Jag har tänkt sätta in en braskamin i sommarstugan och har tänkt ut en lämplig placering. Vad jag dock inte tänkte på från början är att placeringen vid yttervägg gör att skorstenen kommer bli rätt hög.

Min fråga är hur man brukar göra och bör skorstenen gå över nock på hela huset eller bara den lägre delen av taket som den sticker upp ur?

1, Låter skorstenen sticka upp ca 1,8 meter över takytan för att komma över nock (röda strecket)

2, Drar rökröret längst med taket inne i rummet (som är öppet till nock) och får en kortare skorsten på utsidan (gröna strecket)

3, Byter placering på kaminen som inte kommer bli lika bra

skorsten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skorsten2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Givetvis kommer detta fixas av sakkunnigt folk men jag vill gärna komma in på rätt tankebana innan jag konsulterar experterna.
 
harry73
Jag hänvisar också till en annan tråd angående skorstenens höjd över nock (se citat)

Jag vet ej om den ska vara över högsta nocken eller om det ska vara ett medelvärde över bägge

KnockOnWood skrev:
Så har jag också tolkat reglerna:
[bild]
 
Röd är rätt. Inga böj då blir den mest effektiv. Du ska ha inluft oxå utifrån genom ytterväggen (mycket viktigt).
 
Skillnaden i höjd mellan nockarna är under 30cm så det är ingen jättefråga.

Inluft genom yttervägg kommer det att bli, det är den enkla biten.

Tanken med att dra skorstenen längst med taket är att den kan avge mer värme och att jag slipper en jättehög ful skorsten med stege och arbetsplattform och allt vad som krävs för att det ska bli godkännt.

Enligt contura så går det att göra båda varianterna men det står inget om vad som är bäst

skorsten3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man inte har ett modernt, tätt hus med mekanisk frånluft är det långt ifrån självklart att det är bättre att ta förbränningsluften utifrån. Finns massvis att läsa både här på forumet och om man googlar.
 
  • Gilla
exerg och 2 till
  • Laddar…
Tilluften är ett senare problem först behövs en skorsten ju :wow: Men det var ett bra tips att läsa på lite mer innan jag borrar i väggen.
 
Det finns, om jag inte missminner mig, nya regler för hur hög en skorsten måste vara. Har för mig att reglerna säger 1m över tak där den mynnar ut.

Edit: Skorsten skall mynna minst en meter över tak där den mynnar ut och vara så hög att dess funktion inte kan ifrågasättas, att den klarar av att transportera rökgaserna via ett tillräckligt undertryck (skorstenens egna drag) utan kallras eller baksug. Se gärna minimum höjd på skorstenens monteringsanvisningar och jämför dessa med kaminens krav.

Precis som HenrikP skriver kan det mest gynsamma vara att ta luft innefrån. Vill man inte göra hål i väggen/golv för tilluft så finns det skorstenar med tilluftskanal.

Edit: skorsten med integrerad tilluft -
 
Redigerat:
Först: Det kan väl aldrig vara rätt att bränna upp den redan uppvärmda inneluften?

Sen till frågan:
Det som Harry73/KoW's bild skall visa är att från den högsta nocken kan du dra ett streck med 10 graders lutning nedåt. Inom 15 meter från nock skall skorstenen vara högre än strecket.
I ditt fall ser det ut att vara ungefär 3 meter från "stornock" till skorsten. Det vill i så fall säga att skorstenen kan mynna 52 cm under "stornock".
Utifrån det du säger borde det då alltså räcka att skorstenen blir 1,3 meter hög.

Kom också ihåg att din gröna skorsten skall vara minst 1 meter hög där den kommer upp från taket, det räcker inte att den går över nock.

Det med krökt skorsten tror jag inte har någon negativ betydning. I tex kanalen från köket där det är en fläkt vill krökarna ge mindre effekt, men kaminröken driver sig själv och då spelar det mindre roll. Kanske är det tom bättre för att drageffekten blir bättre?
 
toolman77 skrev:
Tanken med att dra skorstenen längst med taket är att den kan avge mer värme och att jag slipper en jättehög ful skorsten med stege och arbetsplattform och allt vad som krävs för att det ska bli godkännt.[bild]
Tror inte du ska räkna med nagon värmeeffekt fran skorstenen, i sa fall endast försumbar. Din modulskorten kommer vara minst halvisolerad och därmed sa pass isolerad att ytan är helt kall.
 
Den halvisolerade delen på vår Premodul blir rejält varm. Närmast kamin går den inte att ta på efter en kvälls eldning och en bit upp är den varm som en radiator som brassar på bra.
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
haavard skrev:
Först: Det kan väl aldrig vara rätt att bränna upp den redan uppvärmda inneluften?
Att bränna redan uppvärmd luft är generellt ofördelaktigt, men det finns faktorer som komplicerar:

* Verkningsgraden minskar med temperaturen på förbränningsluften
* Det går åt energi för att värma den kalla tilluften, vilket kyler kaminen
* Många kaminer med "Clean Burn" sotar mer med kall tilluft
* Moderna kaminer förbrukar ofta runt 50 m3 luft/h. Vissa så lite som 25 m3 luft/h. Man bör ventilera sitt hus mycket mer än så, så luften ska ändå ut.

Så med tanke på att anordning för tilluft innebär en extra kostnad, samt potentiella problem med kondens, så är det inte självklart att man bör ordna med friskluftsintag i ett självdragshus.
 
Köp en skorsten som har luftkanal i skorstenen så får du uppvärmd luft till eldstaden vilket höjer effekten på din kamin,det var därför Hugokamin var så bra effekt på när den kom för cirka 40 år sedan. Så köp en NVI skorsten så blir du inte besviken, och du behöver inget separat luftintag.
 
Håller med ovanstående inlägg: Halvisolerad skorsten är mycket varm.

Angående skorsten med vinklar:

"En 1,8 m hög skorsten kräver nog en liten arbetsplattform till sotaren vilket kan få kostnaden att skena iväg"

Kommentar: Böjarna rätt dyra de också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.