Skall precis göra utbyggnad av villan med 2 våningar. Ytterväggarna kommer bestå av Webers Leca Block med hål i som tydligen skall kunna användas för installationer om man inte vill fräsa spår i väggen. Kommer även ha gjutet mellanbjälklag i betong på Planjas Combideck. Se nedan för några bilder.

Weber har fina bilder på hur de fäller in en rotdosa och drar flexslang i en innevägg men jag har inte kunnat hitta hur man bäst gör det med blocken som används för ytterväggar. Min elektriker har inte heller jobbat med dessa block tidigare utan vill fräsa in allt som med vanliga lättklinkerblock... Jag tycker det verkar onödigt arbete om det nu skall vara enkelt att använda håligheterna inuti blocken.

Därför hoppas jag att få lite hjälp av er istället på hur man rent praktiskt bäst löser installationen :p

Blocken jag skall använda är 25 cm breda och "väggen" in till hålet är 9,5 cm.

Hur skulle ni göra för att dra in 16 och 20 mm flex i dessa block?

Utmaningar som jag inte löst än:

  • Lämplig multidosa / senildosa som har uttag rakt ut i botten och som inte kostar skjortan? (så djup som möjligt)
  • Behöver dosan vara lufttät för att inte u-värdet i väggen skall försämras?
  • Lämpligt hålborr 68 mm för Leca som klarar borra minst 95 mm djup?
  • Finns det ngt enkelt sätt att dra flexslangen horisontalt i väggen eller måste detta göras utanför väggen (t.ex undertak eller gjutas in i mellanbjälklag?
  • Hur svårt är det att efterdra flexslangen när golv och tak är på plats? (dvs borra 1 hål för dosan och 1 för slangen)

leca-block.pdf_2013-07-27_19-50-46.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1530 - Windows fotovisare_2013-07-27_19-44-12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålplacering Leca Block_2013-07-27_19-53-54.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror mig ha hittat en lämplig dosa från Busch-Jaeger men hittar den endast på tyska sajter, de ägs ju av ABB så kanske säljs under annat namn här.

Någon som vet om de även säljs av svenska elgrossister eller om det finns något liknande på svenska marknaden?

Produktinfo: http://www.busch-jaeger-katalog.de/files_ONLINE/Systeme_mit_Effizienz_-_Unterputz_Montagedosen.pdf

_2013-07-28_08-27-26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Systeme_mit_Effizienz_-_Unterputz_Montagedosen.pdf_2013-07-28_08-26-36.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fördelar som jag ser med denna:
  • Mycket bra pris, endast ca 11 kr/st inkl moms (+max 200 kr i frakt)
  • Enkel att installera då den har "flärpar" på sidorna för att både sitta stabilt i hålet samt att den inte går att trycka in för långt utan hamnar exakt i djupled.
  • Dessutom har den inbyggd utfyllnadsring som går att skruva ut så den hamnar rätt när man putsat väggen.
  • Förberedd för att ansluta slang i botten.
  • Putslock ingår
  • En mycket smart funktion är att putslocken dessutom innehåller en liten RFID-sändare som man efter putsningen pejlar in med en speciell RFID-detektor (som kostar ca 2000 kr). Innebär enklare putsning samt att man faktiskt kan installera extra dosor för framtida bruk som är helt dolda.
  • 56 mm djup samt man borrar hålet med standard 74 mm hålsåg

Vad tror ni, bästa för syftet?

Artikel-Nr.: 3040
Bestell-Nr.: 1740-0-0060
EA-Nr.: 8712507114839
 
Jag skulle INTE vilja ha en apparatdosa som inte var fastputsad i en lecavägg, den kommer tveklöst att lossna med tiden.
Det är inte ett så omfattande jobb att knacka bort lite Leca och putsa fast dosor. Borra först ett hål snett uppåt och in i hålrummet, därefter upp i takdosan. Dra inget i sidled utan dra allt från takdosor/armaturdosor. Använd VP2 dosor så kan du justera fästringen. Tidsåtgången med fastputsade dosor är något högre men slutresultatet betydligt bättre och någon timme hit eller dit i ett husbygge kan inte spela någon roll om resultatet blir bra.
 
Elmont, men då måste väl ovan dosa från Busch-Jaeger vara perfekt för den skall ju putsas in? Den sitter bra i hålet tills det gjorts utan extra arbete. Att den sedan är mycket billigare (11 kr jämfört mot 70-80 kr) gör ju inget. :)

Hur gör man i vanliga fall för att hitta fram dosorna efter det är putsat?
 
Man sätter dosan så att den livar med färdig yta och fyller dosan med tex. gullfiber. Sedan är det den som putsar som får "märka" ut vart dosan sitter om den skulle hamna lite djupt.
Ska det vara billig kan man köpa dosor på tex biltema eller byxmax, Jag skulle använda dosor av vanlig typ.
Jag orkar inte göra någon utläggning om varför jag skulle välja en "vanlig" dosa.
Men det torde finnas någon orsak varför jag ger just den rekommendationen, men som vanligt måste man motivera sitt "förslag" om det inte stämmer med frågeställarens önskemål.
 
elmont skrev:
Jag orkar inte göra någon utläggning om varför jag skulle välja en "vanlig" dosa.
Men det torde finnas någon orsak varför jag ger just den rekommendationen, men som vanligt måste man motivera sitt "förslag" om det inte stämmer med frågeställarens önskemål.
Tror du misstolkade min fråga, jag tyckte svaret var mycket relevant och uppskattar återkopplingen. :)

Med min fråga undrade jag bara om även Busch-Jaeger-dosan uppfyller de tekniska egenskaperna som du tycker är viktiga. Men efter lite mer research så verkar det inte användas speciella murdosor i Sverige, kanske beror på att vi bygger så mycket med regelväggar och vid de få jobb med murade väggar så tar man det man brukar använda. Men är ju ingen anledning till att inte undersöka vad som finns utanför våra gränser om man som privatperson orkar lägga tiden på att sondera marknaden och själv köpa in lämpligt material (efter ok från elektrikern).

Om det är okey så har jag 2 frågor på din lösning:

  • vilken storlek på hålsåg använder du för VP2-dosan, eller knackar du upp hela hålet för hand?
  • fyller du upp hålet runt dosan eller gör muraren det samt använder man ngn mall/bräda eller liknande för att enkelt få livningen rätt?

Sen undrar jag om du (eller ngn annan) ser någon risk med kondensbildning när man använder Leca-blockens håligheter för rördragning i ytterväggar (kommer ha 15 cm EPS + tjockputs utanför Lecan)?
 
Redigerat:
Jag bilar upp ett hål som med lätthet rymmer dosan och det/dom anslutande rören/slangen. När all bilning är klar blandar jag till lite putsbruk och fäster dosor, slang med bruk och lite spik (för att hålla allt på plats). Sedan får muraren laga/finputsa runt dosor och slang. Då muraren kommer sitter slang och dosor fast i bruk/leka så det är en enkel sak att finjustera. Är det leka brukar jag handbila, det dammar minst och tar inte så lång stund. Jag ser inget problem med kondens. Att göra hål som precis passar dosorna försvårar avsevärt möjligheten att fästa dosan ordentligt, vilket är ett måste för att vara säker på att den inte följer med ut när någon snubblar i sladden.
Man behöver inte använda VP2 dosan utan klarar sig med nästan vilken dosa som helst, det kräver bara lite mer pressession när man fäster "vanliga" dosor. Själv använder jag olika dosor, helt beroende på vad jag just i det aktuella fallet anser vara mest "prisvärt".
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.