Ok, jag tror det kanske kan ha att göra om man bor ett område där många eldar.. för då kanske det far runt en del partiklar som kommer in genom ventilationen... typ ett villaområde eller så... där jag bor så är det typ 50-100m mellan husen... jag har svårt att tro att det är från själva kaminen inomhus som partiklarna kommer....
 
harry73
Nej, här är en länk till en artikel i Aftonbladet om en undersökning menar du. Och jag har inte läst undersökningen men om jag försöker tyda artikeln går det i alla fall att få en bild av vad som står i undersökningen.

den som eldar med ved i kamin, panna eller spis har fem gånger så hög halt av cancerframkallande så kallade PAH-er i inomhusluften som den som inte eldar med ved, - Det är inte ett exakt värde som gäller för alla men antingen ett medelvärde eller annat representativt värde, annars skulle det inte finnas skillnad mellan gamla och nya eldstäder, öppna eller slutna system och torr eller fuktig ved. Sen skulle vedeldare som bor längs högtrafikerade vägar och redan har dålig inomhusluft få mer utsläpp än andra vedeldare (= fem gånger högre men från en högre startnivå)

Nu anser Pernilla Gustafsson att svenska myndigheter måste arbeta aktivt för att minska riskerna med vedeldning.
– På alla sätt arbeta för att gamla kaminer och pannor byts ut till nya och mer miljövänliga.
Alltså nya mer miljövänliga kaminer och pannor är bättre än gamla och skulle förbättra inomhusluften avsevärd.

Sen står det också i artikeln att det finns få studier i området och att det behövs undersökas mycket mer.

Att därför hävda att all vedeldning är så farligt som du påstår, och basera det på denna undersökning är helt fel, men jag hoppas att du inser det nu också :)
 
Anledningen till att jag vill ha kamin är att jag har tillgång till ved, men framförallt för att jag tycker att det är mysigt och rogivande att se lågorna. Det är inte mer än 5 hus innom 1 km radie så det är inget problem med många som eldar.

Däremot i tätbebyggda områden där många eldar på vintern och det blir inversion så att röken inte stiger kan det bli ett problem med rök ute. Egentligen är det konstigt att det inte krävs partikelfilter eller katalysator vid eldning oavsett bränsle.

Jag undrar bara hur partiklarna kommer in i inomhusluften, en braskamin har ju i princip alltid undertryck så det borde inte läcka om lucktätningen är någorlunda ok. Då måste föroreningarna komma in när luckan öppnas för att lägga i ved. Kan det verkligen läcka in så mycket den lilla stund som luckan är öppen?
 
harry73
Det händer ibland att röken inte stiger upp men går ner längs taket och kommer in i huset genom friskluftintaget.
Och har man undertryck i huset ska man sätta en dörr eller fönster på glänt ner man startar elden och har kamindörren öppnat. När elden tar fart och man har tillräckligt drag i skorstenen behövs det inte längre
 
Ja det är verkligen konstigt att det inte krävs rökgasrening i tätbebyggda områden.
Malmö har i vart fall tagit ett steg i rätt riktning. Vedeldning är nu förbjuden under sommarhalvåret.
Många nyare hus har ju idag FTX ventilation. Det innebär väl att man riskerar att suga in vedeldande grannars rökgaser.

Läs gärna om Naturvårdsverket, som påstår att vedeldningen är den källan till PAH-föroreningar i luften i Sverige.
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/PAH-till-luft/
Där sägs också:
Polycykliska aromatiska kolväten (PAH) är en grupp av flera hundra enskilda kemiska ämnen. Många PAH-föreningar är cancerframkallande eller orsakar skador på arvsmassan. PAH bildas oavsiktligt vid förbränning och i industriprocesser.

Det sägs också:
att kaminer och eldstäder blivit bättre, MEN ATT DET ÖKADE ANTALET GÖR ATT TOTALA UTSLÄPPEN INTE MINSKAT ( från kaminer)
Kamintillverkarnas förföriska budskap har gett resultat. Det borde vara obligatoriskt med rökgasrening.
 
Den 6 år gamla studien indikerar för mig att mina egna avgaser kommer in i mitt hus igen. Jag kan förstå om jag förpestar luften för grannarna, men har svårt att se hur mina egen rök letar sig in igen.... Vore det större mängder skulle det lukta inomhus, det kan ju inte vara så att endast de farliga partiklarna stannar kvar och rök och lukt åker iväg.
 
