Du måste städa lite bättre i hörnet där :)
 
hek skrev:
Du måste städa lite bättre i hörnet där :)
Haha! Det var precis vad jag hade gjort innan bilden ;) hjälp vad det kan se ut ibland...
 
Redigerat:
Om jag kommenterar i tråden så hittar jag den sen igen!

Mysensors ska jag kika på, jag hade egna funderingar på att bygga sensorer baserat på samma rf-moduler, dock tänkte jag köra på en lågenergiprocessor för att få förhoppningsvis 10års batteritid (beroende på pollrate).

För övrigt tycker jag att jag känner igen kortet från elektronikforumet =)
 
Sundberg84 skrev:
Haha! Det var precis vad jag hade gjort innan bilden ;) hjälp vad det kan se ut ibland...
Haha, ska nog inte visa min arbetsplats... :D
 
  • Gilla
Sundberg84
  • Laddar…
Gorm den ****** tog min Gateway... suck!
Numera stannar gatewayn eller låser sig efter 12-24h och måste startas om.
Allt efter Gorm och strömmen som kom, gick och flimmrade...

Någon som har en bra idee hur man kan skydda sig mot sådant? Batterier? UPS?
Är väldigt dåligt bevandrad i dessa område...

Det konstiga är att Domoticz och FTP servern som kör linux på ett sd-kort (och ska vara väldigt känslig för ström störningar) klarade sig finfint!
 
Har du kollat så att minnet mår bra? Den kan ha gjort nått vajsing vid en skrivning samtidigt som att strömmen försvann.
 
Bra tanke, kan vara så... men jag vet inte vad som skrivs i den efter att den startat upp och configurerat sig första gången. Jaja, den har rullat på lite bättre nu och annars har jag en nano jag kan göra en serial gateway som backup.
Väntar på ett projekt ska bli färdigt med en gateway från en användare på MySensors... slippper man bygga den själv om den är till rimligt pris :)
 
Det blev en helt ny Uno då den gamla inte svarade på den seriella kommunikationen längre. Nu fungerar allt fint igen och jag kunde samtidigt uppgradera från 1.4 till 1.6


20151210_112558_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151210_112611.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjort en led shield som jag bara kan sätta på ovanför och använda till rx/tx/err status leds.
 
Hej!

Har dom senaste dagarna kämpat på med ett project jag hittade på domoticz forumet: RFLink

Detta är en motsvarande telstick/RFXCom fast open source och precis som nämnda styr/läser man 433 mhz prylar, exempelvis NEXA. Nexa går ju att köpa i varje butik idag till en väldigt rimlig peng. Nackdelen var jag förstår med 433 prylar jämfört med Z-wave är väl räckvidden och framförallt ack (Z-wave skickar tillbaka ett medelande - jag fick kommandot, ok, medan 433 prylen inte skickar tillbaka ok till controllern).

Tanken är dock att eftersom både RFLink och Nexa är billiga prylar vill jag prova detta. DIY är ju också en grej jag gillar. Nästa steg är också att börja kunna bryta 240v prylar på ett säkert sätt. Nexa är CE märkt och allt vad det heter, och det gillar mitt försäkringsbolag.

20151210_154318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inköpslistan för detta är egentligen en PCB med en RFTransiever (ett paket, ca 200kr) och en Arudino Mega (100kr), samt en 433mhz antenn 15kr. Kostnaden är enligt deras hemsida från 16 euro (allt kina grejer och ingen pcb) till 40 euro (allt köpt via europa).

Allt löddades ihop och programvaran laddades upp på mega.

(För er med skarpa ögon, är PCB för-gjort till en NRF radio i framtiden. Ett perfekt projekt att köra MySensors och RFLink gateway på samma arduino... ska bara lära mig lite C först :) )

20151210_162320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr fick jag en dålig mega, eller rättare sagt var beskrivningen på ebay från säljaren väldigt dålig. Istället för en mega med den vanliga programmeraren fick jag en med kina-varianten CH340 programmeraren. Ni som ska beställa sådana grejer från china, undersök och undvik CH340 enligt mig. Ibland går dom (med rätt drivrutiner) men som denna gången - hur jag än gjort så får jag det inte att fungera. CH340 tillsammans med Mega är ett tråkigt problem man kan läsa om på arduninos forum...

Så, claim på denna mega och sen beställa en ny och hoppas på bättre tider :)
Återkommer när jag får resultat...
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Hejsan
  • Laddar…
Hittade en lcd skärm att leka med... spoilar inget nu, det är en tävling på Mysensors.org nästa månad... se om man kan knåpa ihop något tills dess (y)

20151220_223146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


God Jul alla tekniknördar.
 
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
God fortsättning! Hoppas alla intresserade haft tid till att finslipa sitt HAsystem.
Julen har inneburit ganska mycket lugn för min del... inte mycket med HA systemet.
Väntar lite grejer och jobbar på lite nya PCBer... följ gärna på forum.mysensors.org.

Kvällens projekt iallafall innebar lite förberedelser inför våren och gräsklipparsäsongen.
Skaffade mig en Landroid förra året (SJUKT nöjd) och den skulle behöve liiite övervakning. I 99% av gångerna sköter den sig men jag skulle vilja veta när det klipper, när det står i laddstationen och om den fastnat någonstans.

Resultatet är något från vilken Star Wars film som helst:
1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad ni ser är en rörelsedetektor och en avståndsmätare. Tanken är enkel... jag sätter den bredvid laddstationen och "sover" noden. När något rör sig triggas rörelsedetektorn och avståndsmätaren läser av... står det en robot i stationen kommer avståndet bli 5-6cm, annars 30+cm.

