Hur mycket behöver jag borra för att få ut max effekt av Nibe F1255 16 KW?
Är det så enkelt som 16000 / 40w = 400 m?

Om man borrar ett hål, hur djupt kan man borra då för att den ska orka cirkulera?
 
Man borrar 2 hål för den dimensioneringen och parallellkopplar dessa.

Nibe föreskriver 2x140m aktivt djup som mest för 1255/16
 
Ok, jag har fått lika olika bud.

Specen säger 160 - 2x140 m.

Menas att om man borrar ett så är 160 m max?
Det låter lite lite tycker jag att bara ha ett hål på 160 m för den pumpen.

Skulle man inte få ut mer om man borrade ett på säg 220 meter eller orkar inte pumpen med det?
 
H
Är det inte så att ju längre ned du kommer ju saktare går det att borra desto dyrare.
Så är väl billigare med 2 på 110 m kontra 1 på 220?
 
jag tror det går jämnt upp, då 2 hål kräver mer slang, 2 foderrör etc.
 
D
Med 2 parallellkopplade hål blir flödesmotståndet i kollektorn lägre än motsvarande ensamt borrhål.
 
B
när vi borrade för 7 år sen så var det 190kr/m + moms för de meter som var efter de 6m med foderrör. ta till ordentligt.

så länge din cirkulationspump kan flytta runt Brine så gör det inte nåt om du har för mycket, så gör ordenligt djupt, då riskerar du inte att det fryser, och du får bättre verkningsgrad.
 
DIY_freak skrev:
Med 2 parallellkopplade hål blir flödesmotståndet i kollektorn lägre än motsvarande ensamt borrhål.
och det betyder?
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Boan skrev:
så länge din cirkulationspump kan flytta runt Brine så gör det inte nåt om du har för mycket, så gör ordenligt djupt, då riskerar du inte att det fryser, och du får bättre verkningsgrad.
Det var ju min ursprungliga fråga. Vad klarar pumpen av? Att NIBE skriver 160 m för ett hål gör mig ju lite fundersam?
 
D
Att cirkulationspumpen kanske inte klarar 320m djupa hål men enkelt klarar 2*160m. Även om du borrar 2*100m istället för ett på 200m så kommer cirkulationspumpen att dra mindre energi med 2*100m, även om den klarar 200m.
 
DIY_freak skrev:
Att cirkulationspumpen kanske inte klarar 320m djupa hål men enkelt klarar 2*160m. Även om du borrar 2*100m istället för ett på 200m så kommer cirkulationspumpen att dra mindre energi med 2*100m, även om den klarar 200m.
Så min elkostnad kommer bli lägre med 2*100 m istället för 1x200 m vid samma uppvärmningsgrad?
 
D
Ja, om borrhålen skulle ge samma temperatur och vara lika långa (sammanlagt) i båda fallen.
 
Jag har ett hål på 240m till min 1255:a, det fungerar bra men där går gränsen enligt min installatör.
 
Det beror även på vilken effekt huset behöver när vp går upp i effekt behöver den högre flöde på brine med 1 djup borra kommer deltat bli lite högre men i de flesta fallen räcker det med 1 borra även om det inte är optimalt. Om man tänker nyttja max effekten hos vp några längre stunder hamnar man nog på dubbla borror lite beroende på vart i landet man bor.
 
16kW är mer än dubbelt mot vad jag använder för att värma min lilla stuga på 240kvm. Du har ett väldigt stort hus?
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.