Jag hade skruvat fast väggfästet inuti IKEA skåpet.
 
magda136 skrev:
Jag köpte ett väggmonterat 19" rack på Kjell, men har börjat fundera på om det inte skulle vara bättre för mig att köpa ett IKEA-skåp och inuti det montera rackskenor. Detta så jag kan ha en microserver och NAS exv i samma skåp som patchpanel och switch.

Men var hittar jag rackskenor och annat som behövs för en sån lösning...??
Jag kollade på en liknande lösning förut, och det var svårt att hitta någon datorbutik som tillhandahöll sådant till privatkunder till vettiga priser. Däremot så används samma rackstandard även i musiksammanhang, och där var det lättare att hitta. Kolla på http://www.thomann.de/se/index.html under Case/Rack och se om du kan hitta det du behöver.

För mig slutade det med att jag har NAS och en annan server i ett separat skåp på hyllor. Det blev enklast så.
 
Hmm, jag fick några träffar på conrad.se också, till musikrack...

Men det är kanske enklast att montera in inköpt rack i ett Metod överskåp faktiskt. De är ju 38cm djupa så det borde faktiskt bli rätt så bra. Om skåpet håller att montera i vill säga...
 
Du kan ju dra rackets fästskruvar genom skåpets bakvägg och rätt in i väggen.

Eller om det underlättar kabeldragningen så kan du göra som när man gömmer en elcentral: skruva fast racket i väggen och sen sätta skåpet utan bakstycke över hela racket.
 
Redigerat:
Mats skrev:
Få se nu. Montera rackskenor i ett Ikea Skåp. Hmm kan det ha gjorts förrut ;)
[länk] :D

Dvs det går bra att bara fästa skenan i topp och botten på Ikea skåpet.
Klart jag sett din installation Mats :) tack för inspirationen!
 
Rekommenderar Unifi AP för wi-fi jag kör 4 såna i två hus med både eget nät, gäst nät och ett media nät för produkter som bara behöver internet access och som router PFsense. Pf kan vara lite komplicerat men oerhört bra prestanda när jag kör det i Hyper-V. Men jag har kanske lite överkurs. :p
 
Jag började kolla runt på hur jag ska montera allt i garaget (det är ett garage som ligger under jord på suterrängsidan på huset så där är alltid 13 grader :) ). Först funderade jag på IKEAskåp men sen började jag kolla på ett sånt här: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/51909-toten_19_vaggskap_12u_600x450_glasdorr-svart

Någon annan som gått "all in" och har såna här grejer hemma i skrubben..?

Just nu tänker jag mig att jag sätter patchpanel och switch längst ner och sen en-två hyllor med annat tillbehör (NAS, microserver så småningom).
 
Det ena kräver ett verktyg av "crone" typ för att montera kabeln, den andra har en funktion för att göra det utan verktyg.
 
Andy78 skrev:
Det ena kräver ett verktyg av "crone" typ för att montera kabeln, den andra har en funktion för att göra det utan verktyg.
Tack, då ska jag förstås ha det verktygslösa uttaget :)
 
Det är mest av bekvämlighetsskäl som jag går på en uttagslös patchpanel och dom här verktygslösa kontaktdonen. För att enkelt kunna kontaktera installtionskablen och sen snäppa dit dem i patchpanelen...
 
tommib
Kör på de verktygslösa, det är ibland inte helt lätt att få till kopplingen i en kroneplint och det är väldigt irriterande att felsöka. De verktygslösa är mer lättjobbade (men dyrare). Helt rätt tänkt att kontaktera först på kabeln och sen klicka i den i patchpanelen. Jag har precis köpt en ny panel för att ett antal uttag i min gamla (med kroneplintar) har gått sönder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.