Jag har funderat lite över dagens husköpare. Det känns som att när man bygger nytt så är det så självklart att man ska ha tex: golvvärme, trägolv eller klinkers, helkaklade badrum med golvvärme, dubbelgarage, påkostade märkeskök, gärna ekkök med tillhörande matsalsmöblemang i ek och självklart rostfria vitvaror (trendigt just nu, men hur praktiskt egentligen?), fina bänkskivor, (ingen laminat), ja, listan kan göras hur lång som helst.
Sen å andra sidan hör man hur barnfamiljer har dålig ekonomi, och att dagens mammor och pappor måste jobba heltid för att klara sig.
Jag tror att man ska tänka mer än en gång på vad som är viktigt här i livet, innan man bestämmer sig för att tex lägga golvvärme i hela huset. För dom pengarna kan man kanske istället jobba deltid och kunna ägna mer tid åt sina barn och hämta på dagis vid kl 2 istället för vid 5. Det är värdefull tid som man aldrig får igen.

Jag menar inte att döma någon, för har man råd med båda delarna så - grattis!

Skulle vara kul att höra hur ni andra har resonerat, som har varit tvungna att prioritera.
 
Vi prioriterar ganska mycket själva utrymmet och designen på huset mer än själva "inredningen".

Kök, vitvaror etc. kan man byta upp sig till senare. Det är oftast inte så svårt att få till. Har man dessutom småbarn (som vi) så sliter man rätt hårt på ett kök. Då är det bättre, tycker vi, att köpa det "exklusiva köket" när barnen blivit äldre och mer varsamma.

Golvvärme däremot är inget som man med glädje ser fram emot att lägga in i efterhand i hela huset. Då blir det både värme och golvmaterial (oftast) som skall bytas vilket är både jobbigt och dyrt. Tror de flesta som "snålar" med ex. direktverkande el istället för vattenburet system ångrar sig efter några år.

Att leva med sämre standard för att få mer tid för sina barn vore kanske bra men handen på hjärtat, de timmar (minuter) du eventuellt "sparar in", lägger du 100% av dem på barnen?
Min pappaledighet, som borde vara för barnen, lades på mycket annat än just mina barn, tyvärr. Tror inte jag är ensam när det gäller det heller.
Sedan kanske man kan tänka sig att barnen också får bättre kvalité på sin uppväxt i ett finare/nyare hus beläget i ett finare/bättre område? Tid är mycket men inte allt...

 
mycket tänkvärda tankar du framför här. alla riskerar nog vi att drabbas av hybris vid husköpet, ivrigt påhejad av säljare och förståsigpåare. tror dock att vi satsat på en för oss rimlig nivå genom att prioritera bort vissa saker. har bott i nya huset i 1 år och fortfarande går det ihop varje månad och den lille 1 åringen verkar också tämligen nöjd :)
 
Vi prioriterade inte rostfria vitvaror (orkar inte med att torka kladdiga fingeravtryck - räcker med glasbordet - blä), vi prioriterade inte dyraste ekköket eller golvvärme heller för den delen, bara ett badrum är kaklat och där är det hederlig plastmatta på golvet och guess what? Vi är så nöjda! Tycker det är helsnyggt. Och precis som du säger: det går ju mode i så mycket och man måste ju spara lite till framtiden också. Nej, vi tog de tillval vi ansåg oss ha råd med utan att behöva leva snålt. Vi prioriterade att ha råd att spara eller slösa ;D pengar på annat också. Men det finns nog endel som har råd med fin inredning + annat och det är ju jättekul för dem. Personligen skulle jag inte prioritera det så högt så jag inte har råd med något annat men det där varierar ju från person till person vad man värdesätter i livet + vad man har för intressen.

// Lina
 
Relativt hög standard men ingen överdådig lyx resonerade vi. Hustyp, planlösning och stomme prioriterade vi framför de saker som man kan byta ut mot lyxigare saker i framtiden (exempelvis vitvaror och ytskickt).

Vattenburen golvvärme behöver inte bli dyrare än andra former av vattenburen värme. Så ur ett pengamässigt perspektiv tycker jag inte golvvärme är lyx.
 
Dessutom vill man också hålla sig någorlunda till den standard som de flesta bygger hus idag. En dag vill man sälja huset och då kan det bli mer svårsålt om man har valt "udda" lösningar.
 
