Gabbe1 skrev:
Hittade ett par bilder till som kanske kan hjälpa till för att få en uppfattning om konstruktionslösningen.

[bild]
Snyggt!
Fiffigt med förvaringslådor i taket!
 
Nu har det varit semester en stund ock lite allt möjligt har blivit gjort på garaget så det kändes som dags för en uppdatering...

PICT0054.JPG
I maj hyrde jag en golvslip och gick över golvet för att bli av med betonghuden

PICT0061.JPG
Borrat för dörrregeln och pressat (samt limmat) dit stålrör. Dessutom slipades betongen mot tröskeljärnet av med vinkelslip med diamantskiva för att få en jämnt och fin kant.

PICT0064.JPG
Första lagret färg påbörjat; Ljusblå NM Golv 50 föll valet på till slut...

PICT0081.JPG
Efter att ha skapat 60m[SUP]2[/SUP] swimmingpool maskerades allt och en liten omgång ljusgrå NM Golv 50 blandades...

PICT0111.JPG
Efter ett par lager grått blev det såhär fint!

PICT0119.JPG
Då ena väggen ligger relativ nära huset och det kommer stå en kompressor på vinden isolerades gavelspetsen samt väggarna mot förrådet med 145mm mineralull som kläddes med råspont för att få lite bättre brandmotstånd.

PICT0151.JPG
Det ser lite roligare ut på vinden med brädklädda väggar... Kompressorn kommer stå precis till vänster om luckan i bilden (där eluttagen finns...).

PICT0141.JPG
Slutligen har även tryckluftsrören installerats; 15mm PEX-rör i en ringledning uppe på vinden med 5 stick ner på strategiska ställen i garaget. Dessutom ett rör från kompressorn till vasken i garaget med självfall hela vägen för att kunna dränera kompressorn utan att behöva klättra upp på vinden. Återstår att se hur allt kommer fungera när jag väl har kopplat in kompressorn!

Utöver det har det monterats rännor och i veckan ska det grävas stenkistor samt målas sista vändan på fasaden. Inte långt kvar nu!
 
  • Gilla
Spett och slägga och 1 till
  • Laddar…
Efter att ytterpanelen fått ett lager rödfärg till var det dags att se till att vattnet från mina nya fina stuprännor hade någonstans att ta vägen. Då gräsmattan sluttar mot garaget och dessutom har varit rätt vattensjuk tidigare vårar kändes det inte som en bra idé att leda ut takvattnet direkt dit... Stenkistor fick det bli alltså!

Med ca. 40m[SUP]2[/SUP] takyta per sida fick jag höra att 1,8m[SUP]3[/SUP] stenkista per sida skulle räcka trots kompakt lera; för att vara på säkra sidan satsade jag på 2,2[SUP]3[/SUP] per sida inklusive 200l sandfång.

PICT0191.JPG
Efter en dags slit med spade, spett och korphacka hade jag grävt knappt 50cm på första stenkistan - om jag skulle bli klar innan semestern var slut behövdes mer muskler...

PICT0204.JPG
1000kg Bobcat grävde betydligt snabbare än 75kg Kurre; totalt grävdes ca. 6m[SUP]3[/SUP] lera upp (2st @ 1,5x1,5x1,5m). Totalt hittade jag två stenar över knytnävsstorlek, båda låg på ca. 1,5m djup. Bobcaten tyckte den större av dem var lite tung... Visst var det någon här på forumet som sa att man inte bygger hus på lera? Under vårt hus (byggt 1994) finns inte mycket annat i vart fall!

PICT0205.JPG
220l plasttunna fick agera sandfång; en serie 10mm hål 20cm från botten för att utjämna vattennivån och ett 92mm dränrör 20cm från toppen för att få ut vattnet i stenkistan. Inkommande vatten samt inspektionshål via 110mm avloppsrör i toppen. Sedan var det bara att fylla med makadam...

PICT0211.JPG
Stenkistorna fylldes till ca. 50cm från marknivå, sedan på med mer markduk som lock innan resten återfylldes med lera.

PICT0224.JPG
Nu återstår bara att bli av med ett antal kubikmeter lera samt återställa gräsmatta och liknande!

Efter senaste veckans regn har jag börjat ifrågasätta dimensioneringen en smula; sista mätningen igår visade att vattennivån i stenkistorna står ca. 20cm över toppen på tunnorna, d.v.s. en bra bit upp i inloppsrören - mer regn väntas på onsdag... Om det svämmar över alldeles kommer vatten följa makadamen i rörschakten tillbaka till dräneringen runt garaget och därifrån gå ut i kommunala dagvattennätet. Skulle inte det fungera blir det väl till att länspumpa...
 
  • Gilla
Spett och slägga och 1 till
  • Laddar…
Visst är det imponerande hur mycket även de små grävarna orkar?
Den där stenen är inte för stor. Så länge larverna är kvar på backen så är det lungt :)
 
Jag gjorde stenkista som du, fast mycket mycket större och när det kom 35mm regn en natt blev det sjöslag och kistan blev överfull.

Jag fick gräva om och stoppa ner dräneringskasetter/tunnlar istället och en brunn.

