Efter dagens bilövning (fransk bil vs. Svensk vinter) så inser jag att det är dags att börja titta efter en ny bil. Jag har dock svårt att hitta det jag vill ha.

Krav och önskemål:
- 7 sittplatser
- Hög säkerhet, gärna autobroms och andra aktiva system
- Pris helst under 200000:-, låg milkostnad
- Ska kunna dra ett vettigt släp, minst 1 ton bromsat och 750kg obromsat
- Bra halvljus (tänkte montera extraljus)
- Komfortabel
- Hög lastkapacitet
- Inte en massa strul
- Låga servicekostnader
- Hyfsat ny
-Ska funka bra i fjällen

Acceptabla nackdelar
- Körglädje ej viktigt
- Märke oväsentligt
- Hög acceleration ej viktigt
- Ingen sportkänsla behövs
- behöver inte vara väldigt bränslesnål (kör 2000mil/år)

Är det någon som har några bra förslag? Har tittat runt mycket men hittar inte riktigt rätt. Citroën C4 Grand Picasso är rätt på många sätt men jag är tveksam till kvaliteten och det verkar inte finnas autobroms. Samma sak med Kia Carens. Fiat Freemont hade trist släpvagnsvikt och är lite dyr. VW sharan är dyr, touran också. Volvo har ingen 7-sitsig utom XC90, som är för dyr. Mitsubishi outlander är fin men för dyr, Ford S-Max verkar bra överlag, C-Max lite för liten, Renault Grand scenic har tveksam kvalitet..
Osv

Tacksam för alla tips.
 
Om du kan vänta något år bör nya espscen ha ok begagnatpris. Är ganska lätt (t.ex. Aludörrar) så den kan nog dra en del med b-kort (den ser mindre ut än föregångaren dock). Tycker den verkar ha tagit ett kliv i kvalitetskänsla och begagnatpris borde vara drägligt. Har sharan själv och tvivlar på att jag skulle köpa något annat än en ny sån, grymt praktisk bil med skjutdörrar och man sitter bra 7vuxna. Dessutom kan man lasta in en EU-pall med truck (om man har långa gafflar så inte stativet på trucken tar i den uppfällda bakluckan), grymt praktiskt om man köper typ betong eller hyr något stort verktyg.

Edit: det borde gå att speca en caddy efter dina önskemål.
 
Redigerat:
Hej

Jag kör en Caddy Maxi Life som verkar klara din kravspec
+ 7 riktiga sittplatser
+plats för barnvagn i lastutrymmet
+snål knappt 0,65 l diesel i genomsnitt (2 litersmotorn manuell 6 vxl)
+ Får dra 1400 kg med E-kort (ca 1000 med B-kort)
+ Lyft ur bakersta stolen så kan du lasta in hur mycket som helst, det märks att det är en skåpbil i grunden, fyrkantigt lastutrymme med låg lasttröskel.
+Räknas som transportbil hos VW (prio i verkstaden)

- körglädje?? Ibland märks det att bakvagnen kommer från en lastbil
- Baksoffan är tung att lyfta ur.
-Utseendet, köp en svart, kan du knäcka extra som likbilschaufför
-En VW hur mycket mer än avgaserna ljuger de om?
-Mycket av utrustningen är option kolla noga vad som finns.
 
Chrysler Grand Voyager tror jag uppfyller dina krav rätt väl.
Stolarna fäller man ner i golvet som då blir helt slätt, sedan kan man lasta in ett helt gäng stora byggskivor, och stänga luckan. Den drar också 1.5 ton vill jag minnas. Det gör i alla fall jag med vår ;) Mycket komfortabla stolar. Vi var i fjällen med vår häromveckan utan problem, och då var det -20.

Sedan tycker jag att de elektriska dörrarna och bakluckan samt de inbyggda DVD-skärmarna är guld värda, så smidigt. Men då kanske priset för en hyfsat ny beg trillar iväg en bit över 200 papp.

Bilen heter förresten Lancia Voyager numer.
 
Redigerat:
Nackdelen med dom amerikanska är att det ofta är två stolar fram två i mitten och tre bak vilket leder till att har man tre barn måste man alltid ha dom bakersta uppfällda.
 
