Skämt o sido med topic!

Jag och min sambo har just köpt vårt första hus i ett relativt tätbebyggt villaområde.
Tomten är 1000kvm inkl. Huset.

Funderingen= vart går den gyllene gränsen för när det är "OK" att ha åkgräsklippare, skulle ju inte tycka det var kul om grannen stod på andra sidan häcken och tänkte " vad är det för idiot som måste ha en åkgräsklippare på den lille plätten"

Det jag haft i tanken är då minsta modell ex. Stiga garden!

Ser mig själv i mardrömsbilden släpandes på ett "klippoåbäke" timme ut och timme in flera dagar i veckan...

Vi flyttar in i maj då det är högaktuellt att klippa gräs.
 
Redigerat:
Robotgräsklippare, kostar som en åk, bullrar inte, inga avgaser och är en frejd att titta på.

Protte
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Vill du ha åkklippare så köp en.
Sen är det ju så att är det mycket knixande runt träd, solur, trädgårdsland, buskar osv så kan det nog ta längre tid med åkklippare än med en man springer efter och tiden med trimmern att ta väck strån och småtofsar kvarstår.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi har strax över 1000 kvm inkl huset på 200 kvm. Hade känt mig något löjlig på en åkis, en robot däremot 👍🏻 Vi rattar en sprillans ny självgående Honda och klipper på under en timme.
 
M
Jag hade också satsat på en robot, dem är inte så fasligt dyra upp till 1500kvm. Tänk dock på att i så fall inte ta en som med nöd och näppe klarar 1000kvm utan ta i lite till.
 
Gränsen för rätten till åkgräsklippare går vid 325 m2.
 
  • Gilla
mekar-anders och 4 till
  • Laddar…
M
Robert63 skrev:
Gränsen för rätten till åkgräsklippare går vid 325 m2.
Jag skulle vilja säga att rätten börjar vid ca ett klippbords storlek. Det är kul med saker man kan åka på :D
 
  • Gilla
mekar-anders och 12 till
  • Laddar…
R
vi har 1200kvm på landet men där är det mer okej kan jag känna då man på våren många gånger åker dit över dagen bara för att klippa gräset mm. Det går fortare och är roligare att klippa med åkgräsklippare, så är det bara. Däremot låter de mer än en modern handjagare vilket jag kan tänka mig kan vara irriterande om man bor tätt inpå varann. Själv kör jag med hörselkåpor för det behövs.
Om huset inte ligger på landet skulle jag göra som endel andra ovan redan sagt, för grannsämjans skull, antingen skaffa en modern kvalitativ handjagare från Klippo, de är relativt tysta numera. Alternativt en robotgräsklippare av bättre märke.
 
960kvm här och 220kvm hus och uppfart. Jag har provat en åkis här och det kändes bara löjligt även om jag verkligen ville att det skulle vara en bra ide....
 
Marcussjogren skrev:
Jag skulle vilja säga att rätten börjar vid ca ett klippbords storlek. Det är kul med saker man kan åka på :D
Helt med på att det är kul med allt på hjul. Har ju dessutom "sjukdomen" som gör att man gärna kan ha gamla grejer som har renoveringsbehov.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
luscious skrev:
Vi har strax över 1000 kvm inkl huset på 200 kvm. Hade känt mig något löjlig på en åkis, en robot däremot 👍🏻 Vi rattar en sprillans ny självgående Honda och klipper på under en timme.
Är ju lite de banorna jag tänker också blir kanske aningen pajas att åka runt med en Åkis. Har däremot lite ledsam historia i bagaget angående robot så det känns relativt avlägset.
 
MathiasS skrev:
960kvm här och 220kvm hus och uppfart. Jag har provat en åkis här och det kändes bara löjligt även om jag verkligen ville att det skulle vara en bra ide....
Känns som att detta kan vara jag frampå sensommaren😞
 
Vi har en ungefär samma storlek på tomten, skulle inte kunna tänka mej en åkgräsklippare på den.
Faktum är att jag ibland funderar på om jag behöver motor på klipparen, eller om en handjagare skulle räcka.
 
Har man inte över 1000 kvm gräsmatta (alltså inte total tomtyta) så känns det väl svårt at motivera och dessutom knappast lätt att använda en åkgräsklippare på en så liten yta. Bättre med en robot som föreslogs ovan.

Jag ville först köpa en åkgräsklippare när vi skaffade stugan, och skulle möjligtvis kunnamotivera den med att traktorn också kan användas för snöskottning m.m.... men på vår 2.200 kvm tomt med typ 1000 - 1200 kvm gräsmassa i olika etage och del-ytor så skulle den inte spara så mycket tid, och massa manuellt klippande som komplettering ändå behövas.

Om det är svårt att få plats att köra effektivt på gräsmattan och inte mycket tid kan sparas, då är det ju knappast rätt med en åk-klippare, och säkert någon som undrar vad sjutton du sysslar med.
 
Min dåvarande sambo var inte så imponerad när Jag släpade hem en rostig Toro med 160cm klippbord till våran 200kvm stora gräsmatta. Fast hon tyckte bättre om den när jag efter några veckor lackat den och sålt för 12000 mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.