Har inte ens tänkt tanken, men det låter förträffligt. Hur gör man doshål då?
 
Och hur fäster man dosan?
 
Jag brukar spåra en snedställd kvadrat något mindre än dosan, sedan hugga ut så den sitter som ett schmäck. Blir det för stort kilar jag med ngt alternativt putsar fast den. Brukar alltid använda RUTAB-spårdosorna, finns på Jula.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Med något mindre menar jag ytterst lite.
 
Låter du dosan sticka ut så mycket som putsen sen bygger?
 
Ja!
 
Ska definitivt ha det i åtanke när jag nu börjar renoveringen. Annars är det väl mode med utanpåliggande pansarrör. Shabby chick, eller vad det nu kallas :D
 
O
Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle sätta en huvpropp även på ballofixen.
Innan du putsar, fundera att fräsa in elkablarna i väggen och fräsa hål för dosorna. Det blir betydligt snyggare. Meningar går isär då om man ska fräsa in VP-rör/slangar eller kablar.
Även om detta blir lite OT så måste jag ändå påpeka att när jag läst på här på forumet så verkar de flesta vara bestämda att man ska köra med slang eller rör, inte kabel. Så diskussionen brukar snarare vara slang eller rör...
Och där finns det nog lika många åsikter som elektriker :)
 
Är ditt källargolv (betongen) isolerat? Ligger det platonmatta i hela källarutrymmet och hur tycker du det fungerar, är det kallt?
 
Redigerat:
Hej!
Betonggolvet är oisolerat. I gillestugan som är nyrenoverad ligger platonmatta närmast betongen. Sen på platonmattan ligger en tunn cellplast och sen ett billigt klickgolv. Visst, golvet är lite svalt, men inte direkt iskallt! Lägg ut ett par sköna mattor så är det inget som stör :)
 
Btw så står rivningen stilla idag. Skänkte bort badkar och handfat igår, och rev förrådet innanför badrummet. Var isolerat med 2x100mm, så all isolering jag river ut tar rejält med plats!

Sen har vi börjat vackla, kanske ska bygga upp ett nytt badrum där nere ändå. Men det blir senare isåfall. Skulle vara skönt att ha fler duschmöjligheter sen när barnen blir äldre.
 
simpa81 skrev:
Btw så står rivningen stilla idag. Skänkte bort badkar och handfat igår, och rev förrådet innanför badrummet. Var isolerat med 2x100mm, så all isolering jag river ut tar rejält med plats!

Sen har vi börjat vackla, kanske ska bygga upp ett nytt badrum där nere ändå. Men det blir senare isåfall. Skulle vara skönt att ha fler duschmöjligheter sen när barnen blir äldre.
har ni barn så håll möjligheten öppen, växte upp med en dusch och en lillebror som en snabbdusch tog 30 minuter för. Krig varje morgon. Kan också vara skönt att gömma sig lite nångång i källaren, vi bygger ett stort badrum på entreplsn men sparar källarens. Har ni två toaletter utan den? det är ju annars bra när barnen har magsjuka att ha en för de friska.
 
Relax kan vara överskattat men två duschar är nog smart att ha :).

Och ang kablarna så fräs in slang. Om man ska komplettera eller ändra något är det jobbigt att ta fram vinkelslipen :)
 
simpa81 skrev:
Hej!
Betonggolvet är oisolerat. I gillestugan som är nyrenoverad ligger platonmatta närmast betongen. Sen på platonmattan ligger en tunn cellplast och sen ett billigt klickgolv. Visst, golvet är lite svalt, men inte direkt iskallt! Lägg ut ett par sköna mattor så är det inget som stör :)
Tack! Det är alltid bra att veta hur andra har gjort, och har det, för att få lite perspektiv på hur man själv kommer renovera källaren. Jag är inte intresserad av att bila upp allt golv t.ex för golvvärme, även om det vore extremt bekvämt när det är klart.

Ang. toalett och dusch skulle jag se till att ha två av varje, med tanke på det som skrivits tidigare.

Lycka till ialla fall. Detta kommer följas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.