Det har varit mina funderingar också

- Blir böjar eller arbetsplattform dyrast, kräver en hög skorsten stagning?
Oklart men arbetsplattform 1,3meter över tak med fast stege låter dyrt och fult samt kräver väldigt stadig skorstens kåpa.
-Värmer kaminröret rummet även där från den isolerade delen?
Verkar vara så

Som sagt, höjdskillnaden på taken är så låg att det inte är något problem att få upp skorstenen över den högsta nocken.

Den gröna skorstenen tas lämpligen upp så långt från nocken att den kan sticka upp en meter över takytan och ändå når lagom långt över nock.
 
HenrikP skrev:
Att bränna redan uppvärmd luft är generellt ofördelaktigt, men det finns faktorer som komplicerar:

* Verkningsgraden minskar med temperaturen på förbränningsluften
* Det går åt energi för att värma den kalla tilluften, vilket kyler kaminen
* Många kaminer med "Clean Burn" sotar mer med kall tilluft
* Moderna kaminer förbrukar ofta runt 50 m3 luft/h. Vissa så lite som 25 m3 luft/h. Man bör ventilera sitt hus mycket mer än så, så luften ska ändå ut.

Så med tanke på att anordning för tilluft innebär en extra kostnad, samt potentiella problem med kondens, så är det inte självklart att man bör ordna med friskluftsintag i ett självdragshus.
Det är absolut inte självklart att 25 eller tom 50 kubik per timme ska kompenseras med självdrag. I så fall ska huset vara väldigt otätt. Om kaminen inte får så mycket syre som den ska då uppstår syre brist i huset vilket kombinerad med stigande kolmonoxid (pga dålig förbränning) blir faktisk en dödsfälla.
 
Principiellt har jag hellre en kamin som ett separat system än en del av ventilationssystemet. Det blir då lättare att hålla lagom konstant ventilation som inte påverkas av om jag eldar eller inte.



Men tillbaka till huvudfrågan: Rak skorsten eller böjd skorsten längst med insidan av taket?

Rak skorsten:
+Eventuellt bättre drag
- Högt uppstick över takytan som förfular
- Fula och dyra tillträdesanordningar med plattform och stege
- Eventuellt behov av stagning

Böjd skorsten:
+Lägre uppstick över tak
+Större värmeavgivning från rökröret
- Längre totallängd på rökkanalen
- Fördyrande böjar
- Tar visuell plats i rummet

Har jag missat något?
 
Ja du missade mitt inlägg.
Skorstenen blir 1,3 meter hög och då krävs inte plattform/stege.
 
harry73
Monterar man plattform mellan nock och skorsten, behöver den inte vara så högt över taket och syns den inte heller så mycket eftersom den skyms av skorstenen
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Oberoende om det måste vara en takbrygga eller inte så är det en fördel att ha det.
Benders takbrygga kostar ca 1000kr
http://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/takbrygga_2013_lu.pdf
http://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/takbrygga.pdf
http://www.bygghemma.se/utomhus/tak...gga-benders-12-meter-komplett/p-244418-244419

Jag monterade en till skorstenen från kaminen och en till skorstenen från köksfläkten när vi bytte taket, monterade även nockrör längs hela nocken för att kunna förankra mig vid takarbete.
 
Att plattformen inte syns så mycket håller jag inte med om eftersom regelverket verkar föreskriva en sån här mosnstrositet

skorsten4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det jag sätter en lägre skorsten räcker det med en snutt takbrygga bakom skorstenen för sotarn att stå på och takstege som leder upp till den
 
Redigerat:
harry73
Lite missvisande eftersom taket på ritningen har en låg lutning och skorstenen är ca 4m hög. Visst ser det monstruös ut.
Det blir snarare något som liknar denna bilden, även om du behöver ha en stegplatta som arbetsyta
Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men min poäng var att den blir lägre och syns mindre om man monterar den bakom skorstenen istället för mellan skorsten och takfot
 
Ursäkta sidospåret, men jag måste bara svara :)

Matstj skrev:
Det är absolut inte självklart att 25 eller tom 50 kubik per timme ska kompenseras med självdrag. I så fall ska huset vara väldigt otätt. Om kaminen inte får så mycket syre som den ska då uppstår syre brist i huset vilket kombinerad med stigande kolmonoxid (pga dålig förbränning) blir faktisk en dödsfälla.
Fast som tur är så drar ju inte kaminen in endast syre till förbränningen, utan luft. Man kan således vara trygg i att slippa dödsfällor. För du menar väl inte att en kamin kan använda vissa delar av luftens beståndsdelar, och därmed förändra inneluftens sammansättning?