Håller med GF om att golvvärme inte behöver anses som lyx. Det är väl standard i väldigt många hus nuförtiden. Men eftersom vi byggde med krypgrund så blev det element istället med vattenburen värme.

// Lina
 
Ekologisk planlösning, det var ett nytt begrepp för mig! Men om det stämmer med söderorientering och förråd mot norr så är man ju en riktig miljövän utan att man visste om det! ;D
 
djpa skrev:
Sedan kanske man kan tänka sig att barnen också får bättre kvalité på sin uppväxt i ett finare/nyare hus beläget i ett finare/bättre område? Tid är mycket men inte allt...
Håller verkligen inte med dig där!!
Förklara för mig vad ett fint/nytt hus har med kvalitén på ett barns uppväxt att göra? >:(
 
Fridolf skrev:
Håller verkligen inte med dig där!!
Förklara för mig vad ett fint/nytt hus har med kvalitén på ett barns uppväxt att göra?  >:(

Undrar detsamma, jag. Barn blir inte lyckliga av materiella ting, de blir lyckliga av att få tillbringa tid med sina föräldrar :D
 
Lina skrev:
Håller med GF om att golvvärme inte behöver anses som lyx.
Vi har golvvärme i vårt hus i dag. Vill inte ha det i nästa hus, kan jag säga. Ett trögt och trist system, inget lyxigt med det, egentligen.
:(
Möjligtvis att komfortvärme i badrummet skulle kännas lite lyxigt... ::)
 
Mandis (och övriga...)

Se det så här:

Fint/nytt hus = inte mögelskadat hus med 30-talsstandard

Finare/bättre områden = områden som inte ligger på radonmark mellan E4:an och stambanan

Kunde inte låta bli ;)

 
Hej!
Vi bor i ett gammalt hus fr 1939 som jag tycker är av god kvalitet trots långvarig slitage. Jag kan berätta vad som byggarna satsade på och vad vi har fortfarande efter så lång tid glädje av. Huset är av putsat tegelmur, taket av betongpannor (möjligt att taket blev utbytt). Av det ursprungliga finns kvar: stillig ingång med järnräcke och mer järnsmide inomhus, träfönster som renoverades grundligt sist 1987, skiffergolv i hallen, lackat ekparkett i allmäna ytor, ektrappa upp, polerad skiffertrappa ner till källare och planlösningen är så gott som detsamma som förr (har gamla ritningar). Allt annat som kan tänkas är ändrat och moderniserat. Detta info kan kanske hjälpa er att prioritera i nybygge om man har klart för sej vad som håller i så lång tid trots modesvängar.
gaia
 
Det var precis som Mr Beach jag menade ;)
Nädå, men visst finns det stora skillnader på områden och område.
De bättre områdena (som jag kanske klumpigt kallar "fint/bättre") har oftast en närhet till bra skola/dagis, bra omsorg samt närhet till natur/sjö/hav.

Idag bor vi i ett område där man får vara glad om man kommer fram i telefon till vårdcentralen, dagisplats är bara att glömma, skolan har skadegörelse nästan varje vecka. Den miljön vill inte jag att våra barn skall växa upp i. Då lägger jag hellre lite extra på tomt/område.

Barn blir visst lyckligare av "materiella ting" precis som oss vuxna. Allt annat är kvalificerat skitsnack. Om det inte hade varit så så hade ju "toys 'r' us" fått stänga butiken! Sedan bryr iofs dom inte sig om köket är i ek eller färgad mdf eller om det är parkett eller laminat på golvet. Men saknas ex. tv/data/tele i deras sovrum och deras kompisar har det så lär du få höra det. Barn är ju barn fram tills de är 18 år (vissa ännu längre... ;-)

När man prioriterar, för det var ju det som detta topic handlade om?, så tror jag att man måste försöka se i perspektiv på lång tid. Särskilt om man idag har småbarn. Vad kommer vi ha för behov om 5år, 10 år? Planerar vi mer smått? etc.
Att exkludera något för 40.000 för att man inte behöver det idag kan ju vara en ekonomisk katastrof om det kostar 240.000 för att få det 5 år senare (ex. golvvärme).
 
Det är sagt tidigare, men prioritera sånt som är svårt/omöjligt/dyrt att komplettera med senare.

Exemplevis grund, stomme, fönster, alla installationer, VA, el/ tele/data, värmesystem o.sv

Golv, kök och liknande kan alltid bytas, och kommer förmodligen att behöva bytas efter ett anatal års slitage.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.