D
Aa, så får det bli! Har velat för länge nu.

Vi kör utan tätskikt. Vi har ju två badrum här uppe, som vi kommer använda mer, så jag har svårt att se att plattan kommer bli mer fuktbelastad än den varit förut, speciellt om duschkabinens vatten leds ner i golvbrunn.
 
D
Gott med ett beslut. Nu gäller det att stå fast vid det hahaha... Kommer säkert börja vela igen ^^
 
D
Så här ser läget ut:

Har cirka 45 dagar på mig att färdigställa tvättstugan till dugligt skick (minus bastu). Barnet är beräknat till den 9e Mars.

Idag ser tvättstugan ut såhär:
IMG_0289.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

All puts borta. Och golv+avlopp fixat. Väggarna ska putsas och antingen målas (silikat) eller bekläs med kakel. Om vi väljer kakel, kommer vi blanda vitt och det bruna som jag köpte.
Typ som det här: http://lh6.ggpht.com/-98K-J65Zbn4/U...Kakel-Klinker_thumb%255B8%255D.jpg?imgmax=800

Dock är alla inredningstips och råd välkomna då jag är sämst på dettta.

Det blir svart klinker 20x20 i diagonalt utförande. Eventuellt fram till golvbrunnen. Om detta strular så blir det mosaik sista biten. Rostfria ramar.

Tvättstugebänkarnas stommar ska muras. På klinkern. Och sedan putsas. Sen kommer jag göra bänkskivor antingen såsom jag gjort panelväggen eller köpa någon billigare skiva och vaxa.

Josse vill ha torkskåp, så det blir det. Tvättmaskin blir den som vi har.

IMG_0290.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sett från andra hållet. Den bruna dörren leder in till gillestugan. Denna vägg blir reglad och antingen valv eller fyrkantigt "hål" till gillestugan.. :D Kommer dock ha denna vägg som övningsobjekt när jag putsar första gången.

Varmvattenberedaren ska reglas in. All regling med stålreglar.

IMG_0294.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I detta hörn blir det en liten bastu. Elementet ska flyttas efter jag putsat den ena sidan. Antingen vändas runt 180 grader eller dra rören lite annorlunda, så det hamnar ännu längre bort.

IMG_0293.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörmokaren har varit och pluggat röret, så jag kunde ta bort alla vattenrör. Hade fyra blandare på enbart en sträcka av 3 meter haha. Nya rör (kromade) ska dras utanpå kakel (eller puts).

Om vi bestämmer oss för kakel blir det bara ner till bänkskivan där det finns bänkar och hela väggen där hela väggen syns och silikat på resten.
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
D
Om ni tycker "tvättstugan" är ful nu, så skulle ni sett innan jag tog bort putsen...

Tapeten, som var spygrön hade blivit gul på sina ställen av fukt i väggarna och duschkabinen såg ut som ett råttbo. O.s.v. o.s.v.
 
D
:D !
 
danpih skrev:
Gott med ett beslut. Nu gäller det att stå fast vid det hahaha... Kommer säkert börja vela igen ^^
Haha, jag ändrade mig helt en 4-5 ggr 😊

Har liknande tidsram som dig, barn som anländer månadsskifte feb/mars, men jag har ju hållit på ett tag å andra sidan...
 
  • Gilla
danpih och 1 till
  • Laddar…
D
Du har kommit en bra bit längre med :D

Vad putsade du med för bruk innan du kaklade? Använde du ribbor för att dra av? :D
 
Jag putsade med murbruk från Byggmax, alltså B-bruk. Jag använde inga ribbor, utan körde på frihand, och det gick väl sådär. Fick korrigera en del med fix efteråt, och det blev väl några fogar där resultatet kunde blivit bättre. Med facit i hand skulle jag kanske putsat i två omgångar, en för att åtgärda de värsta ojämnheterna i väggen, och en för att få det "slätt". Dina väggar ser dock bättre ut än mina.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Jag letar efter ribbor, hoppas att xlbygg har det.

Hade tänkt först att köra frihand, men vet inte om jag vågar. Ska putsa med nät för säkerhets skull.... :)
 
Redigerat:
Jag kollade runt efter ribbor men ingen av bygghandlarna i umeå saluförde det iaf. Nät känns överambitiöst, jag har väldigt svårt att se att det inte ska sitta om du kratsar ur fogarna lite lätt och inte snålar med förvattningen.
 
Ska du lägga in kablar och vattenledningar i innerväggarna? Inte så mycket extrajobb och blir möhe snyggare :)
 
D
scim Efter att ha rivit ett otal med kvadratmeter puts i vår källare (hatar't) så kommer jag göra allt för att undvika framtida putssläpp. Först när jag såg det hutlösa priset på nät 1000 spänn per rulle, tänkte jag köra utan.

Men kollade biltema och byggmax, där ligger rullarna på 500 spänn stycket, och då känns det överkomligt. :)

Jonatan79 Kommer försöka dra så mycket el som möjlig inne i väggarna, eftersom jag inte river innertaket (på grund av att jag inte vet vad jag ska byta ut spånet mot, då det finns så många alternativ och jag hittade inga trådar om detta) utan behåller det, så kommer jag nog behöva dra lite el utanpåliggande. Är inte säker dock.

Det mesta ska jag försöka bila ur och dra. Elektrikern ska komma snart!

Vattnet drar jag utanpå, tycker det ändå funkar med kromade rör, även om det är finare när rören inte syns, vi kommer bara ha två synliga rör. Tänkte eventuellt dra dom längs golvet bakom bänkarna.
 
Bra idé, bakom skåp behöver man inte se och städa rören ;)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Bila inte för elen, hyr/köp en spårfräs.
 
D
Slarvigt av mig att säga bila. Tänkte köra med diamantkapskiva på vinkelslipen. Vad tror du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.