Det verkar som att de flesta här i tråden pekar åt samma håll, så om jag skulle titta närmare på en robot vilken/vilka är prisvärda och passar min tomt.
Förstår ju att det är som med allt annat, känt märke=bättre kvalitet, tycke och smak.
 
Modohjärta skrev:
Det verkar som att de flesta här i tråden pekar åt samma håll, så om jag skulle titta närmare på en robot vilken/vilka är prisvärda och passar min tomt.
Förstår ju att det är som med allt annat, känt märke=bättre kvalitet, tycke och smak.
Jag gick som sagt 'all in' och köpte en HQ330X, den har fungerat över förväntan.
Svärfar har en mindre HQ som funkat bra, dock har han fått byta batteri, osäker hur länge hans höll.
Några kollegor har/haft Landroids, nån går, nån har bytt till Robomow.

En granne har en mindre Stiga, han har lagt ner mycket tid på att jämna till gräset efter att den skaffades.
 
  • Gilla
Modohjärta
  • Laddar…
Modohjärta skrev:
Skämt o sido med topic!

Jag och min sambo har just köpt vårt första hus i ett relativt tätbebyggt villaområde.
Tomten är 1000kvm inkl. Huset.

Funderingen= vart går den gyllene gränsen för när det är "OK" att ha åkgräsklippare, skulle ju inte tycka det var kul om grannen stod på andra sidan häcken och tänkte " vad är det för idiot som måste ha en åkgräsklippare på den lille plätten"

Det jag haft i tanken är då minsta modell ex. Stiga garden!

Ser mig själv i mardrömsbilden släpandes på ett "klippoåbäke" timme ut och timme in flera dagar i veckan...

Vi flyttar in i maj då det är högaktuellt att klippa gräs.
1100kvm tomt här... Vart en robot för 20000kr förra året.. En STIHL VIKING... Kört hela sommaren.. Gräsmattan har sett perfekt ut.. Har studsmatta.. Ovanmarkspool. Så lite trimmer varannan vecka så.... Skönt att grilla medans man klipper gräs... :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
P-plats skrev:
Vi har nästan 2000m2 tomt men allt är inte gräsmatta.
Från början tog det mig ca 2 timmar att klippa och jag gick i tankar om att skaffa en åkare.
Kom fram till att jag inte skulle spara så mycket tid då tomten är kuperad och mycket buskar m.m. som tar extra tid att köra runt.
I ditt fall är tomten nog lite för stor, men är det mycket kuperat och trixande för att manövrera klipparen ska man nog fundera på en sladdansluten elektrisk klippare, många väger under 10 kg, så det är enkelt att bara att lyfta runt hinder.
 
R
Det viktiga att tänka på om man ska ha åkgräsklippare är om man har mycket träd och buskar på tomten eller inte.
Har man inte det kommer man billigare undan och kan då välja en klippare med knivarna under maskinen där man sitter. Har man däremot mycket träd och buskar på tomten ska man ha en klippare med knivarna framtill då dessa kan komma närmare runtom och under buskar / träd. Dessa maskiner är dock i regel dyrare.
Men om man bara vill köra lite så varför inte slå till på en enklare maskin. Jag har en likadan på landet, dock är det Stiga som tillverkat min. Jag är mycket nöjd (y)
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Grasklippare/Akgrasklippare-2000035847/
 
Vi har 1500 kvm och började med en Stiga handjagare på 40-45 cm när vi flyttat hit. Tog ca 1:30 att klippa. Köpte en beggad Stiga villa 85 cm och kom ner till 1:15. Tröttnade på allt meck med backar och runt träd så sålde den och köpte en flång ny Husqvarna 56 cm handjagare och kom ner till strax under timmen och en bråkdel i bränsleförbrukning.

Nästa gång blir det en robot, om de klarar våra backar vill säga.
 
R
ja de är en stiga villa jag har med men jag kommer aldrig byta ut den mot en handjagare igen. Dock ska man tänka på att där man nte kommer åt med åkgräsklipparen får man ändå gå med en mindre handjagare och klippa i efterhand men fasen va fort de går att köra med åkgräs.
 
Lars-Erik skrev:
6000 kvm gräsmatta. Husqvarna Rider tidigare. Sedan 2011kör jag handjagare. Går mycket fortare.
Dock en speciell handjagare [länk]
Finns det någon projekttråd någonstans på detta bygge? Svincoolt.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Lars-Erik skrev:
6000 kvm gräsmatta. Husqvarna Rider tidigare. Sedan 2011kör jag handjagare. Går mycket fortare.
Dock en speciell handjagare [länk]
Speciellt gillar jag de öppna sandalerna i början.

Jag har arbetsskor med stålhätta när jag klipper, men så är jag också en riktig fegis.
 
Enligt min åsikt ska man absolut ha batteri eller el om man har under 1000 kvm. Bensindrivna klippare är ett gissel i tätbebyggds bostadsområden, bara oväsen hela helgerna. En granne hade åkklippare ett tag av medicinska skäl, men när den lade av hyrde de in en grannpojke istället för 200 i veckan. Billigare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag tar den andra infallsvinkeln.
En Åkis tar rätt mycket plats och behöver någonstans att bo. Vill ni "offra" den platsen?

klipper straxt över 1000m2 med en husqvarna jet 55 och som någon sa, det är bra träningspass så att man rör sig lite.
vanliga Batteriklippare tycker jag är för klena för att rå på den här tomstorleken i verkligheten så antingen en bensinare eller en robot. Lars-Eriks special är undantaget som definitivt bekräftar den regeln :)
 
Redigerat:
Anna_H skrev:
Enligt min åsikt ska man absolut ha batteri eller el om man har under 1000 kvm. Bensindrivna klippare är ett gissel i tätbebyggds bostadsområden, bara oväsen hela helgerna. En granne hade åkklippare ett tag av medicinska skäl, men när den lade av hyrde de in en grannpojke istället för 200 i veckan. Billigare.
För ett par år sen höll jag med dig. Nu har jag tröttnat på att dra omkring på en lång och tung sladd till elklipparen, köpte en batteriklippare och efter ett år ett andra batteri (för 1.500 kr till). Nu tar det ungefär 8st laddningar a' 1-1,5 timme styck, innan jag hunnit klippa klart vår lilla tomt på under 800kvm... Så fort vi rullat ut gräsmattan till nya huset så blir det en robot... bensinaren i stugan (utan multi-clip) är ju inte bättre, fy för att hålla på och tömma uppsamlaren 20-30 gånger under varje 2,5 timmes klippning. Robot ska införskaffas även där.
 
Jag räknar robot till el/batteri ;-)
 
Anna_H skrev:
Enligt min åsikt ska man absolut ha batteri eller el om man har under 1000 kvm. Bensindrivna klippare är ett gissel i tätbebyggds bostadsområden, bara oväsen hela helgerna. En granne hade åkklippare ett tag av medicinska skäl, men när den lade av hyrde de in en grannpojke istället för 200 i veckan. Billigare.
Hela föreningen "Rör inte min Klippo" rasar över ditt inlägg och förbereder demonstrationer runt sergelstorg.

Jag gillar att starta och klippa med min hondamotorförsedda klippo. Som tur är klipper jag hos föräldrarna varje gång jag klipper, så en lite större klippare kan motiveras i mitt fall. Hade jag bara min tomt fick jag nog sälja klippon och köpa en batterimaskin, hemska tanke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.