Caathrine_ skrev:
Mycket svar på kort tid.

Först vill jag åter igen säga att säljaren bor 60 mil bort och har gjort så ganska länge, huset har han haft uthyrt, så det är inte säljaren som har bott i huset. Huset står tomt just nu så där är ingen som kan vägra att flytta ut.

När vi påpekade till mäklaren att huset inte var städat så återkom han med svar från säljaren att han hade gjort vad han kunnat och att han kommer inte göra mer innan tillträdesdatum.

Det stora problemet och det vi verkligen irriterar oss på är egentligen att han började hota med att häva köpet bara för att vi inte var nöjda med städningen. Han skrev bokstavligen talat så här "Jag tycker att du kan prata med dem att de kan städa det lilla själv och det tar inte så lång tid. Skulle dem inte gå med på det så kommer jag häva upp köpet och då får dem hitta en annan villa till det priset." (Ja mäklaren bifogade vad säljaren skrev och skrev inte själv sina egna ord)

Så det stora frågan var egentligen om han skulle ha rätt till att häva ett köp för att vi har klagat på städningen eller är det bara tomma hot?

Vi har dock kommit fram till att vänta ut allting till tillträdesdatumet så att vi inte riskerar att förlora huset. Sen därefter har vi inte bestämt hur vi ska göra. Har en hel del vänner och familj som säger att vi ska bara strunta i det så hjälper dem oss med att städa huset så förmodligen blir det så vi gör.
Juridiskt så kommer han inte kunna häva försäljningen - däremot i praktiken kan han göra exakt det mot er. Även om han inte bor där eller någon annan så kan han vägra tradering. Alltså han är inte intresserad av era pengar när ni ska tillträda och släpper ej heller ifrån sig pengar eller släpper in er.

Ni äger de facto inte fastigheten på sådant tillfredställande sätt att ni via handräckning kan flytta ev saker säljaren har kvar och ta över fastigheten utan juridiskt så har han besittning.

Det ni då kan göra är att stämma säljaren civilrättsligt på era merkostnader, sådana kostnader kommer att bedömas enligt sin skälighet. Ni kommer definitivt få ersättning för ev flyttfirma som ej går avbokas, ni kan få ersättning för högre boendekostnader under en övergångstid, vid vissa rekvisit uppfyllda kan ni tom få ersättning för mellanskillnad om ni köper ett likvärdigt hus för att lösa problemet men till ett dyrare pris. Däremot det ni aldrig kan få ersättning för är indirekta kostnader eller kostnader såsom sveda och värk.

Om säljaren har väldigt dålig ekonomi så kan ni tilldömas ersättning i tingsrätten men i slutändan ej kunna få ersättning då eran fordran är lägre prioriterad än en del annat.

Sedan menar jag med detta inte att ni behöver ge er men även ett tydligt rättsläge kan innebära olägenhet och bekymmer.
 
Gör som Leffe säger. Bästa rådet nånsin här på forumet. Du kommer att behöva fråga om minst femtielva saker redan under de första månaderna. Anlita städare och betala själv eller gör det helt enkelt själv. Du kommer iallafall skita ner hela huset när du flyttar in och börjar måla och fixa. Lycka till. Kom ihåg att en nöjd säljare är en hjälpsam kompis.
 
Jag skulle fundera på att låta säljaren häva köpet. Inte för att han har rätt utan för att han verkar vara en så klurig person. Allra minst begära att få göra en ny riktigt ordentlig inspektion - vad är det mer han inte haft råd att underhålla eller brytt sig om att sköta?
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Vi fick något informationsblad av mäklaren som förtydligade att städning vid överlåtande av hus om inget annat avtalats ansågs innebära städning som vid ett nybyggt hus, dvs helt rent, inkl golvbrunnar, imkanaler osv. Inget åtgärd av slitage förstås, men rent. Om säljaten inte ville städa hade han bara behövt säga det vid visningen eller under budgivningen eller före kontraktet skrevs under.
 
