JohanLun skrev:
Sitter och pillar med nyuthämtade veran, jag är ju total nybörjare på detta, får inte riktigt alla värden att läsas in... läser på annat forum att man bör uppdatera FW i multisensorn och då krävs tydligen z-wave stick från aeon... och nu undrar jag - skulle jag beställt en z-wave stick för att ladda hem senaste FW till aeon multisensor? Räcker det med den äldre generationen sticka isåfall?

Undrar sen även, men detta är inget jag kommer göra i närtid men ändå nyfiken, kan man få veran att läsa och skriva värden till en fil nånstans så man kan låta en server antingen läsa data eller tvärt om, styras av en händelse i veran...
Har inte provat, men verkar enl nedan som det går att uppdatera FW med USB på aeons multisensor?
http://aeotec.com/z-wave-sensor/1323-multisensor-guide.html
 
thomasx skrev:
Kan man lägga en random fördröjning på enskilda pluggar gentemot t.ex. ett skymningsrelä eller beräknad tid?
Allt går - det är ju mjukvara. Frågan är om det är värt det? (Jag har inte någon färdig lösning, och kör UI5 fram till dessa att OH2 zwave släpps). Om det inte finns någon random-delay plugin för UI7 kan man ju dra ihop ett lua skript som har någon typ av "random".
 
snowballtwo skrev:
Hej!
Jag har några fönstersmygsspotar från Hide-a-lite med inbyggd dimmer i drivdonet. Jag har satt en Aeon switch bakom brytaren, men jag kan inte stänga av /på den med Znet Lite.
Är det någon inställning jag behöver göra eller går det helt enkelt inte?
Jag behöver inte kunna dimmra sen, utan bara stänga av/på.
När jag tänder via Znet så dimmrar sen upp från 0-100, sedan kan jag inte släcka den. Tänder jag den på knappen. Tänds den direkt på 100% vid första trycket och släcks vid andra trycket.
Ingen som har någon idé? Det sitter alltså en on/off-switch bakom strömbrytaren. Dimmern sitter inbyggd i drivdonet.
 
Vad har du kopplat aeon switchen till på Jollyn?
 
karlmb skrev:
Vad har du kopplat aeon switchen till på Jollyn?
Jag vet faktiskt inte, jag hade en elektriker här som kopplade allt. Han kommer hit i andra ärenden på torsdag. Hur bör det vara kopplat? Bör det fungera så som jag tänker mig, alltså inte att dimma men att stänga av/sätta på den?
 
@politby jag tänker inte gå in i den lagmässiga delen det är upp till dig.
Problemet du får är att frekvensen på de amerikanska Z-Wave krockar med telias frekvenser och just telia brukar finnas lite här och var. Nu lär den som kör med importerade Z-Wave prylar inte störa mobiltrafiken, men räkna med att du kommer bli tidvis utstörd och att moduler som går på batteri behöver byta batteri ofta....

Men visst är det frestande att beställa...

/Peter
 
thomasx skrev:
Sådär, då var kameraövervakningen av pelletsbrännaren installerad :)


[bild]
Snyggt!
Jag har installerat en Fibaro universalsensor så jag får indikering i huset och popup i mobilen om pannan stannar, men då vet jag ju inte VARFÖR den gjort det, här kan du ju se det.
 
Asterix_Thn skrev:
Snyggt!
Jag har installerat en Fibaro universalsensor så jag får indikering i huset och popup i mobilen om pannan stannar, men då vet jag ju inte VARFÖR den gjort det, här kan du ju se det.
Jepp, funkar finfint :)

Jag har en nexa inbyggnadssändare liggande på bordet här som jag ska ansluta till larmutgången på brännaren. På så vis kan jag få ett meddelande när något går snett, och kolla på kameran. Jag tänkte eventuellt också lägga till ett scenario som tar en bild och sparar undan, samt startar om brännaren. Det händer ju då och då att allt som behövs är en omstart, i alla fall tillfälligt. :)
 
snowballtwo skrev:
Jag vet faktiskt inte, jag hade en elektriker här som kopplade allt. Han kommer hit i andra ärenden på torsdag. Hur bör det vara kopplat? Bör det fungera så som jag tänker mig, alltså inte att dimma men att stänga av/sätta på den?
Man kan ju koppla antingen parallellt med brytaren på väggen, till pushdim ingången, eller så bryta hela matningen till dimmern.
Jag frågade Hide-alite om hur man kan göra, men han "visste inte" hur en dimmer kommer att reagera vid de olika alternativen så det är ett mysterium för mig..
 
karlmb skrev:
Man kan ju koppla antingen parallellt med brytaren på väggen, till pushdim ingången, eller så bryta hela matningen till dimmern.
Jag frågade Hide-alite om hur man kan göra, men han "visste inte" hur en dimmer kommer att reagera vid de olika alternativen så det är ett mysterium för mig..
Okej. Jag får helt enkelt låta elektrikern plocka ur de puckarna och återanvända dem någon annanstans tills jag får koll på detta. Tack för hjälpen!
 
Jag hade tänkt att bara gå på zw+ grejor, men inser redan att det kommer bli svårt, då jag behöver en digital ingång som helst ska drivas på 12V. Finns det NÅT sätt att kombinera ZW och ZW+ utan att nedgradera hela systemet?
 
Mjo, smidigt att ha det i routern. Men det känns som med hemautomation så är det 95% mjukvara och 5% hårdvara, så bara för att den har stöd för z-wave/azigbee så säger ju inte det i sig speciellt mycket.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Kanske varit uppe tidigare men har någon tips på en sensor för att mäta ljus utomhus? Använder mig nu av solens upp- och nergång men det fungerar inte tillräckligt bra vid t.ex. dåligt väder.

Jag vet att både Aeon Labs och Fibaro har sensorer med inbyggd ljussensor (t.ex. Multisensor 6) men fungerar dessa för utomhusbruk? Eller kan jag sätta en sådan i ett fönster inomhus?

Går det att bygga en ljussensor baserat på Fibaro Universal Sensor?

Tack!
 
Om du ska ha den som skymningssensor för att t.ex. tända och släcka belysning så har Nexa en skymningssensor som går på 433mhz. Jag har en sådan ståendes inne i ett fönster och det funkar utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.