Hejsan! Jag skapar en tråd för att dokumentera och dela mitt arbete med att skapa ett trådat nätverk hemma i mitt hus. Huset ett suterränghus från -82. Har fiber sedan våren 2014 och har tröttnat på allt strul och begräsningar med wifi.

Målsättningar med projektet är att ha två platser på varje våning med nätverksuttag, ett eller två beroende på hur det går med kabeldragning. I garaget ska jag ha server + NAS etc i framtiden. En patchpanel + switch i garaget också.

Jag skapade tråden Hur konvertera gamla telefonjack och antennutag till ethernet-nätverk? som förberedelse inför detta, men nu vill jag ha en projekttråd för frågor och erfarenhetsutbyte.

Förutsättningar i huset:
Det finns ett 6st telefonjack i huset, 2 nere och 4 uppe. Ett är dock dolt efter köksrenoveringen :( Får se om det skapar några problem nu, kanske måste ta fram det för att kunna dra cat6-kabel.
Det finns ett 6st coax/antenn-uttag i huset, 3 nere och 3 uppe.

I garaget ser det ut så här tele telefon/koppar kommer in i huset:
IMG_0309.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs telefonin verkar vara dragen i tre slingor. Eller vad skulle annars anledningen vara till att det går telekabel in/ut i två rör (de till höger, både uppe och nere) och sedan endast in kabel i övre vänstra röret..? Jag tar gärna emot kommentarer från er som är mer erfarna kring gamla teleinstallationer :)

Coaxen verkar mindre lovande, i dosan till höger om telefonin ser man att en inkommande coax (från vinden/antenn på taket) förstärks och sedan går vidare i en kabel vidare in i huset. Jag tolkar det som att det är seriekopplat och således endast kan användas för att dra till ett kommande nätverksuttag.

Jag har skaffat detta till att börja med:
IMG_0311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


100m Cat6-kabel, 5,3mm diameter.
Dragfjäder i nylon 20m
4st verktygsfria dubbel-uttag för RJ45 att ha i huset på lämpliga ställen.

Den här ritningen har jag också till hjälp:
IMG_0285.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock är coaxnätet omdraget vid inflytt (då vi bytte all el) så där hjälper inte ritningen. Coaxomdragningen blev dock pengar i sjön, eftersom jag tar bort det nu. Men för telefonin antar jag att ritningen gäller.
 
  • Gilla
JBL89
  • Laddar…
Jag gissar att det blå/gula trådparet går till sista telejacket i kedjan. Det första jacket är anslutet via röret i botten av dosan till höger om den inkommande svarta kabeln.
Jack nummer två är anslutet via röret till höger uppe i dosan.
 
Första paret cat6 draget! Det var rätt segt att få igenom...


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man ska smörja lite och ha en "kompis" som matar på eller drar.
 
En "kompis" (min fru :) )var på plats, annars hade det icke funkat...

Men smörj måste jag skaffa i så fall, det har jag inget nu. Då väntar jag med nästa dragning.

En fråga till er rör-erfarna.... Nästa rör jag ska dra är också telefonledning. Har försökt dra igenom dragfjädern från båda hållen, men det tar stopp ca en meter från telejacket (dvs 8-8 meter från garaget). Hur ska jag göra för att dra ethernetkablarna då...? Telekabeln ligger i röret som tur är....
 
Har du försökt genom att knyta fast fjädern i teletrådarna? Jag brukar använda siliconspray som smörjmedel, stoppa in det smala röret i röret (där du ska dra tråden) som följer med burken och spruta en knapp sekund i bägge dosorna.
 
Näe, men jag ska testa det ikväll (när barnen lagt sig).

Jag var på Kjell för att köpa smörjmedel, men det enda som hade var det här: http://www.kjell.com/se/sortiment/d...nomforing/smorjmedel-for-kablar-0-95-l-p67423

Jag blev dock skeptisk till om jag vågar använda det. Endast italiensk text på förpackningen och det ser ut som pumptvål fast ljusblått. Undrar hur det blir när det torkar.....?! Jag har beställt 3M Lub-I från elgrossiten.se också så jag kanske ska vänta på att det kommer på torsdag istället.....
 
M
magda136 skrev:
Men smörj måste jag skaffa i så fall, det har jag inget nu. Då väntar jag med nästa dragning.
Skaffa? Några droppar helt vanligt diskmedel lite då och då på kablarna man matar in gör underverk.

Då du som väl är har kablar i rören så knyt fast dessa i ögleänden på dragfjädern och dag den sedan genom röret baklänges. Detta under förutsättning att telekablarna inte sitter fast, då har du värre problem :) Är troligtvis en lite väl skarp böj som ställer till det.

Det är rätt trångt att dra två CAT6 kablar i ett 16mm VP-rör men det går med lite god vilja.
Jag har gjort samma som du i mitt hus använt ett rör för gammal centralantenn och en del för något märkligt högtalarsystem som aldrig installerats.
 
mnils skrev:
Skaffa? Några droppar helt vanligt diskmedel lite då och då på kablarna man matar in gör underverk.
Diskmedel har avråtts ifrån i andra trådar. Visst blir det halkigt i början men när det torkar blir det klister, så glöm att någonsin få ut kablarna igen om man skulle vilja.

mnils skrev:
Det är rätt trångt att dra två CAT6 kablar i ett 16mm VP-rör men det går med lite god vilja.
Jag har beställa extratunn CAT6 från kabelgrossisten och ska dra två st i ett 16 mm flexrör, det ska gå betydligt lättare med tunn kabel. Vi får se till helgen :)
 
Diskmedel funkar under någon minut, efter någon dag är diskmedlet som klister och låser fast dom nya kablarna i röret så att det blir extremt svårt att byta kablarna framöver.
 
Jag har köpt 5,3mm cat6 på elgrossisten. Dock är höljet väldigt tunt och skadas ganska lätt har jag märkt. Så man får vara lite försiktig. Men det är jag nästan alltid å andra sidan :)

Jag kommer aldrig att använda diskmedel... Kolla post #7.

Det går bra, jag har lyckats dra ett par i ett rör UTAN smörj :)
 
Siliconspray är överlägset och finns att köpa på macken.
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
elmont skrev:
Siliconspray är överlägset och finns att köpa på macken.
...och en garanti för att man får kontaktproblem i framtiden. Silikonspray kryper, skapar isolerande kontaktytor och är det absolut sista man skall använda som kabelsmörja. :cool:
 
  • Gilla
SNf
  • Laddar…
Under dom 30 - 40 år som jag och många med mig använt siliconspray har det aldrig varit nått problem, men det förutsätter att man brukar och inte missbrukar. Den lilla mängd som man sprutar in i röret kommer aldrig att kunna "krypa", skulle man däremot låta "kablarna bada" i smörjmedlet kanske det uppkommer problem men då har man hanterat det fel. Det du påstår har jag hört men aldrig själv upplevt det eller träffat någon som har haft problem.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.