Vi är i färd med att renovera ett hus från 1906. I hallen på övervåningen finns ett "vackert" golv. Snickarna vill helst riva ut det för de menar att det inte kommer gå att få till det på ett bra sätt. Vad tror ni? Finns någonstans jag kan vända mig för att verkligen reda ut om det är helt kört? Fler bilder i kommentarer.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är alltid kul att försöka rädda gamla golv, men i detta fallet ser det rätt kört ut. Riva ut och lägga nytt massivt ask eller furugolv kanske?
 
Varför skulle det där vara slut? Jag har slipat värre golv med fint resultat. Bara att byta ut de brädor som är dåliga.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Klart att det går, men om man måste byta ut stora delar av golvet så kanske man ska fråga sig om det inte är lika bra att byta hela
 
Jag tror att det är mer arbete att reparera golvet än att riva ut och lägga nytt. Enda orsaken att behålla golvet är att det bär på husets historia.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Kanske man kan acceptera att byta i ett rum, t ex hallen som du skriver om, MEN spara då virket om det är samma dimension som i övriga rum så har du originalbrädor att reparera med och kan behålla övrigt anno 1906
 
Beror väl helt på var man sätter normen för hur man vill att golvet ska bli i slutändan.
Jämförbart med ett nytt, eller som ett gammalt med livslängd kvar?

Kan vara så att snickarna är oroliga ni kommer klaga om det inte blir tillräckligt perfekt resultat.
Eller så känner de sig inte bekväma med utförandet av just den uppgiften.
Kanske de själva kan riva resp. lägga in nytt men inte är tillräckligt förtrogna med alla delar av att utföra eller bedöma renoveringsalternativet och avråder bara därför.

Vad har de att säga om varför det inte skulle gå och vad det är som ställer till problem?
 
arneri68 skrev:
Jag tror att det är mer arbete att reparera golvet än att riva ut och lägga nytt. Enda orsaken att behålla golvet är att det bär på husets historia.
Det är just husets historia som gör att vi vill ha kvar golven.
 
Jag skulle inte låta en vanlig snickare göra jobbet, utan ta in en expert på att restaurera golv
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
MagHam skrev:
Kanske man kan acceptera att byta i ett rum, t ex hallen som du skriver om, MEN spara då virket om det är samma dimension som i övriga rum så har du originalbrädor att reparera med och kan behålla övrigt anno 1906
Det är bara hallen som har så slitet golv. Det är ju däremot så att hallen är ju det man möts av när man kommer upp för trappen och jag gillar känslan med det gamla slitna golvet.
 
AndersMalmgren skrev:
Jag skulle inte låta en vanlig snickare göra jobbet, utan ta in en expert på att restaurera golv
Tips om var jag kan hitta det? Bor i Stockholm.....
 
Om du anlitar någon till att göra det, så blir det inte billigt. Det snickarna menar är antagligen att det inte går att få till bra på den tiden dom vill/får lägga på det. Eller så saknar dom kunskapen att restaurera golvet på ett bra sätt. Men sånt här görs ju hela tiden i gamla slott och byggnader...

Angående tips om experter, prova höra av dig till Skansen eller något annat ställe som har många gamla byggnader som ska skötas om. De måste ju ha kontakter.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
oas skrev:
Om du anlitar någon till att göra det, så blir det inte billigt. Det snickarna menar är antagligen att det inte går att få till bra på den tiden dom vill/får lägga på det. Eller så saknar dom kunskapen att restaurera golvet på ett bra sätt. Men sånt här görs ju hela tiden i gamla slott och byggnader...

Angående tips om experter, prova höra av dig till Skansen eller något annat ställe som har många gamla byggnader som ska skötas om. De måste ju ha kontakter.
Kära du, det här golvet du visar på bild är ju helt lappat och lagat, i olika generationer osv, och de äldre delar som syns på dina foton är typ min1m långa, detta är ett undergolv, en del av konstruktionen, tänkt att aldrig ses, för tex parkett/korkmatta osv. Om du vill ha ett trägolv där detta är finns iga skäl till sentimentalitet, bara att riva ut och lägga nytt plankgolv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.