Tanken är att kunna ha en dräneringspump i brunnen som evakuerar om det blir för mycket och vattnet står högt.

https://mobil.byggahus.se/forum/soc...0-kvm-garage-ihop-med-lada-2.html#post2284420
 
De där små grävarna är ena rackare på att fiska upp sten och lera ur hål! Problemet med den stenen var inte att hålla banden på marken utan snarast djupet den låg på. Då den låg 1,5m ner fick man fälla ut bommen en del för att nå den. Väl där nere fick stenen lite väl lång hävstång och blev ganska tung... Det blev ju inte direkt smidigare av att man inte såg skopan vilket för en rookie som mig innebar att man skrapade emot väggarna i hålet på vägen upp. Upp kom den dock!
Dessutom hittade jag en cirka hälften så stor sten som jag dumt nog inte lastade direkt på släpet med grävaren - den såg ju så liten ut i jämförelse... Den ser inte så liten ut nu när jag ska försöka handlasta den!

Jo, när man räknar på det blir det ganska uppenbart att det lär bli fullt fort i stenkistorna... Nu när det varit bra väder ett par dagar har vattennivån sjunkit ca. 3cm/dag. Med 2,2m[SUP]3[/SUP] totalvolym varav 2m[SUP]3[/SUP] makadam borde det rymmas ca. 800l vatten totalt i stenkistan. Med ca. 40m[SUP]2[/SUP] tak att avvattna per stenkista så torde 20mm regn räcka för att fylla dem till bredden. Med ett djup på 1m tar det sedan en månad för vattnet att filtrera ner i omkringliggande mark (om det fortsätter i samma takt som nu vilket jag betvivlar). Det krävs inte mycket regn för att fylla upp det!

Jag har som sagt lagt makadam i rörschakten så att vattnet kan följa röret tillbaka mot garaget och därifrån ner i kommunala dagvattnet via dräneringen, inte optimalt men det bästa jag kunde göra med de fall och markförhållanden vi har... Jag har ju även rör upp till ytan från sandfånget, så det går att länspumpa om det skulle behövas (för 5+ år sedan svämmade dagvattnet över på gatan och grannarna med källare fick översvämning...), men vart jag ska pumpa vattnet är lite av ett mysterium.
 
Sjunker det 3cm/dygn så har du tyvärr väldigt dåliga markförhållanden för infiltration.

Själv hade jag sådan tur att min tomt bara består av sand, det räcker med att göra ett litet dike, lägga ner ett 6m Ø110 dräneringsrör med makadam runtomkring och sedan täcka med duk och jord/gräsmatta så har jag skapat en stenkista som sväljer stora mängder vatten.
 
Samma här. Bor i kanten på en grusås så det är ack så tacksamt med avriningen
 
Hela området är gammal sjöbotten och marken består av kompakt lera (tjusigt blå på sina ställlen dessutom!). I detaljplanen för området rekommenderas pålning för huset mitt emot vårt och källare tillåts inte alls på grund av översvämmningsrisken (med rätta då de äldre husen längs gatan fick översvämning i källarna för några år sedan...).

Nåväl, nu är det grävt och så länge kommunala dagvattnet inte svämmar över och dräneringen runt garaget fungerar så borde det inte bli några problem. En tunna till varje ränna sväljer ju ytterligare 200l som man kan vattna trädgården med dessutom, det ger i vart fall lite extra volym om man vill...
 
  • Gilla
sixten88
  • Laddar…
Idag var min pappa och min farbror (min behöriga installatör) här och jobbade ett par timmar. Nu är all el fördig! Ett smärre skrämskott när vi skulle prova jordfelsbrytaren på sista gruppen som kopplades in och den helt plötsligt inte löste ut - min 6 mån gamla Malmberg jordfelsbrytare verkar ha utvecklat något form av intermittent fel... Ena gången löste den ut, nästa gång inte... Testknappen fungerade dock! Jobbigt fel som dock kunde avhjälpas med en Hager jordfelsbrytare som råkade ligga bland övriga elprylar i min farbror baklucka. Nu ska jag bara köpa ett par nya led-lampor som faktiskt får plats i armaturerna innan jag kan njuta av en upplyst garageuppfart!
 
Hög tid för en uppdatering tycker jag!

PICT0083.JPG
15min arbete för några gubbar med en lastbil full med lösull och spruta...

PICT0007.JPG
I början av september var jag och lillebror i Nyköping och demonterade ett gammalt Marbodalkök som kördes hem till garaget.

PICT0001.JPG
PICT0031.JPG
Två av högskåpen konverterades till underskåp, en miljon (ungefär :D) passbitar sågades till och allt slipades, spacklades och målades...

PICT0045.JPG
Många timmar senare (och en hemmbyggd bänkskiva av glespanel och två lager skruvlimmad råspont, allt överblivet) fanns det äntligen arbetsytor i garaget!

IMG_5142.JPG
Kommunen och KA har varit här och slutbesiktigat, andra oktober var det officiell invigning, d.v.s. då fick verktygsskåpet flytta ut från tvättstugan!

PICT0053.JPG
En gammal saxlyft fick också flytta in!

PICT0099.JPG
En datorhörna har hittat in, bekvämt att kunna kolla manualer och liknande på nätet utan att behöva springa in eller kladda på telefonen!

PICT0101.JPG
Slutligen fick även ena hobbybilen flytta in, en Volvo 343 DL av första årsmodellen med visst renoveringsbehov...
 
  • IMG_5142.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Spett och slägga och 4 till
  • Laddar…
Hej

hur har det gått med traversen?
//Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.