  • Gilla
kakelspektakel
  • Laddar…
Till de som inte känner till vad en flyttstädning innebär, här är vad man kan förvänta sig av en flyttstädning:

- Vattenlås rengjorda i golvbrunnar i dusch, bad, tvättrum och garage
- Vattenlås under handfat, tvättrum och diskbänk tömda och rengjorda
- Alla ytor i badrum/duschrum/toalettrum väl rengjorda och avkalkade, inkl väggar, golv, skarvar i kakel/klinker och porslinsytor, glasytor, speglar, under och runt badkar.
- Alla vitvaror rengjorda (våttorkat + ev. rengöringsmedel)
- Filter i tvättmaskin tömt
- Spis och diskmaskin utdragen och rengjord på sidor och baksida, och utrymmet där spisen/diskmaskinen står (skåpsidor, vägg, golv) (våttorkat + rengöringsmedel)
- Spis rengjord invändigt och luckan avmonterad och rengjord med rengöringsmedel
- Spisens kokplattor/häll väl rengjorda (kräver ofta speciellt rengöringsmedel eller avkalkning)
- Spisens kontrollpanel väl rengjord, inkl kontrollrattar losstagna och diskade
- Alla arbetsytor i kök rengjorda, inkl bänkar, fasta skärbrädor och väggar runt arbetsytor
- Alla skåpluckor, garderobsdörrar, och handtag rengjorda (våttorkat)
- Alla lådor och hyllplan i skåp och garderober (våttorkat)
- Alla skåp och garderober med öppen ovansida avtorkade ovanpå (våttorkat)
- Alla lister (t ex dörrfoder, golvsockel, etc) avtorkade
- Frys ska vara avfrostad
- Kyl/frys utdragna och avtorkade på sidor, dörrar, handtag (våttorkat)
- Kyl/frys invändigt, sidor, tak, botten, tätningslister, lådor urdiskade, hyllplan avdiskade.
- Kyl/frys dammfilter uttaget och rengjort, dammsugning undertill och av värmeväxlaren på baksidan, avtorkat ovanpå kyl/frys
- Spisfläkt avtorkad, fettfilter diskat, kol/rök-filter bytt
- Alla luftventiler för till- och från-luft rengjorda
- Alla fönster tvättade, mellanrum rengjorda, persienner och persiennsnören avtorkade
- Innerdörrar och dörrhandtag våttorkade
- Alla element och rör våttorkade
- Alla golv våttorkade med rengöringsmedel
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
henkedenke skrev:
Gör som Leffe säger. Bästa rådet nånsin här på forumet. Du kommer att behöva fråga om minst femtielva saker redan under de första månaderna. Anlita städare och betala själv eller gör det helt enkelt själv. Du kommer iallafall skita ner hela huset när du flyttar in och börjar måla och fixa. Lycka till. Kom ihåg att en nöjd säljare är en hjälpsam kompis.
Vad är det man ska fråga säljaren om, hur man slår av värmen mitt i vintern?
Hjälpsam kompis? Har du ens läst tråden?
Vem är Leffe?
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Jag har sålt ett par lägenheter och har alltid avtalat bort städningen. Detta efter att jag när jag lämnade min första hyreslägenhet råkade på en total dåre med helt orimliga krav. För de köpare jag haft verkade det inte vara en stor grej, och minskar risken för bråk dramatiskt.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
A
roland53 skrev:
Är det inte ett SYSTEMFEL i mäklarens kontrakt som vanligtvis är ett standardkontrakt??

Det finns ju 2 parter i en fastighetsaffär: Säljaren som möjligen vill komma undan så billigt som möjligt från städningen och köparen som möjligen vill komma till ett skinande blankt hus.
Vad som är bra och dålig städning är väl en 10.000:- fråga - nästan omöjlig att svara på, då olika personer har olika referensramar.

ETT FÖRSLAG, vore om det redan i kontraktet stipulerades att en städfirma utvald av köparen gör flyttstädningen och säljaren bekostar denna med en fast summa t.ex 3.000:- som avdrages från köpesumman vid överlåtelsen.
Därefter kan köparen köpa till hur många städtimmar som önskas, på egen bekostnad, för att uppnå det städresultat som köparen själv anser vara godtagbart. Köparen är då avtalspart mot städfirman och reklamationer göres upp mellan dessa två. Köparen som beställare, kontrollerar då att resultatet blivit som önskat.

På detta sätt borde väl alla diskussioner och tvister beträffande städning var borta en gång för alla. ? ;)
Jo det verkar ju behövas nåt konkret, trodde aldrig att städningen delar upp folk i så olika läger, måste gå att få en ganska tydlig och enkel beskrivning av vad som ska vara ok för både köpare och säljare.
Ditt förslag låter helt ok, kanske även ha nån certifiering för städföretag som garanterar en viss standard på arbetet.

