Vägen saltas väldigt mycket. Tittade på bilder på bägge förslagen och de är båda väldigt fina ☺ för/nackdelar? Vad jag läst så är bägge väldigt tåliga, men jag är ändå orolig då vi har sol från morgon till kväll så sommartid så har de flesta växter vi skaffat...dött 😢

Tack för tipset!
 
Vresrosor kan växa i sand så det är nog lugnt, så länge de får hjälp med bevattningen första året.

Jag tror inte att det är de många soltimmarna som tagit knäcken på era tidigare planteringsförsök utan för lite vattning. Växter man köper har ett outvecklat rotsystem som behöver hjälp med bevattningen innan det har vuxit sig såpass stort att det kan försörja växten själv. Det är lätt hänt att man blaskar på lite vatten med en slang i ett par sekunder men det är knappt någonting som tar sig ner till rötterna med den metoden.

Tillägg; kom på att du skrev att det var mycket vatten - problemet kan ju självklart vara det omvända med, att växterna drunknat. Men det är ett mer ovanligt problem än att man vattnar för lite. :)
 
Hemmakatten
Skottat bort lite snö på trädäcket och tänt en ljuslykta tills maken kom hem. (Tänt massor med ljus inomhus och tänt en brasa också, man måste mysa lite i vintertid.)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Matat fåglar, kopplat ur julbelysnigen.
 
Konstaterar att mossmattan har klarat snön bra... :-o


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
A
Jag har planterat om de pelargoner som jag övervintrat som vanliga krukväxter inne. Sedan har jag ett dussin pelargoner i förrådet som jag tittat till som jag ska plantera om när jag köpt mer jord.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag är ganska snäll av mig och jag gillar djur.. jag har förståelsen över att de delar "min värld" och min trädgård.. jag har accepterat att mullvaden bor här.. och att de är väldigt svåra att få "bukt" med..

.. men när jag kom upp i 120 mullvadshögar idag när jag räknade.. så slutade jag och gick in igen, nu letar jag efter en vält på blocket ist..

:|
 
Hemmakatten
Haha. Vi har säkert hundratals eller tusentals sorkar men vår tomt är naturtomt så det gör inte så mycket förutom när man går på ängen och snubblar till vid ett sorkhål. Vår sista katt guck bort i november. Han var en jäkel på att fånga sorkar, säkert ett par hundra per år.
 
Hemmakatten skrev:
...Han var en jäkel på att fånga sorkar, säkert ett par hundra per år.
Är du helt säker på att det inte var möss han tog?
Det är nog mycket vanligare i alla fall.

Våra två kattfröknar kommer in med minst en mus varje natt, nu när det är barmark.
Sommartid är det en hel del näbbmöss också.

Betr. mullvad och sork har vi haft en tråd om det tidigare:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kriget-mot-mullvadarna-varning-starka-bilder.234222/

Och nu säljer Gränsbygden Köpcentrum i Markaryd (nära Skåne!) grejorna!
https://www.byggahus.se/forum/threa...er-traedgard-idag.226977/page-76#post-2386047
 
Vart till sommarstugan och konstaterat att vi inte bor själva där i skogen. Vildsvinen har gjort sig påminda genom att plöja upp 200m² gräsmatta.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
maah skrev:
Vart till sommarstugan och konstaterat att vi inte bor själva där i skogen. Vildsvinen har gjort sig påminda genom att plöja upp 200m² gräsmatta.
Auch, inte kul det heller.. :(
 
Köpt en ny, lång, grensåg! Blev billigare än att ta in arboristen vart tredje år.
 
harry73
Det börjar bli vår ;)
20160203_191203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Det börjar bli vår ;)
[bild]
Det där... Ser inte rätt ut :) var i fastigheten?
 
Du får lägga till på checklistan;
* Rensa golvbrunnen när det börjar växa ur den.

;)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.