P
Jag kör med Logosols klyvklinga som funkar mycket bra, har även silentpower som jag inte provat än.. dem brukar ju vara ganska billiga när Felder har kampanjer.
 
Ett par här tipsar om klingor från USA men hur funkar det med innerhålsstorleken? Vad ska man välja om man har 30mm? Jag har beställt en Bosch XC10 som jag skulle vilja ha en klinga för finare snitt. Finns det någon Freud som passar?
 
Jag kan inte tro att det skulle löna sig att betala frakt från USA för en klinga. Med tull och moms betalade på den amerikanska klingan eller med momsen avdragen och några procent företagsrabatt på den europeiska blir det ju inte mycket till prisskillnad.

Håldiametrar är ställbara om man har en udda axelstorlek. En bekant som har maskinverkstad brukar fräsa upp hålet i olika klingor åt folk. Är hålet för stort så ber man närmaste metallverkstad svarva en ring.
Jag har själv filat upp hålet i en begagnad klinga som jag fick gratis från 25 till 30 mm med gott resultat....men det krävdes ett otroligt tålamod och mycket mätande för att få det tillräckligt exakt. Sedan skickade jag klingan till Jakobstad på vässning och då centreras ju tandtopparna kring hålet även om hålet är någon tiondelsmillimeter felplacerat.

Jag följer diskussionen med intresse. Småningom skall det ju skaffas ett par nya 60cm klingor till stora klyvsågen och Micorklingorna till Stenbergaren börjar bli till åren.
 
Redigerat:
Jag fick hem en klinga från amazon.com för 35 euro med frakt (var väl 45-55 i finland). Tullen slapp jag. Man brukar komma undan tullen har jag märkt cirka 50-70% av gångerna. Jag hann köpa den innan jag köpte min såg, jag hade ju tänkt skaffa en såg med 16mm skaft men så blev det en med 20mm istället så jag har inte ens öppnat förpackningen.

Det var en 254mm Freud 40 tandare. Säkert en väldigt bra klinga men jag har inte lyckats sälja den ens för 30 euro. Jag tror jag tänker spara den nu istället, kanske jag förstorar hålet nån dag, eller kanske jag råkar skaffa en såg där jag behöver en 254/16mm klinga. Typ nån gersåg, vem vet...




Några klingerfarenheter från klingor jag använt de senaste åren.

CMT orange 40 tandare från en lokal affär men den kapar inte rakt. ren skit är det, funderar ifall det går att slipa den rak? Stora karbidtänder så jag tänkte den måste vara kvalitét samt gott rykte på nätet. Den ligger och skräpar nu.

Javelin 40 tandare för 500kr, tappade en karbidtand efter en månad och affären och den lokala distributören vägrade ersätta den för jag hade kapat laminatskivor till golv med den. Endast trä skulle jag få kapa. Jag tror inte att det kan ha varit så bra kvalitét om plast och sånt som finns i laminatet för klingan att gå sönder, man vill ju ha laminatklinga mest för kvalitén på snittet. Tur jag hade presentkort!

Sen köpte jag en billig tysk klyvklinga med flata tänder, den använde jag konstant till allting i ett år, jag orkade inte byta men jag har gått så hårt åt den att det är hack och sånt i tänderna nu, kanske den kan slipas. Ser den är 10 euro dyrare nu:
http://www.cut-tools.de/zuschneidflachzahn-kreissägeblatt-p-3538.html

Nu har jag en 300mm biltema såg för min såg kan ta så stora klingor. Den är också en 40 tandare, för jag orkar inte byta klingor. Den har ett högt vinande ljud och jag tycker den slänger dammet mera våldsamt än de mindre klingorna, men den funkar lika bra om inte bättre än någon av de andra klingorna och för €26.99 behöver jag inte vara så orolig. Känns inte som jag behöver nån annan klinga egentligen just nu, enda problemet är att sågen inte kan sänka en 300mm klinga helt under bordet, lämnar väl alltid en 15mm eller så... Det händer inte ofta det är ett problem men då det händer så stör det, så jag funderar på att gå tillbaka till 250-254mm efter jag nött upp denna klinga. Eller något under 300mm om det finns, behöver bara en som är typ 20mm mindre så kommer den under bordet.

Alla gamla klingor sparar jag som framtida material till klyvknivar och även att göra knivar från.
 
I stället för att köpa nya klingor hela tiden kan du ju lämna i de slöa på slipning. Seriösa sliperier kan även ersätta tänder som är allvatligt chippade eller helt fattas. Skaffa bra klingor och leta efter ett bra sliperi. Strunta i den billigaste smörjan.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Den billigaste smörjan har nu givit bättre resultat än då jag köpt dyrare saker.

----

Vetja det stämmer vad du säger, men de klingor jag köpt har nu inte varit bra kvalitét så jag känner inte för att slipa om dom eller reparera dom. Can't polish a turd som dom säger. Undantaget den tyska klyvklingan då, den är värd att fixa trots den var billig.

Nån dyrare framtida kinga så blir nu inte en CMT eller Javelin, dom köper jag aldrig nånsin igen och rekommenderar inte pt någon!
 
