Jag har tänkt sätta in en braskamin i sommarstugan och har tänkt ut en lämplig placering. Vad jag dock inte tänkte på från början är att placeringen vid yttervägg gör att skorstenen kommer bli rätt hög.
Min fråga är hur man brukar göra och bör skorstenen gå över nock på hela huset eller bara den lägre delen av taket som den sticker upp ur?
1, Låter skorstenen sticka upp ca 1,8 meter över takytan för att komma över nock (röda strecket)
2, Drar rökröret längst med taket inne i rummet (som är öppet till nock) och får en kortare skorsten på utsidan (gröna strecket)
3, Byter placering på kaminen som inte kommer bli lika bra
Givetvis kommer detta fixas av sakkunnigt folk men jag vill gärna komma in på rätt tankebana innan jag konsulterar experterna.
Min fråga är hur man brukar göra och bör skorstenen gå över nock på hela huset eller bara den lägre delen av taket som den sticker upp ur?
1, Låter skorstenen sticka upp ca 1,8 meter över takytan för att komma över nock (röda strecket)
2, Drar rökröret längst med taket inne i rummet (som är öppet till nock) och får en kortare skorsten på utsidan (gröna strecket)
3, Byter placering på kaminen som inte kommer bli lika bra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Givetvis kommer detta fixas av sakkunnigt folk men jag vill gärna komma in på rätt tankebana innan jag konsulterar experterna.
Skillnaden i höjd mellan nockarna är under 30cm så det är ingen jättefråga.
Inluft genom yttervägg kommer det att bli, det är den enkla biten.
Tanken med att dra skorstenen längst med taket är att den kan avge mer värme och att jag slipper en jättehög ful skorsten med stege och arbetsplattform och allt vad som krävs för att det ska bli godkännt.
Enligt contura så går det att göra båda varianterna men det står inget om vad som är bäst
Inluft genom yttervägg kommer det att bli, det är den enkla biten.
Tanken med att dra skorstenen längst med taket är att den kan avge mer värme och att jag slipper en jättehög ful skorsten med stege och arbetsplattform och allt vad som krävs för att det ska bli godkännt.
Enligt contura så går det att göra båda varianterna men det står inget om vad som är bäst
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns, om jag inte missminner mig, nya regler för hur hög en skorsten måste vara. Har för mig att reglerna säger 1m över tak där den mynnar ut.
Edit: Skorsten skall mynna minst en meter över tak där den mynnar ut och vara så hög att dess funktion inte kan ifrågasättas, att den klarar av att transportera rökgaserna via ett tillräckligt undertryck (skorstenens egna drag) utan kallras eller baksug. Se gärna minimum höjd på skorstenens monteringsanvisningar och jämför dessa med kaminens krav.
Precis som HenrikP skriver kan det mest gynsamma vara att ta luft innefrån. Vill man inte göra hål i väggen/golv för tilluft så finns det skorstenar med tilluftskanal.
Edit: skorsten med integrerad tilluft -
Edit: Skorsten skall mynna minst en meter över tak där den mynnar ut och vara så hög att dess funktion inte kan ifrågasättas, att den klarar av att transportera rökgaserna via ett tillräckligt undertryck (skorstenens egna drag) utan kallras eller baksug. Se gärna minimum höjd på skorstenens monteringsanvisningar och jämför dessa med kaminens krav.
Precis som HenrikP skriver kan det mest gynsamma vara att ta luft innefrån. Vill man inte göra hål i väggen/golv för tilluft så finns det skorstenar med tilluftskanal.
Edit: skorsten med integrerad tilluft -
Redigerat:
Först: Det kan väl aldrig vara rätt att bränna upp den redan uppvärmda inneluften?
Sen till frågan:
Det som Harry73/KoW's bild skall visa är att från den högsta nocken kan du dra ett streck med 10 graders lutning nedåt. Inom 15 meter från nock skall skorstenen vara högre än strecket.
