Har en tomt på 1640 m2 varav ca 1200 m2 är gräsmatta. Har en Husqvarna muskeldriven cylinderklippare som fungerar utmärkt, utom när vi varit borta över en vecka eftersom gräset blir för långt och bara lägger sej,

Vid sommarstugan har vi också en likadan, fast här har vi bara 700 m2 att klippa. Har även en motordriven med uppsamlare som används när man släppt upp gräset för långt (högst två gånger per säsong) samt sista klippningen på hösten, då man samtidigt får med löven.

Billigare kan man nog inte klippa, när man dessutom slipper lägga pengar på gymmens gångband.
 
Olaf3 skrev:
Klart man ska ha en åkis! Det går ju inte att sätta ett plogblad på robotklipparen.
Ja det var precis det argument jag tänkte skriva. Men det beror ju på om man har en infart som går att ploga eller inte, Vi har det inte, men mina föräldrar har det. Farsan köpte alltså åkgräsklipparen främst för att ha som snöplog på vintern.
 
Lite OT, men här kör vi med "snöskuttu" (snösläde). Kommer det mer än en halvmeter snö i samband med nån snökanon så kommer svågern med sin gamla baklastare 218 och gör grovjobbet.
 
Jag har stor tomt och måste således ha åkklippare. Skulle utan tvekan ha en även om jag skulle ha mindre tomt. Svårt att säga en areal. Jag skulle nog mer titta på tomtens beskaffenhet. Om det är lämpligt med åkare osv.
Men snöröjning och använda med släpvagn tycker jag är suveränt med åkare.
Nu använder jag inte min maskin för snö, det sköter snöslunga om.
Hade jag en mindre eller normalstor tomt skulle jag i första hand köra vanlig motorklippare. Robotar klipper fint och är smidigt om man är borta mycket men det här med bekvämligheten köper jag inte riktigt. Det är väl trevligt och nyttigt att röra sig lite. Bra motion. Och tidsvinst, tja hade jag inte tid att klippa gräset skulle jag flytta till lägenhet eller planera om jag hade det så stressigt. :)
 
mekar-anders skrev:
Robotar klipper fint och är smidigt om man är borta mycket men det här med bekvämligheten köper jag inte riktigt.
Sagt som bara en som inte har en robot kan säga det. Tro mig, pröva robot och det enda du kommer att undra är varför du inte köpte en tidigare. ;) ("Varför skulle man behöva diskmaskin. Det tar ju bara några minuter att diska...")

Motion finns det många bättre sätt att få än genom att klippa gräs. Gör några armhävningar på din alltid nyklippta gräsmatta om inte annat.

Sedan så handlar det ju inte om tiden det skulle ta att klippa en gräsmatta. Den har man ju. Det är när man har tiden. Och alla andra tycks som sagt ha den tiden klocka 20.00 på fredagskvällen, när jag vill sitta i min trädgård och njuta av vädret. Blickandes ut över min redan klippta gräsmatta. :mad: (Som dessutom mår mycket bättre av att bli "betad" kontinuerligt, och gödslad, i samma takt som mossan mår sämre).
 
Köp åkgräsklippare om du vill ha en. Det angår inte grannen.

Jag ångrar att jag inte skaffade en till mitt gamla hus, som hade kanske 200 m2 gräs.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Troberg skrev:
Köp åkgräsklippare om du vill ha en. Det angår inte grannen.
Det beror som sagt på när man kör den...
 
Meh, en åkgräsklippare låter inte värre än en vanlig motorgräsklippare.
 
Antagligen mindre. Även om ljudnivån är samma så går det fortare att klippa med åkgräsklipparen.
 
Troberg skrev:
Meh, en åkgräsklippare låter inte värre än en vanlig motorgräsklippare.
Nej, och det är som sagt illa nog!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, och det är som sagt illa nog!
Suck! :)
 
Meh, lev med ljudet. Det är inte värre än om en genomsnittsligt trimmad moped kör förbi...
 
Troberg skrev:
Meh, lev med ljudet. Det är inte värre än om en genomsnittsligt trimmad moped kör förbi...
Jag har bostat mig på en återvändsgata. Det kör inte förbi några trimmade mopeder. :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Själv har jag en åkgräsklippare, men man funderar ju på om man inte skulle skaffa en robot...

klippare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Modohjärta skrev:
Det verkar som att de flesta här i tråden pekar åt samma håll, så om jag skulle titta närmare på en robot vilken/vilka är prisvärda och passar min tomt.
Förstår ju att det är som med allt annat, känt märke=bättre kvalitet, tycke och smak.
Jag köpte en honda miimo (mindre modellen) till vår tomt som består av 1100m2 gräsmatta, är helnöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.