Redigerat:
Jag har flera Cmt och är helnöjd men inte ur deras billiga serie som min handlare avrådde från p.g.a.att dessa skulle vara ombrandade kinaklingor mina är ur deras industrial line.
 
Ja Dennis det stämmer..... men du blandar ihop äpplen och potatis.......och en och annan lerklump.....

Det är vanligt att billigklingor har ojämn kvalitet. Javelin är speciellt ökända för att vara ojämna i kvaliteten.
Det här innebär också att med tillräckligt mycket tur kan man kan få en klinga som duger fullkomligt väl för hobbyändamål från någon bysmedja i Inre Mongoliet som har vunnit senaste offertrundan om vem som kan tillverka billigaste klingorna åt Biltema eller någon liknande importör.
Till och med för yrkesbruk kan det ibland löna sig att köpa en billig universalklinga och hoppas att den fungerar tillräckligt bra i en handcirkel eller byggcirkelsåg där det inte är så noga.

Klyvklingor för yrkesbruk i snickeri är en helt annan sak. De har aggressivare tandvinkel och ryttare mellan tänderna. Ryttarna är små knölar som gör att klingan konstant tar just den spåntjockleken som ger best resultat. Då man vässer klingan slipar man också ned ryttarna i motsvarande grad. Den aggressiva tandvinkeln gör att tänderna äter bra längs fibrerna men flisar och jäklas om man försöker kapa någonting med dem.

För 15 år sedan då jag gick i yrkesskola var det Micor eller Leitz som gällde............ men vet någon vad som är bra och prisvärt numera förutom Logosol?
Edessö?
 
Jag har kört med Bosch best for wood både till kapsåg, bordssåg samt sänksåg. Olika sorter då förstås. Har lämnat in alla (utom den sist inköpta) på slipning. Den jag ägt längst flera ggr. Även fast klingorna är ruggigt vassa som nya så blir dom sjukt vassa efter slipning. Kostar ca en hundring (beror på antalet tänder).

Att köpa billigt och slänga är ju bara dumt. Köp kvalité från början istället. Går att slipa upp till 20ggr enligt tillverkaren, räcker till en 3 livstiders hobbysnickrande!

klinga.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Javelin kostade nu inte som en billighetsklinga.
 
DennisCA skrev:
Sen köpte jag en billig tysk klyvklinga med flata tänder, den använde jag konstant till allting i ett år, jag orkade inte byta men jag har gått så hårt åt den att det är hack och sånt i tänderna nu, kanske den kan slipas. Ser den är 10 euro dyrare nu:
[länk]

När du säger flata tänder, menar du FTG då? För en sådan har jag letat efter länge, mycket bättre för mitt bruk än ATB som nästan alla klingor har idag.
Sawblade Tip Configurations.jpg
 
ceson skrev:
Jag har flera Cmt och är helnöjd men inte ur deras billiga serie som min handlare avrådde från p.g.a.att dessa skulle vara ombrandade kinaklingor mina är ur deras industrial line.
Jag köpte CMT 285 040 10M Industrial Heavy Duty General Purpose Blade.
 
vectrex skrev:
När du säger flata tänder, menar du FTG då? För en sådan har jag letat efter länge, mycket bättre för mitt bruk än ATB som nästan alla klingor har idag.
[bild]
Jepp en FTG, hade väldigt svårt att få tag i en sådan. Men den där länken är till en FTG klinga. Jag hade den som general purpose blade, den var inte den bästa kapklingan men mycket bättre än jag förväntade mig. Körde väl även något sämre virke igenom den, därav att den fått hack och sånt på tänderna. Jag kör ofta mycket osäkert virke som jag återvinner från skräp.
 
Redigerat:
DennisCA skrev:
Javelin kostade nu inte som en billighetsklinga.
Destu större vinstmarginal för affären som sålde den......

Om din CMT-klinga inte kapade rakt så skulle jag tro att det bero på de flata tandtopparna. Då man kapar med en sådan tandform finns det ingenting som skär loss fiberstumparna innan de rivs loss och kastas ut. Då river klingan i fibertrådarna och tappar riktningen.
All kapsågning i modern tid (utom några extremister som handsågar i hårt utländskt trä med extremt fintandade sågar) både med maskiner och handsågar av olika slag bygger i princip på att varje fiber först skärs av vid båda sidorna av sågskäret varefter den mellanliggande biten skärs loss och kastar ut. Om du tittar i bottnen av ett sågskär i torr björk så ser du att bottnen på sågskäret består av två fåror och en rygg emellan.
 
FTG tandningen är väl främst av intresse när man vill göra spår utan att såga helt igenom och då få en flat botten och slippa ryggen som uppstår med de andra klingorna. Även jag har tittat lite efter en sådan men behovet har inte varit akut än så länge. Jag tackar för länken ovan.

För övrigt har jag några CMT klingor som jag är helnöjd med. Kan inte säga vilken modell det är just nu men jag köpte dem när Axminster sålde ut CMT sortimentet för några år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.