Edit: Ska tillägga att även om jag personligen inte bryr mig om det är välstädat vid tillträde så har jag flyttstädat ordentligt när jag flyttat från lägenheter tidigare. Så när jag lämnar över nycklarna så är det riktigt rent men när jag tar emot nycklarna till nya bostaden så spelar det ingen större roll för min del.
Förstår nu att det inte är så för alla, den här tråden är ett bra bevis för att något konkret behöver göras...
 
Redigerat:
D
Caathrine_ skrev:
För oss handlar det inte så mycket om dem här 5 tusen för städningen utan att bli hotade och behandlade på detta viset för att vi påpekar en sak som går emot kontraktet är verkligen inte okej.
Och för säljaren kanske det inte heller handlar så mycket om 5-tusen för städningen utan att han tycker det är otrevligt och ohyfsat att köparen klagar på flyttstädningen 1 månad före tillträde?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Mmm, fast nu har ju säljaren fel och köparen rätt. Om mäklaren la fram köparens fråga på ett klumpigt sätt så är ju hen och inte köparen som ska lastas.

Med det vi vet i den här tråden så förstår ärligt inte hur man kan ta säljarens parti.
 
DIY_freak skrev:
Och för säljaren kanske det inte heller handlar så mycket om 5-tusen för städningen utan att han tycker det är otrevligt och ohyfsat att köparen klagar på flyttstädningen 1 månad före tillträde?
En normalt funtad säljare hade ju då kunnat svara ganska enkelt och bara hänvisa till att man grovstädat och avser att göra det bättre innan tillträdet.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
D
Tja... får man som köpare access till fastigheten före tillträdesdagen så är det ren välvilja från säljarens sida. Att utnyttja detta tillfälle (1 månad före tillträde) till att börja pilla på värmen och öka säljarens kostnad med x antal tusenlappar och klaga på städningen hade jag också blivit störd över om jag varit säljare.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Jag har gjort likadant. Alltså pillat. En månad före inflyttning skulle jag ta ner radondosor, ville göra korttidsmätning. Mäklaren mötte upp och följde med in, vi hade givetvis inte fått låna/överta några nycklar. December och 10 minus.Huset kallt, pannan var avstängd. Detta trots att säljaren lovat muntligen att hålla det uppvärmt. Jag grymtade rätt ordentligt och rattade igång pannan utan omsvep. Inte f-n la jag huvudet på sned och frågade mäklaren om det var juridiskt okej.
 
  • Gilla
MKTJ och 2 till
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Tja... får man som köpare access till fastigheten före tillträdesdagen så är det ren välvilja från säljarens sida. Att utnyttja detta tillfälle (1 månad före tillträde) till att börja pilla på värmen och öka säljarens kostnad med x antal tusenlappar och klaga på städningen hade jag också blivit störd över om jag varit säljare.
Konstigt argument.

På vad sätt blir du störd av att någon räddar din kåk från sönderfrusna rör och ett extremt kostsamt vattenläckage?

Man får ju förmoda att mäklaren meddelat säljaren om varför värmen slogs på (den var ju helt avstängd enligt TS)
Om det sedan visar sig att värmen har ställts onödigt högt är det ju bara att be köparen sänka den igen, och att köparen kan betala merkostnaden. Det handlar ju inte om varmvattenförbrukning här, endast temperaturen i huset.

Blir du störd av att någon påpekar att du inte följer ett kontrakt som du signerat?
Isåfall skulle inte jag vilja köpa en bostad av dig.
 
  • Gilla
Caathrine_
  • Laddar…
En sådan här situation uppstår bara när en eller båda parterna är "dumma i huvudet".
I sånt läge är det helt kört från början att få ett bra avslut på det hela.

Vill köparen behålla villan är det kanske lämpligt att ta städfirmas räkning själv, det är troligen inte en stor kostnad sätt till hela köpet. Är det principen får man antingen häva köpet och ta smällen, man kan också ta det till rätten och ta en större smäll om man föredrar det. Oavsett utgång tar det tid och energi att hålla på och bråka istället för att lösa det genom att tala med varandra direkt.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.