Jag kommer att bygga min lilla elvärmda bastu på altanen i ett hörn i anslutning till huset. I den hörnan har jag idag ett runt fönster som jag vill ska vara kvar. alltså man ska kunna se in i bastun ifrån rummet och tvärt om Runda fönstret.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Hittade den här bilden i Tylös dokument om att bygga bastu och så skulle jag vilja få till det.
Mitt runda fönster är vanligt glas, tvåglas, vitmålat. Kan det funka tro?
 
(Nu har jag tyvärr ingen fjärd utanför, men väl min fina trädgård och damm)
 
Stor risk att vanligt glas spricker vid temperaturskillnader på över 40C. Har sett de som har och klarar sig, medan det går sämre för andra. Kör tills glaset spricker. Byt sedan till härdat glas inv på isolerglaset.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Melektra och 2 till
  • Laddar…
Jag håller på med ett likadant projekt och det verkar vara nästan omöjligt att hitta någon som säljer fönster till bastu! Jag är också intresserad av att hitta något! Härdat är väl ändå att föredra?
 
  • Gilla
Thomas Lindberg1
  • Laddar…
Härdat absolut att föredra och det ska jag ha i dörr och högt fönster brevid dörren. Men det här föndtret sitter redan på plats i husväggen...
 
Byggmax har flera bastufönster i härdat glas
 
  • Gilla
Melektra
  • Laddar…
Men jag vet inte var man hittar runt härdat glas... Nån som har en idé om det?
 
Det brukar klara sig bra, alla vedeldade bastur som jag bastat har haft vanligt glas (enkelglas eller 2-glas som bäst).

Som information kan nämnas är att jag ursprungligen är från norra Finland och har bastat med -40 ute och jäkligt varmt inne utan att något glas spruckit. Har faktiskt aldrig varit med om det under mina +50 år.

Men härdat glas är bättre, men skulle aldrig börja byta ut det befintliga, kör på!
 
  • Gilla
Joeng38 och 4 till
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Det brukar klara sig bra, alla vedeldade bastur som jag bastat har haft vanligt glas (enkelglas eller 2-glas som bäst).

Som information kan nämnas är att jag ursprungligen är från norra Finland och har bastat med -40 ute och jäkligt varmt inne utan att något glas spruckit. Har faktiskt aldrig varit med om det under mina +50 år.

Men härdat glas är bättre, men skulle aldrig börja byta ut det befintliga, kör på!
Det där kändes bra :D ! Tack för den!!!
 
  • Gilla
NalleSW
  • Laddar…
Kan man inte ta ett gammalt glasbord och be en glasmästare att skära ut glaset? Det är ju härdat.
Det har jag tänkt att göra när jag skall bygga bastu och sätta upp ett fönster.
Gamla glasbord finns ju överallt.(Nästan. Kolla ÅVC.)
Vet ej riktigt hur bastun skall se ut ännu, men jag har funderat på att sätta upp hela glasskivan i en ram i väggen som ett fönster om det går.
 
Problemet är att skära i härdat glas, inte lätt eller billigt...
 
Ahaa!
Hade jag ingen aning om.
Du menar att även en glasmästare har problem med det?
 
Jag har inte heller härdat glas och fönstret täcker bastuns hela långsida. Dock är jag lite försiktig med att skvätta vatten på aggregatet - som sitter ca 40 cm från glaset. Har nu hållit 10 år.
 
  • Gilla
Conger och 1 till
  • Laddar…
Har också endast positiv erfarenhet från vanligt glas och bastu aldrig något sprucket trots hårt vedbastande oavsett utetemp.

Det jag funderar på är hur du löser fuktvandringen mot bef vägg och kring fönstret?

I min bastu formlingen rinner det om fönstret när vi bastar...
 
TorpAnders skrev:
Har också endast positiv erfarenhet från vanligt glas och bastu aldrig något sprucket trots hårt vedbastande oavsett utetemp.

Det jag funderar på är hur du löser fuktvandringen mot bef vägg och kring fönstret?

I min bastu formlingen rinner det om fönstret när vi bastar...
Ja, det är en av sakerna jag klurar på... Men det befintliga runda fönstret är rätt långt ifrån aggregatet , det sitter ovan laven . Bastuskiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kanske går att få ett hum enligt min skiss...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.