V70 finns som 7 sits. men då åker bagaget.
VW caddy kan vara något tror jag. Skulle tipsat om Renault trafic/opel vivaro/nissan primastar men känner för många som har rasat växellådan på dieselmodellerna så dom kan jag avråda dej att köpa
 
Barnrikehuset skrev:
Nackdelen med dom amerikanska är att det ofta är två stolar fram två i mitten och tre bak vilket leder till att har man tre barn måste man alltid ha dom bakersta uppfällda.
Nja, det är lite olika, det finns med tresitssoffa på rad 2 också, men då tror jag man förlorar stow'n-go (att kunna fälla ner stolarna i golvet så det blir helt plant, det är en riktigt grymt bra funktion. Tredje raden är delbar så man kan ha en, två eller tre platser på tredje raden, vilket man vill. Vi har kört fullpackad bil till fjällen så, med bara en stol/person på tredje raden, funkade utmärkt.
 
thomasx skrev:
Och apropå det så ser det här ut att vara ett riktigt klipp, väl extrautrustad och med drag ;)
Lite över budget, men, som sagt, det är nog ett klipp.

[länk]
Fast föreställ dig värdeminskningen på ett sådant Uddamärke som Lancia, även om den är rebrandad.
Efter tre år lär du får skänka bort den.
 
Om vi är inne på "uddamärken" som faller i andrahandsvärde skulle en begagnad seat alhambra vara en bra bruksbil.

Ts verkar inte så aktiv i tråden (kanske skapade tråden i vredesmod), men det gör inget. Intressant ämne!

Har förövrigt sharanen två veckor om året i fjällen, dieselvärmare med fjärrka är guld, snökedjor funkar fint, och en rejäl takbox så är man hemma (lite högt att få bort snön mitt uppe på boxen bara om det snöar som förra veckan). För att inte tala om skjutdörrarna så barnen kan ta sig in själva när man packar skidor och pjäxor vidbacken.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Jag kan hålla med om att Lancia är ett uddamärke, med Voyagern är det definitivt inte, har jag insett. Den är en av de större märkena i MPV-segmentet och välkänd bland de som kör sådana bilar. Det finns också rätt gott om dem på vägarna, både äldre med Chrysler-emblem och nyare Lancia. Så nej, jag tror nog inte att man behöver oroa sig så mycket över andrahandsvärdet baserat på namnbytet.
 
Barnrikehuset skrev:
Om vi är inne på "uddamärken" som faller i andrahandsvärde skulle en begagnad seat alhambra vara en bra bruksbil.

Ts verkar inte så aktiv i tråden (kanske skapade tråden i vredesmod), men det gör inget. Intressant ämne!
Jag har varit aktiv och tittat på bilar :).

Så här ser min bedömning ut hittils.

Ford S-Max - rymlig, snygg, lite dyr i både inköp och drift, ok bagage
Fiat Freemont - dålig sikt, inte särskilt stort bagage, dyr i drift men mycket bil för pengarna, ingen aktiv säkerhetsutrustning, går inte att få in skidor i bilen, dålig belysning
Kia Carens - mörk, för dåligt bagage, ingen backkamera utom i topputrustade varianten
Citroën C4 Picasso - mycket bra bagage, snyggast, absolut bäst inredning, rimligt pris, bra sikt, bra belysning

Planen är att kolla in sharan, Peugeot 5008, en Chrysler Voyager som en granne har och andra bra alternativ men just nu ligger C4:an bäst till.
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
peternicklas
Raskus skrev:
Fast föreställ dig värdeminskningen på ett sådant Uddamärke som Lancia, även om den är rebrandad.
Efter tre år lär du får skänka bort den.
Det är ju en Crysler i botten. Körde en sådan i USA, mycket bra och faktiskt trevlig bil att köra. Tror nog att värde står sig rätt så bra. Denna modellen är på utgående och det kommer en ny, lägre pris därav. Finns även FIAT Freemont som rymmer en hel del.
 
Som antingen återförsäljare för VW eller besatt av att rättfärdiga mitt eget köp ;) av en sharan.

Då vi är fem i familjen hade vi längdskidorna + stavar i takboxen under fjällveckan, slalomskidorna (vi hade max 165cm långa med) + stavar och pjäxor ryms i bagaget (fick skjuta fram en av stolarna på mittenraden något). Alltså man rymmer inga skidor om man har packning i bagaget men till och från backen är det smidigt.
 
Vi hade en Grand Picasso i flera år. Väldigt bekväm. En hel del genomtänkta detaljer typ höj/sänkbar rumpa med luftfjädring etc. Växellådan var dock skräp (EGS). Vet ej vad de har för låda in nya Picasson. Har sedan ett år tillbaka en Sharan. Skulle inte byta bort skjutdörrarna efter att man vant sig. Lastar lite mer än Picasson tror jag. DSG-lådan och stora 2-litesmotorn gör den roligare att köra än Picasson (även om detta inte var krav för TS). Kanske en Ahlambra som är några år gammal kan vara ett alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.