Varför inte bara en rörelsedetektor... 1) Katter, ungar och annat okontrollerbart 2) Jag vill veta om det står en robot där, eller det bara triggas rörelse av något i skjulet. 3) Jag vill veta om den kör ut eller in i laddstationen.

Bygget

2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 1 var en vanlig tom utanpåliggande eldosa. Tre stora hål på framsidan borrades för sensorerna.
Steg 2 var den vanliga setupen - min pcb (nu i ny version! - rev 7), nrf24l01+ radio, Arduino Pro Mini 5v.
Steg 3 var att limma sensorerna och dra sladdar till PCB.
Steg 4 var att programmera (lägger inte ut kod här, men skicka så får ni koden i er inbox).
Steg 5 var att sätta ut den i förrådet . 5v finns där sedan tidigare då min utomhussensor finns där.
Eltejp runt allt för lite fuktskydd... IP??

3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4.JPG

Sista steget nu blir att programmera ett event i Domoticz eventsystem med Lua.
Något översatt som:

---
Om rörelse och distans < 10cm = gräsklippare inne
Annars om distans > 30cm = gräsklippare ute.

Om gräsklippare ute mer än 90min och dagstid
Skicka push notis: Gräsklippare fast!!
---

Trevlig helg på er!
 
  • Gilla
ekblom och 6 till
  • Laddar…
Snyggt. Jag använde en halleffektsensor o satte en magnet på klipparen. Den lösningen är dock känsligare för hur klipparen står i laddstationen pga kort avkänningsavstånd men har hittat en placering på sensor o magnet som funkar bra. Vet inte om man kan få till din sovfunktion med den sensorn, kanske funkar...
 
Sundberg84, har precis beställt 10st Rev7, ska bli kul att börja få ordning på sensorerna hemma. Tack för att du släppt dina filer som open source, mer OS åt folket! :)

Har dock haft lite otur med mina radiomoduler, har 13st nrf24l01 liggandes hemma. Väntar på 10st som förhoppningsvis är nrf24l01+...

Har tänkt sätta fuktsensorer i den blivande krypgrunden på utbyggnaden, en på vinden och en i källaren. Sen tempsensorer lite här och var, och lite fjärrstyrning av lampor. Kommer väl antagligen att mecka ihop något åt kommande robotklippare. Har funderingar på att ha ett "garage" för den vars lucka öppnas automatiskt när klipparen närmar sig, och när den ska ut... får se hur man löser det... :)
 
Hej! Jag följer den här tråden med stort intresse, det är väldigt roligt att se dina lösningar! Tack till @hek också för allt jobb som ligger bakom MySensors-projektet, jag har lagt otaliga timmar på MySensors-forumet.

Mitt eget MySensors-nät har inte kommit längre än loggning på elmätaren (räknar blink), samt några temp/luftfuktighetsnoder men det kliar i fingrarna att bygga fler! Din PCB hade underlättat väldigt mycket, men jag förstår inte riktigt beställningsprocessen. Jag testade på Itead, men det kändes som att jag behöver fylla i en del info utöver Gerber-filen. Är det korrekt? Har du tid och lust att lägga upp en screenshot på hur beställningsformuläret borde se ut?

Tack på förhand!
 
@ Hawkai - Jepp, funderade på det också - och det fungerar säkert utmärkt! Anledningen till att jag inte valde är att min landroid kör in i mitt förråd under tak och laddar... detta är inte helt felsäkert och ibland missar den laddstationen. Här kan jag med denna programmera in att om den står för länge i laddaren har den fastnat även där.

Det är inga problem att få till en sovfunktion (om du behöver spara batteri). Enligt MySensors 1.5 skulle du kunna använda gw.sleep(int interrupt, int mode, unsigned long ms=0) där interrupt är din hallsensor som då väcker noden. Mode sätter du på CHANGE och ms sätter du antligen till 0 om du vill att den bara ska väckas av interrupt eller så sätter du typ 15min om du vill den ska rapportera batteritid var 15min. Kolla under sleeping samt om du vill ha ett exempel så kolla på motion.

@ekblom - Härligt! Det blir så mycket enklare/snabbare, snyggare och säkrare i löddningarna. Dom har gjort min vardag betydligt enklare. Tråkigt med nrf modulerna - jag brukar beställa från mysensors.org/store för dom länkarna/produkterna beställs av många - är det fel på dom brukar användare säga ifrån ganska fort. Beställde från en Hong kong leverantör - 5 dagar efter jag beställde fick jag dom. Tar 3-4 veckor från China. Tillfällighet?

@MaxEO. Man fastnar lätt :) Ladda ner zip filen från forumet, extrahera GerberRev7.rar - det är denna filen du ska ladda upp.
Skapa ett konto på itead enligt vanlig rutin. Gå in på Home>OPEN PCB>PCB Prototyping>2LAYER GREEN PCB 5CM X 5CM MAX och fyll i uppgifterna och välj add to cart.

Jag väljer oftast 1.0mm tjocklek, men vill du ha robustare väljer du 1.2 (samma pris)

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gå in på din kundvagn uppe till höger och betala.

Sen går du in på MyAccount, Går in på din order (eventuellt står det redan här upload gerber, då kan du trycka på den). Sen laddar du upp filen genom att välja fil och upload.
2.JPG

Lycka till.
 
Redigerat:
  • Gilla
ekblom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.