harry73
axelman skrev:
Läs gärna om Naturvårdsverket, som påstår att vedeldningen är den källan till PAH-föroreningar i luften i Sverige.
[länk]
.
Intressant statistik, och där ser man också direkt fördelen med att åtgärda de största miljöbovar. Aluminiumverket minskade sin utsläpp till noll och dominerar därmed hela statistiken :)
Tar man dock bort aluminiumverket finns det 2 grupper
- privat eldande (kaminer)
- kommunalt eldande (värmeverk)
Och räknar jag själv på datan och tittar på medelvärdet för 90-94 och 2009-2013 då ser man att privat utsläpp minskade från 10 ton till 8,5 ton (= -15%) trots ökad eldning
och kommunalt utsläpp ökade från 3,2 till 3,8 ton (+18%) troligtvis pga ökad eldning (min egen tolkning)
Totalt minskade utsläpp från 13,1 till 12,2 ton (-7%)

Jag vet inte hur fördelning i privat värmeproduktion vs kommunalt värmeproduktion är, men det skulle vara intressant i sammanhanget och utsläpp för en modern kamin eller panna jämfört med en äldre.

Men att baserad på det underlaget som du orkar komma med påstå att ts inte ska installera en modern kamin i sitt hus för att det är miljöfarligt, tycker jag är lite för mycket.
 
  • Gilla
kuntri
  • Laddar…
Var och kollade med eldabutiken när jag råkade vara i närheten i går och de var sugna på att sälja Schiedel Permeter som efter lite läsning hemma bara verkar ha 52graders böjar i helisolerat.

NVI har dock 52 graders böjar i halvisolerat...

Nästa fråga är avståndet till brännbart material. Om skorstenen ska ut ut taket på något sätt så vore det bäst om den kan komma upp mellan takstolarna. Det är dock bara 34cm mellan vägg och närmaste takstol.

Med helisolerat 150mm rör till kaminen blir röret 5+15+5= 25cm Vilket bara ger 4,5cm över på varje sida. Det kommer alltså bli 5mm för lite avstånd både till väggen och takstolen. Som ett alternativ går det ju att jacka ut takstolen en cm men det är väldigt mycket meck för att få 5mm extra på varje sida.

Brukar avstånden vara förhandlingsbara eller gå att lösa på andra sätt eller kan det gå att köra 125mm skorsten?

En annan sak som behöver lösas är att jag har väv som taktäckning under betongpannorna. Hur gör man enklast för att täta mellan den och skorstenen? Avloppsavluftningen som också går genom väven har jag tätat med tape men den blir ju knappast varm...
 
Om man snackar snällt med NVI så fixar dom nog lite "custom" också. Det gjorde dom för mig, med lite adaptrar och annat. NVI är görbra att ha och göra med efter min erfarenhet. Min skorsten är en NVI 2000. Min skorsten är en 125mm, och kaminen är 130mm och NVI tillverkade adaptern till mig.
 
...men vilket scenario pratar du om nu egentligen? Du pratar om både 52 graders böjar och närhet till bjälklag....drar du upp till nock kan du ju dra röret på snedden så du slipper takstolsproblemet.

Vill man göra avsteg från tillverkarens anvisning om avstånd till brännbart så ska man nog ha en tight dialog med sotaren om det.

Väv som taktäckning: Det står anvisningen för monteringen av skorstenshuven. Normalt bygger man en ram i något stadigt så att du får ett ramverk med fyrkantigt hål i. I detta monterar du sedan under och överbeslag och sedan hela skorstenshuven.. Exakt hur man gör med väv vet jag inte, jag gissar att man lägger underbeslaget under vägen, precis som man vill lägga den under takpapp om man har sådan.
 
harry73
axelman skrev:
Här är en undersökning:
[länk]
Jag hittade en annan artikel om samma forskning :) http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.114460-sa-halsofarlig-ar-vedbrasan?m=print

Jag citerar sista meningen i artikeln:
GöteborgsPosten skrev:
Trots sin forskning är Pernilla Gustafson inte främmande för att montera in en kamin i hemmet i Ytterby utanför Kungälv.
- Jag har inget emot vedeldning i sig. Men jag skulle använda modern teknik och försöka elda på et bra sätt.
Så här får TS ett expertutlåtande om vad han ska göra ;)
 
En annan aspekt, som kanske kan vara av intresse är att en mycket stor del av Villabränder och liknande orsakas av vedeldning. ( enl försäkringsbolagen )
Beträffande Dragning av skorsten / vinklar.
Sök på POTATISÅKERN.
Jättebrand i Malmö, ( 2007 ? ) som berodde på dragningen av skorstensrör i vinkel.
 
harry73
Största felet med Potatisåkern var att man inte följde sotarens instruktioner under bygget och att den felaktiga konstruktionen i alla fall blev godkänt.
Om jag mins rätt gick rökkanalen horisontell en längre sträcka och det fanns brännbart material i närheten av rökkanalen.
Jag tror också att de brandskyddande lägenhetsskiljande väggar inte gick upp på vinden, men det är möjligt att jag blandar ihop det med Titanic och sin vattentäta väggar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.