driva firma, det betyder inte nödvändigtvis att han själv har koll på LED-spottar och drivdon. El-branchen är dessutom bred, finns många elfirmor som aldrig sätter sin fot i en villa. Se det inte som ett påhopp mot "din" elektriker, men det är en ganska underlig rekomendation.

Billig elektronik som säljs i Sverige kommer till största del från Kina. Kvalitetsnivån är över lag låg. Det finns någon form av kvalitetskontroll genom butikernas inköpsavdelningar. Elsäkerhetsverket lägger försäljningsförbud på en massa produkter varje år, men bara en bråkdel av allt som finns till salu i Sverige testas. Om vi hade haft kvar det gamla S-märkningssystemet som innebar att produkterna måste testas innan de fick säljas så hade mycket av det som ligger på butikshyllor idag inte funnits där.

När du handlar av nån källarfirma i Shenzhen via Alibaba eller eBay så står du själv för kvalitetskontrollen. I ditt fall kan du nog hålla med om att kvalitetskontrollen är obefintlig?

Jag skulle aldrig bygga in nätkopplad, okontrollerad elektronik i mitt hus. Jag kan för den delen inte tro att någon med förståelse för kvalitetsnivån på billig Kinesisk elektronik skulle rekomendera det heller.

En anläggning med ett centralt drivdon ger, i min mening flera rent tekniska fördelar:
1. Bättre energieffektivitet. En större omvandlare är utan tvekan mer effektiv än 15 små. Effektiviteten på tokbilliga omvandlare är dessutom sämre än på mer påkostade omvandlare.
2. Färre saker som kan gå sönder. En eller två omvandlare är färre än 15.
3. Lättare att hitta utbytesprodukter. Allt går sönder förr eller senare, saker som är byggda så billigt som möjligt går sönder förr. När dina spotar behöver bytas ut så är det lättare att hitta nya som drivs med konstantströmsdon än sådana som har inbyggt drivdon.

EDIT: Tillägger att märkningen på drivdonen är otydlig, som ofta på billiga produkter från Österlandet. Min tolkning är att de driver 300mA och kan dimmas ner till 0mA, men det är bara en gissning. Inte ens med behörighet hade jag kunna trolla fram mer info ur den bristfälliga märkningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Videonisse och 3 till
  • Laddar…
mycket tänkvärt inlägg sajjen, jag köper i princip allt du skriver..

men jag tror samtidigt att även dyr elektronik som säljs i sverige skulle kunna vara exakt samma som sälljs billigt i kina. men det kan man ju aldrig veta.

vad betyder CE märkningen då? China Export? :)
 
Mycket av det som säljs i Sverige är skräp, det skrev jag också, men det finns någon nivå av kontroll. Det finns betydligt sämre skräp än det som säljs här. Oftast säljs det till Afrika och Sydostasien. Om man handlar på Ali, eBay eller liknande så vet en inte på förhand vilken kategori man handlar ur.

På billiga produkter står CE-märkningen inte för något alls. För att produkter ska få säljas i Europa så måste de ha ett CE-märke, därav har alla produkter ett CE-märke. Tanken är att alla CE-märkta produkter ska uppfylla alla relevanta standarder. Om produkten är tillverkad i EU så är det tillverkaren som har ansvaret för att alla standarder uppfylls. Om produkten är importerad till EU så är det importörens ansvar. Om produkterna importeras av en större firma så finns det någon form av kvalitetskontroll, för att hålla ryggen fri. Om det är mindre importörer så chansas det ofta hej vilt. Producenten skiter i vilket.
 
Naturligtvis kan du köpa billig Kinesisk elektronik i Sverige dyrt (lurad) MEN du kan aldrig köpa riktigt bra elektronik billigt.
Den g:a devisen att kvalitet kostar gäller än i dag.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
kan tillägga helt ot men ändå en referens till denna diskution att min sambo gillar billig kvalitetselektronik som tex hennes nya vattenkokare som igår nästan tog eld bara tur att jag gick förbi såg att den lös för att nästa sekund slockna men den var jävligt varm och dessutom avstängd dock så har den flyttat hemifrån nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.