A
Hej!

Jag har inte haft problem med kallvinden och den är möggelfri. Bytt tak i sommras från tegelpannor till plåt och idag då jag skulle ta och kika på vinden möttes jag av detta :banghead:

Varför händer detta nu, hur får jag bort de och hur gör jag så de inte händer igen? De är ca. 20 minus ute och i samband med takbytet tog jag upp nockventiler (var knappt någon ventilation förr)

Ca. -10 på kallvinden och 75% rh.

Tacksam för hjälp.. :surprised:
 
A
frost.fukt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din bilaga funkar inte, men spontant;

75% Rh är högt i mina ögon. Varm, fuktig inomhusluft som läcker upp till vinden? Tegel släpper igenom fukt, det gör inte plåt; är plåten korrekt lagd? Sänktes temperaturen på vinden i samband med takbytet; tilläggsisolering eller liknande? Har uppvärmningen av huset förändrats (även om det var årvis före takbytet)?
 
A
Cancerman_777 skrev:
Din bilaga funkar inte, men spontant;

75% Rh är högt i mina ögon. Varm, fuktig inomhusluft som läcker upp till vinden? Tegel släpper igenom fukt, det gör inte plåt; är plåten korrekt lagd? Sänktes temperaturen på vinden i samband med takbytet; tilläggsisolering eller liknande? Har uppvärmningen av huset förändrats (även om det var årvis före takbytet)?
Plåten är korrekt lagt och de är ny underlagspapp under plåten. Enda skillnaden nu efter takbytet är två gavelventiler (Som jag nu täppt igen) och underspikning istället för öppet mot råspånt samt en backventil till avloppsluften istället för ut genom yttertaket.
 
Vänta nu...underspikning istället för öppet i takfoten. Då minskar ju luftningen och kan göra det rejält om brädorna sitter tätt. Två gavelventiler kommer inte att kunna motsvara öppen takfot. Eller har jag missuppfattat?
 
Redigerat:
A
Cancerman_777 skrev:
Vänta nu...underspikning istället för öppet i takfoten. Då minskar ju luftningen och kan göra det rejält om brädorna sitter tätt. Två gavelventiler kommer inte att kunna motsvara öppen takfot. Eller har jag missuppfattat?
De var tidigare såhär: / Öppet mot råspånt
Och nu är de såhär: /_ Numera underspikning

Haha hoppas du förstår, men de ska iaf illustrera takslutet från sidan utifrån sett...

De var massa sågspån/ gullfiber tätt mot takfoten så de var tätt innan och efter takbytet så de borde inte vara någon skillnad.
 
Jodå, jag förstår.
Ok, då är jag slut på idéer, tyvärr. Dock är jag varken byggnadsingenjör eller snickare.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
Har ingen lösning på ditt problem, men jag måste fråga varför du byter från en bra konstruktion till en skitkonstruktion när det gäller avloppet. Backventilen ska aldrig sitta i minusgrader.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
A
SueCia skrev:
Har ingen lösning på ditt problem, men jag måste fråga varför du byter från en bra konstruktion till en skitkonstruktion när det gäller avloppet. Backventilen ska aldrig sitta i minusgrader.
För att slippa "onödiga" hål i de nya yttertaket.. Denna är en isolerad historia som troligtvis ska klara minusgrader. (?)
 
Jag har 90% luftfuktighet på min vind, -10.
Utomhus är det också 90% luftfuktighet och -10. Tolkar det som att min vind är välventilerad.
 
Jag ser fortfarande inte någon bild!
Relativ fuktighet på vinter minus grader har ingen betydelse förmögel. Den räknas ju mot hur mycket fukt luften har förmåga att innehålla. När det är minus grader rf blir ju hög fasr det är lite fukt i luften.
Bakventil är inte så bra att ha på kallvind då det finns risk att den fryser och fastnar i öpoet läge och läcker ut fukt. Men om vinden är välventilerad då ska det ändå inte vara nåt problem.
 
Så länge som det är frost behöver man inte oroas sig då ingen påväxt bildas.

Vänta tills det blir varmare ute och mät fuktigheten då. Vid +10 grader går gränsen för påväxt runt 85% , vid +20 vid 75%. Ha koll på att det torkar upp där frosten finns idag.

Får nästan magont när man läser om sågspån och gullfiber på samma plats, de skall aldrig blandas. Ok att ha ena halvan av huset med bara spån och andra med bara gullfiber, men aldrig kombinera på samma plats.

Jag har valmat tak med betongpannor och vidöppen takfotsventilation i alla riktningar, ingen nock ventilation utan begränsat utflöde via takhuv. 40-50 cm kutterspån som isolering, huset 41 år gammalt. Råsponten är som ny utom mellan 2 takstolar vid huv där fukt inifrån huset trycktes ned pga igensatta insektsnät i huvens 4 ventilgaller. Tog bort näten då de inte har någon funktion och har sett oförändrat ut sedan dess.
 
S
klockan8 skrev:
För att slippa "onödiga" hål i de nya yttertaket.. Denna är en isolerad historia som troligtvis ska klara minusgrader. (?)
Har sån ventil på min vind just nu, 2st "isolerade" backventiler har frysit sönder på 3 år, med stora mängder fuktig luft som kondenserat och rötat ett stort hål i yttertaket så man ser insidan på pannorna.

Takbyte på gång om 2 veckor, då jävlar ska den där ventiljäveln bort o avloppet ut genom taket.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag hade en avloppsavluftning som gick ut genom taket, men mynnade ut under tegelpannorna, och jag begrep inte varför det bildades enorma istappar på bara ett ställe :) Det löste sig med en backventil
 
Den som uppfinner den frostsäkra (på riktigt) vacuumventilen för avlopp får väl Nobelpriset. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.