Vilka hus ska växla mindre än 25 m3 luft per timme, förresten? Om man går efter riktlinjerna i BBR, 1,25 m3 per m2 bostadsyta och timme, så skulle 25 m3 räcka till en bostad på 20 m2.
 
Jag håller med om att den syns mindre på den sidan men med en rör skorsten som bara har pipa för en kamin kommer stegen ändå att bli stor i förhållande till skorstenen.

Min mardröm är något i stil med detta
skorsten5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Men då har du redan bestämt vad du vill ha, nämligen alternativ 2 :):):)
 
HenrikP skrev:
Ursäkta sidospåret, men jag måste bara svara :)



Fast som tur är så drar ju inte kaminen in endast syre till förbränningen, utan luft. Man kan således vara trygg i att slippa dödsfällor. För du menar väl inte att en kamin kan använda vissa delar av luftens beståndsdelar, och därmed förändra inneluftens sammansättning?

Vilka hus ska växla mindre än 25 m3 luft per timme, förresten? Om man går efter riktlinjerna i BBR, 1,25 m3 per m2 bostadsyta och timme, så skulle 25 m3 räcka till en bostad på 20 m2.
Ursäkta sido spåret igen. Men Ts verkar ha bestämt sig för alt:2. Jag röstar fortfarande nej med motivation att böj sänker sug effekten.
Tillbaks till Henrik:
Det räcker om du sätter på köksfläkten för att ersätta kontinuerlig inomhus luften med rök från kaminen. Fläkten suger ju mer än kaminen förbrukar.
Fläkten var ex för att förtydliga mitt föregående inlägg. Kaminen i sig funkar som fläkt som suger ut luft. Om huset är ganska tätt en kall vinter dag, då rök utsuget blir sämre. Samtidig uppstår undertryck som suger in röket. Förbrukad luft som ersätts med avgaser bildar giftig miljö.
Angående riktlinjer för ventilation, det är då huset har mekanisk ventilation. Ett hus med självdrag vet man aldrig hur mycket luft den ersätter.
Har ett hus mekanisk ventilation och uppfyller BBR,s riktlinjer då blir det som köksfläkten som suger in rök från kaminen. Är det FTX då är det ännu mer komplicerat. Då måste man justera flödena efter kaminen varje gång den tänds !
Kan inte hitta en enda poäng med att använda inomhus luften som inluft.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Jag vill varna lite för en allt för kort skorsten. I det fall skorstenen inte går upp över taknocken bör man tänka på om friskluftsintaget sitter så till att det finns risk för att det sugs in rök från skorsten i intaget. Hänsyn tas till de förhärskande vindarna.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Kretikos skrev:
Den halvisolerade delen på vår Premodul blir rejält varm. Närmast kamin går den inte att ta på efter en kvälls eldning och en bit upp är den varm som en radiator som brassar på bra.
Där ser man, nagot nytt att lära varje dag! Jag har en NVI halvisolerad ovanpa en Tulikivi, och även om jag eldar pa som tusan, blir platen pa skorstenen aldrig kännbart varm, även precis ovanför kaminen. Kanske stor skillnad pa kaminer och rökrör?
 
Jag valde alternativet med sneddragning utmed taket, dels för att slippa en väldigt hög skorsten utvändigt, dels för att slippa mecka med arbetsplattformar för sotaren.

1. Nvi kan leverera vinklar med valfri vinkel. Det kunde inte nibe/prenodul när jag byggde skorsten.
2. Flödesmässigt kompenserar man för böjarna genom att ha ett lite längre rökrör än man annars skulle ha.
3. Du kommer behöva ha en inspektionslucka på diagonaldelen.

Min nvi halvisolerad blir rejält varm vid eldning och eftersom du inte ska igenom något bjälklag kan du ha halvisolerad hela vägen upp till nock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.