I ditt fall ser det ut att vara ungefär 3 meter från "stornock" till skorsten. Det vill i så fall säga att skorstenen kan mynna 52 cm under "stornock".
Utifrån det du säger borde det då alltså räcka att skorstenen blir 1,3 meter hög.
Kom också ihåg att din gröna skorsten skall vara minst 1 meter hög där den kommer upp från taket, det räcker inte att den går över nock.
Det med krökt skorsten tror jag inte har någon negativ betydning. I tex kanalen från köket där det är en fläkt vill krökarna ge mindre effekt, men kaminröken driver sig själv och då spelar det mindre roll. Kanske är det tom bättre för att drageffekten blir bättre?
Sen till frågan:
Det som Harry73/KoW's bild skall visa är att från den högsta nocken kan du dra ett streck med 10 graders lutning nedåt. Inom 15 meter från nock skall skorstenen vara högre än strecket.
I ditt fall ser det ut att vara ungefär 3 meter från "stornock" till skorsten. Det vill i så fall säga att skorstenen kan mynna 52 cm under "stornock".
Utifrån det du säger borde det då alltså räcka att skorstenen blir 1,3 meter hög.
Kom också ihåg att din gröna skorsten skall vara minst 1 meter hög där den kommer upp från taket, det räcker inte att den går över nock.
Det med krökt skorsten tror jag inte har någon negativ betydning. I tex kanalen från köket där det är en fläkt vill krökarna ge mindre effekt, men kaminröken driver sig själv och då spelar det mindre roll. Kanske är det tom bättre för att drageffekten blir bättre?
En 1,8 m hög skorsten kräver nog en liten arbetsplattform till sotaren vilket kan få kostnaden att skena iväg
Se sidan 46 i bifogad länk. http://www.taksakerhet.se/wp-content/uploads/2015/02/Branschstandard-Takarbete-Komplett-20150130.pdf
Se sidan 46 i bifogad länk. http://www.taksakerhet.se/wp-content/uploads/2015/02/Branschstandard-Takarbete-Komplett-20150130.pdf
Tror inte du ska räkna med nagon värmeeffekt fran skorstenen, i sa fall endast försumbar. Din modulskorten kommer vara minst halvisolerad och därmed sa pass isolerad att ytan är helt kall.toolman77 skrev:
Att bränna redan uppvärmd luft är generellt ofördelaktigt, men det finns faktorer som komplicerar:haavard skrev:
* Verkningsgraden minskar med temperaturen på förbränningsluften
* Det går åt energi för att värma den kalla tilluften, vilket kyler kaminen
* Många kaminer med "Clean Burn" sotar mer med kall tilluft
* Moderna kaminer förbrukar ofta runt 50 m3 luft/h. Vissa så lite som 25 m3 luft/h. Man bör ventilera sitt hus mycket mer än så, så luften ska ändå ut.
Så med tanke på att anordning för tilluft innebär en extra kostnad, samt potentiella problem med kondens, så är det inte självklart att man bör ordna med friskluftsintag i ett självdragshus.
Köp en skorsten som har luftkanal i skorstenen så får du uppvärmd luft till eldstaden vilket höjer effekten på din kamin,det var därför Hugokamin var så bra effekt på när den kom för cirka 40 år sedan. Så köp en NVI skorsten så blir du inte besviken, och du behöver inget separat luftintag.
Håller med ovanstående inlägg: Halvisolerad skorsten är mycket varm.
Angående skorsten med vinklar:
"En 1,8 m hög skorsten kräver nog en liten arbetsplattform till sotaren vilket kan få kostnaden att skena iväg"
Kommentar: Böjarna rätt dyra de också.
Angående skorsten med vinklar:
"En 1,8 m hög skorsten kräver nog en liten arbetsplattform till sotaren vilket kan få kostnaden att skena iväg"
Kommentar: Böjarna rätt dyra de också.