Kör själv runt en normalstor villa med 4 pers och VP som uppvärmning på 3x16 utan problem.
Kräver dock en mycket genomtänkt planering av var förbrukare ligger och effektvakt på spetsvärme.

Kolla över igen var alla stora förbrukare ligger och om dom körs samtidigt.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Luft/vatten värmepumpen var på men vet inte om utedelen var igång.

Ja det var 20 A säkringar

Yaken > Vet inte om jag har en sådan mätare. Kolla bilden
 
Det verkar som att det kan behövas lite omkopplingar i centralen av förbrukare mellan faserna. Det är ett snabbt jobb för en elektriker ( om grupp förteckning finns)
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Låter ändå märkligt att 20A-säkring inte ska räcka ens om ugn och häll ligger på samma fas, och det inte finns några andra stora förbrukare i huset än värmepumpen. Jag har 16A huvudsäkringar med värmepump, normalstor villa. Huvudsäkringen har löst en gång på senare år och då var förutsättningarna följande:

Kallt ute, barnen hade duschat länge och eltillskottet gick in för att värma vattnet
Jag hade haft en 2000W-värmefläkt på ett par timmar för urtorkning
Diskmaskinen var på
Hustrun började dammsuga...
 
Finns tyvärr ingen gruppförteckning. Tanken var att ta dit elektriker o fixa det till våren. Ska även koppla in lite uttag o 380 i garaget
 
Ett gruppschema fixar du lätt själv, det är bara att slå av säkringen och se vad som "slocknar". Och titta i centralen om det går flera fasledare i samma rör (förutom jord och nolla) för att se om det är en en - två eller trefasgrupp.
 
Första delen förstod jag. Andra inte lika mycket. Bättre att låta någon klokare titta på det 😃
 
Gör första delen då så är du en bra bit på vägen, mer lättförtjänta pengar kan du inte få ;)
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Hur är det med spishällen, det råkar inte vara så att du fått en enfashäll? För i så fall kan den nog dra lite väl mycket i kombination med värmepump. Dvs. om den drar hela sin effekt på en fas.
 
tommib
elmont skrev:
Ett gruppschema fixar du lätt själv, det är bara att slå av säkringen och se vad som "slocknar". Och titta i centralen om det går flera fasledare i samma rör (förutom jord och nolla) för att se om det är en en - två eller trefasgrupp.
Ah.... Lampbingo! En rolig sport...
 
  • Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Vad är det för värmepump, kan den vara inkopplad på enfas?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitsubishi är märket
 
tommib
Lustigt, den har både en enfasvärmare och en trefasvärmare. Undrar vilken den använder i normaldrift? Det skulle ev kunna vara en förklaring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.