Som tur var gick Javelinen på ett presentkort så det sved inte så mycket som det kunde ha gjort.

heimlaga skrev:
Destu större vinstmarginal för affären som sålde den......

Om din CMT-klinga inte kapade rakt så skulle jag tro att det bero på de flata tandtopparna. Då man kapar med en sådan tandform finns det ingenting som skär loss fiberstumparna innan de rivs loss och kastas ut. Då river klingan i fibertrådarna och tappar riktningen.

All kapsågning i modern tid (utom några extremister som handsågar i hårt utländskt trä med extremt fintandade sågar) både med maskiner och handsågar av olika slag bygger i princip på att varje fiber först skärs av vid båda sidorna av sågskäret varefter den mellanliggande biten skärs loss och kastar ut. Om du tittar i bottnen av ett sågskär i torr björk så ser du att bottnen på sågskäret består av två fåror och en rygg emellan.
CMT klingan har inte flata tandtoppar utan ATB. Den vare sig kapar eller klyver rakt och när den stannar ser man med ögonen hur den åker sidläges fram och tillbaka. Hade jag inte tappat kvittot hade jag återlämnat den. Då det inte gick så kontaktade jag CMT men inget svar.

Sågen med flata tandtoppar kapade rakare än CMT klingan faktiskt.



Forrest i USA säljer en specialklinga för 130 dollar ungefär där man kan få en all-purpose klinga med flata tandtoppar. Om nån är intresserad av det.
 
P
DennisCA skrev:
Sen köpte jag en billig tysk klyvklinga med flata tänder, den använde jag konstant till allting i ett år, jag orkade inte byta men jag har gått så hårt åt den att det är hack och sånt i tänderna nu, kanske den kan slipas. Ser den är 10 euro dyrare nu:
[länk]

.
Den klingan ser ut som den jag fick med när jag köpte Metabo TKHS 4.2kw bordsågen, va grymt fin klinga som sågade som en dröm,

men när de va nån (titta inte på mig):surprised: som slagit in en 6 tums spik i en planka och jag klöv spiken på mitten med den så va det roliga slut :confused:
 
Oj ursäkta mig Dennis men jag missförstod dig.

Då var sannolikt CMT-klingan transportskadad. Jag vet att det finns folk som riktar skeva klingor med gott resultat ingen av oss har de kunskaperna som skulle behövas. Det lär kunna bli riktigt farligt om man försöker klappa en klinga och inte vet vad man gör.
 
Vill bara påpeka att alla klingor som säljs i USA går utmärkt att få tag på i sverige. Det är en standard slipning att var femte tand är flat och dom i mellan ar höger respektive vänster slipning. Och dom är utmärkta att göra spår med.

Cmt funkar ok men bara deras dyraste serie. Swedex är bra. Micor är bra. Leitz är bra. Felder silverline dom nya är ok för pengarna. Den gamla serien silverline är totalt värdelösa, varför tror ni dom bytte leverantör.
Det finns flera sliperi i sverige som kan sträcka=rikta klingor.

Om man bara ringer till tex micor eller swedex som båda är svenska tillverkare. Så kan dom göra precis vilken klinga man vill mot en liten extra peng. Men premium klingor kostar från 8-900-1500 kr. Det är svårt att köpa bra klingor billigt för hårdmetall är dyrt.

Själv håller jag på och utvärderar klinga från trend och än så länge är jag väldigt positivt överraskad vilket jag inte riktigt förväntade mig.
 
Var kan man köpa dessa tyska svenska kvalitetsklingor?
CMT har jag köpt härifrån till bra priser: http://www.mobiltecnica.com/ de har även den klingan du nämnde med vissa flata tänder.

Jag skulle även vilja ha en låg klyvkniv till min dw745 så man kan spåra. Någon som vet ett bra tips på det?
 
Per Arlander skrev:
Jag skulle även vilja ha en låg klyvkniv till min dw745 så man kan spåra. Någon som vet ett bra tips på det?
Ja, köp en likadan klyvkniv som du redan har och kapa den. Jag köpte precis kniv + klingskydd till dw745, kostade under 100:-.
 
  • Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Var? Berätta ! :)
 
Hej Per välkommen till byggahus
Jag skrev att man kan ringa till micor eller swedex. Det roliga med swedex är att dom säljer bara till återförsäljare och när man köper en swedex klinga av någon återförsäljare så står det återförsäljarens namn på klingan lite roligt kan jag tycka att dom inte vill tala om att du använder en fantastisk produkt med det fina namnet swedex.
Jag kan starkt rekommendera woodcontrol prata med Bosse dom säljer bla CMT, swedex och ett gäng andra märken. Dom är ett föredöme för hur man vill att ett företag man handlar av skall vara. Och dom har väldigt bra priser på CMT tycker jag.
Leitz får du googla fram telenr
 
  • Gilla
Alex Höglund och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar!
 
Per Arlander skrev:
Var? Berätta ! :)
Förutsatt att det är denna modellen http://www.ebay.co.uk/itm/Dewalt-Bl...186513?hash=item41a28f7b91:g:um8AAOSwqu9U7vSr är svenska lispriset runt 90:- och du ska kunna handla hos vilken dw återförsäljare som helst. Jag köpte på industriboden i Malmö som är servicecenter för dw.

@Daniel (och Masses som ställde en fråga och fick svar på helt andra saker); sorry för trådurspårningen, moderatorn får väl styra upp alla olydiga;)
 
  • Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Jag håller med dig Pär Woodcontrol är helt underbara att ha att göra med. Dessa företag är så sällsynta att jag gärna betalar lite extra för att få denna kunskap och servicegrad på hemmaplan och deras priser är riktigt bra om man ser till svenska priser. Dom ligger dock högre i pris jämfört med Per´s italienska leverantör, men att kunna ringa och förstå vad dom säger och enkelt få hjälp om jag har några problem eller funderingar genererar guldstjärnor i min bok:)
 
  • Gilla
Alex Höglund
  • Laddar…
Verkar vara ett bra företag... Blir nog ett samtal till dom angående klyvklinga! Tack för tips!
 
heimlaga skrev:
Oj ursäkta mig Dennis men jag missförstod dig.

Då var sannolikt CMT-klingan transportskadad. Jag vet att det finns folk som riktar skeva klingor med gott resultat ingen av oss har de kunskaperna som skulle behövas. Det lär kunna bli riktigt farligt om man försöker klappa en klinga och inte vet vad man gör.
Det kunde vara värt att försöka, det är verkligen synd att denna annars till synes fina klinga inte går att använda. Så stora karbidtänder som den har måste den gå att vässa i 50 år.
 
Tack för tipset Ola C, ser ut som min klyvkniv.
Håller även med övriga att kunna rådfråga ÅF i denna djungel med prylar är guld värt. Ungefär lika guld värt är att kunna fråga likasinnade här på forumet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.