Den här veckan tänkte jag att vi slår två flugor i en smäll: I veckans tävling tipsar vi varandra om fiffiga lösningar och/eller snygga lösningar i köket och tävlar på en och samma gång. Vinsten är en lyxig elvisp på 400W från Dualit, i någon av färgerna rosa, canvas (på bilden), krom, svart eller röd.

dualit-canvas.jpg

Så här tävlar du:

Ta en bild på det du är mest nöjd med i ditt kök och visa i den här tråden. Beskriv vad bilden visar och varför du tycker att det är det bästa med ditt kök.

Vinnaren utses fredagen den 15 januari.

---

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Se till att ha en uppdaterad adress i medlemsprofilen så att vinsten kan skickas till dig.
 
murak
Disktrasehållare - så enkel men ack så praktisk!

Man vet alltid vart trasan är.
Trasan torkar lättare än när den ligger på bänken.
Den är lätt att placera.
Den funkar även för andra textiler som handdukar, mössor, schalar etc.
Den är billig.

hållare1.jpg

hållare2.jpg
 
En liten soffa är nästan ett måste i köket. Det är första hands valet hos hela familjen. Gästerna sitter gärna där också och snackar medans maten blir lagad.
2016-01-08 15.37.22.jpg
 
Skärbräda med utdragbart fat för det man hackat eller skurit.
Ställning för rivjärn med inbyggd uppsamlare.
Bägge hemmabyggda :)

DSC_0056.jpg
 
  • Gilla
Buildgates och 23 till
  • Laddar…
Vägguttag med nattbelysning monterade vid köksbänkarna, perfekt om man vill gå upp mitt i natten och ta ett glas vatten utan att tända några lampor!

large.jpg
large.jpg
 
  • Gilla
Amandolo
  • Laddar…
D09
image.jpg

Inget speciellt direkt men att alltid ha pannkakor redo gör att ungarna går upp i tid, äter sig mätta och blir snälla 😇

Tyvärr så försvann elvispen av någon anledning nyligen 😳😳😳
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Pekplattan låg alltid ivägen på köks ön så den fick en egen lite hylla ovanför kokböckerna. Nu är den aldrig urladdad för det sitter ett vägguttag längst in på hyllan. Inga sladdar som ligger framme heller och den finns lätt till hands för att kolla recept eller styra musiken i högtalarna ☺
1452323890554236189771.jpg
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
image.jpg

iPaden sitter fast med magneter och används till det mesta. Bla recept vid matlagning, radio eller sporify bluetoth kopplat till en liten Sonoshögtalare med grymt ljud.

Vi kollar även på matlagningsprogram när vi testar nys recept, perfekt att kunna pausa, så man hinner med
 
  • Gilla
Aaron
  • Laddar…
Pga vattenskada i vårt hus bor vi för närvarande i ett 60-talshus där det mesta verkar vara i "originalutförande". Trots ålderstiget så måste jag säga att köksskåpen mitt i köket (ovanför bänken mitt i köket) med öppningsbara luckor från två håll är riktigt smart.
image.jpg
 
Den integrerade micron är vi jättenöjda med. Det finns ett utrymme bakom som en förlängning från murstocken där micron gömmer sig! Vi satte den på lagom höjd och fick en bra avställningsyta framför! image.jpg
 
  • Gilla
kapi och 1 till
  • Laddar…
1452331099441-891102568.jpg

Modifierade den inbyggda skärbrädan (som aldrig användes) till knivlåda när vi fick första barnet. IKEA lådspärr på sidan.
 
  • Gilla
Aaron och 4 till
  • Laddar…
DSC_0246~3[1].jpg

Precis som murak så tycker jag hjärtligt illa om blöt disktrasa. Antingen hänger den över vattenröret doppande ner i det man just fyller på med vatten eller så ligger den över väggen mellan slask och diskho, garanterat alltid genomsur. Snuskiga, blaskiga bakterieodlingar, helt enkelt.
Så när jag flyttade hemifrån för sådär 40 år sen så var det första jag monterade upp en stång ovanför diskbänken. Det har varit allt från handduksstänger till enkla stänger för arbetsredskap med lösa S-krokar.
Den nuvarande har jag haft i över 20 år monterad alldeles under överskåpet så att den knappt syns men alltid är inom räckhåll.

En enkel lösning som knappast lär vinna denna tävling men som jag delar med mig av.
(Märkligt nog har ingen i bekantskapskretsen, förutom mina döttrar, nappat på idén - kanske vill de uppfinna hjulet själva.)
 
Te och kaffeskåp med jalusilucka. Eluttag i skåpet så att alla prylar kan stå på sin plats.
DSC_0110.JPG

Dra ner luckan och vips är allt utom synhåll
DSC_0111.jpg
 
  • Gilla
Puttrix_73 och 2 till
  • Laddar…
Slipp disk som ska stå framme på diskbänken för att torka!

IMG_4413.JPG

Jag kommer aldrig mer att bygga ett kök utan att ta bort understycket på överskåpet ovanför diskbänken och sätta dit ett diskställ istället. Det är bara att stänga luckan efter sig så ser det snyggt och undanplockat ut.

Apropå tidigare förslag i tråden så fungerar ju diskstället även utmärkt för att lägga disktrasan på tork (eller hänga om man klipper ett litet hål i ena hörnet) :)
 
  • Gilla
Ellermark och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.