Vanligt glas funkar utmärkt i bastun, har aldrig sett nått annat. En litet öppningsbart fönster bredvid laven kan också vara bra att ha när det blir för varmt.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
MayaLisa skrev:
Byggmax har flera bastufönster i härdat glas
När jag frågade sa dom att dom inte hade något som passade.
 
Ja nu hittade jag det! Men passard det för en utebastu? Förlorar man inte för mycket värme då?
 
Har du valt något aggregat förresten?
 
j-o75 skrev:
Har du valt något aggregat förresten?
Ja, det lutar starkt åt detta : http://www.hemochbastu.se/harvia-vega-bc45-bastuaggregat-p1054
Velade länge om jag skulle satsa på ved eller el. Ved skulle kosta kanske 10 000:- mer, puligare att elda igång och skräpigare. Jag har vedspis i köket och eldar dagligen ändå.
 
j-o75 skrev:
[länk]
Undrar om det skulle fungera med deras PVC glas?
Bergis, men varför? Är väl lika dyrt som säkerhetsglas...typ
 
j-o75 skrev:
Ja nu hittade jag det! Men passard det för en utebastu? Förlorar man inte för mycket värme då?
En bastu kör du ju bara några timmar vid varje tillfälle så den lilla extra värme som krävs blir försumbar.
För själva bastubadandet blir det ingen skillnad då du har ett aggregat som ger x kW och som ska vara anpassat efter hur stor glasyta man har. Så vid dimensionering får man ta hänsyn till att den står utomhus och med x m2 glasyta.
Så man kan få gå upp i storlek på aggregatet speciellt som att den ska värmas upp från minusgrader, men det är ju också en fråga om tid för att få bastun varm.
 
Redigerat:
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
MayaLisa skrev:
Bergis, men varför? Är väl lika dyrt som säkerhetsglas...typ
Jag tänkte att dom kanske inte släpper ut så mycket värme? Jag vill helst ha värmen inne i bastun och inte skicka ut den.
 
AndersS skrev:
En bastu kör du ju bara några timmar vid varje tillfälle så den lilla extra värme som krävs blir försumbar.
För själva bastubadandet blir det ingen skillnad då du har ett aggregat som ger x kW och som ska vara anpassat efter hur stor glasyta man har. Så vid dimensionering får man ta hänsyn till att den står utomhus och med x m2 glasyta.
Så man kan få gå upp i storlek på aggregatet speciellt som att den ska värmas upp från minusgrader, men det är ju också en fråga om tid för att få bastun varm.
Det var just tiden att värma upp och storleken på aggregat jag tänkte på. Kör man ved spelar det ju ingen roll, men orglar det med el?
 
Samma här. Även med elaggregat så dimensionerar man det utifrån förutsättningar. Är bastun liten och ett 4,5 kW normalt räcker så väljer man t,ex, ett 6 kW istället. Samma gäller stenvolymen, gillar du torrbastu med temp runt 90 grader behöver du ingen större stenvolym för du klarar inte den mängd ånga som mycket vatten ger.
Gillar man lägre temp runt 65-70 grader så inte mindre än 20 kg helst betydligt mera men bastun storlek avgör ju också vad man får plats med och behöver.
 
Föredrar själv lite svalare med mer ånga. Men vad jag tänkte vart att det kanske behöver vara ett väldigt stort aggregat om man har en glasruta ut mot -10 grader istället för ett fönster med i alla fall 2 glas
 
j-o75 skrev:
Föredrar själv lite svalare med mer ånga. Men vad jag tänkte vart att det kanske behöver vara ett väldigt stort aggregat om man har en glasruta ut mot -10 grader istället för ett fönster med i alla fall 2 glas
Du kan använda den här sidan t.ex. för att dimensionera storleken på aggregat:
http://www.harvia.com/content/sv/17/10039/Val%20av%20aggregat.html

Ta din bastu och sedan kan du testa med att lägga till yta på fönster/glas för att se hur det påverkar storleksvalet.
 
AndersS skrev:
Du kan använda den här sidan t.ex. för att dimensionera storleken på aggregat:
[länk]

Ta din bastu och sedan kan du testa med att lägga till yta på fönster/glas för att se hur det påverkar storleksvalet.
Jag har testat den, men det måste ju ändå skilja en del om man har ett glasparti inomhus där det är 25 grader på andra sidan mot att ha glaspartiet utåt där det kan vara -10?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.