Någon som har koll på priserna på dessa nya modeller ännu?

Verkar som 330x ersätts av 430x och att det dessutom kommer en 450x med kapacitet på 5000 m2
 
Hmm, 430x som jag är intresserad av verkar vara samma maskin som 330x men med lite sämre klipptid samt något längre laddningstid. Förmodligen bara en justering till mer verkliga tider.

--------- 330x --- 430x
Laddtid 60 min 65 min
klipptid 150 min 135 min

I övrigt framgår ingenting om vad som är "Nyheten" med 430x förutom namnet. All annan data inkl. rekommenderat pris är identisk, verkar mest vara en dekal trimning, eller missar jag något tro?
 
Det verkar även som om installationstillbehör som slingkabel och märlor har utgått för årets modeller...
 
Det måste väl vara fel. Modellerna kräver väl fortfarande slingkabel?
 
Det krävs slingkabel.

Frågan är om det är en miss och att det ingår eller det är ett sätt för Husqvarna att hålla ner priset vid jämförelse?

Till en vanlig villaträdgård á 1000 kvm brukar det gå åt minst 300 m om man gör lite öar runt träd och rabatter och en guidekabel. Och ÅF vill nog ha 6-8 kr per meter plus märlor. Risken i så fall är att några köper en bra klippare som fungerar dåligt efter några år pga för dålig tråd när de lägger vanlig elkabel.
 
Ja, jag tänkte väl det. Själv fick jag ganska mycket kabel över när jag min slinga. För övrigt går det bra att använda annan kabel också. Men varför krångla när det ingår fina grejor från början :)
 
Anders V skrev:
För övrigt går det bra att använda annan kabel också.
Jag hoppas att du menar annat fabrikat av slingkabel, som är förtent och av UV-beständig plast, för det blir inte en problemfri installation med en vanlig elkabel. Funkar kanske bra 2-3 år, men sedan ... Tyvärr bedrar snålheten ofta visheten. OM det över lång tid hade funkat med billig elkabel hade nog alla fabrikat haft med det som standard i stället för den dyrare specialkabeln. En installation ska väl hålla 10-12 år åtminstone.
 
Nä jag menade inte att man skall byta ut standardkabeln. Den är riktigt bra. Framför allt kontakterna med silikonförslutningar är toppen. Men det fungerar även med andra kabelfabrikat, som är förklädda med plast. Men som sagt varför krångla med det när det ingår prima grejor till HQV klippare.
 
engs
MrSmith skrev:
Det krävs slingkabel.

Frågan är om det är en miss och att det ingår eller det är ett sätt för Husqvarna att hålla ner priset vid jämförelse?

Till en vanlig villaträdgård á 1000 kvm brukar det gå åt minst 300 m om man gör lite öar runt träd och rabatter och en guidekabel. Och ÅF vill nog ha 6-8 kr per meter plus märlor. Risken i så fall är att några köper en bra klippare som fungerar dåligt efter några år pga för dålig tråd när de lägger vanlig elkabel.
Råkade hamna på denna försäljares sida från tråden om verktyg till bra pris.
http://www.varuhuset.se/Husqvarna-Automower.htm
Ser ut att vara precis som du tror.

330X - 26900:-
Installationstillbehör som ingår:
Slingkabel 400 m
Märlor 400 st
Extra knivar 9 st

430X - 26500:-
Inga installationstillbehör i specen.
Finns istället "installationskit" i tre storlekar man kan köpa till.

Installationskit LARGE - 1990:-
400 m kabel
600 märlor
5 kontaktdon
5 skarvdon

Kan köpa att det är bättre man får välja hur mycket kabel man behöver själv, onödigt skicka med en massa som blir över. Men ett fult sätt att smyghöja priset ~6%. Detta känns ju som ett produktsegment där priserna generellt kommer gå ner kommande åren allt varefter konkurrenterna hinner ikapp och de det senaste åren blivit mer av en massprodukt och ingen nischad sak längre.
 
Snart är åkgräsklipparen redo för återvinning. Man tänker på robotgräsklippare, men har för några år sedan när vi pratade med försäljare kan man inte använda samma gräsklippare på två olika gräsmattor, som delas av grusyta. Är det fortfarande på detta sätt?
 
trähandtag skrev:
Snart är åkgräsklipparen redo för återvinning. Man tänker på robotgräsklippare, men har för några år sedan när vi pratade med försäljare kan man inte använda samma gräsklippare på två olika gräsmattor, som delas av grusyta. Är det fortfarande på detta sätt?
Har väl aldrig varit så? Man gör en korridor av begränsningsslingan över grusvägen som klipparen kan passera i till andra sidan. Vill man inte ha klipparen på vägen gör man den ena sidan av gräsmattan till biyta och ställer dit klipparen själv.
 
Så du menar arr det alltid varit så?
 
Javisst, att göra en korridor till en andra gräsyta har man alltid kunnat göra oavsett klipparmärke, inget konstigt med det och används flitigt för att passera vägar, gångar, plattsättningar och dyl.
.
Funktionen biyta har funnits på HQ:s modeller i minst 10 år och man kan även ha flera laddstationer till samma klippare, tex två separata trädgårdar.
Så visst finns det möjligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.