K
Hej,

Jag och min sambo har sålt vårt hus med utflyttning i maj innan vi hittat nytt ( Fick för bra bud att tacka nej till )
Vi har letat runt lite nu och sprungit på ett renoveringsobjekt i en väldigt attraktiv del av staden.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6...vle-kommun-sodra-kopparslagargatan-47-8444420

Det säljs nästan aldrig något i detta område. ( Enligt hemnet endast 1 försäljning några år tillbaka i tiden )
Det är som sagt en hel del jobb men jag tror slutresultatet kan bli vådligt bra.
Tid att fixa allt( alt. mycket ) innan inflyttning finns också.
Har en hyfsad budget och kan fixa målning/golv själva. Badrum har vi också utbildad släkting som kan hjälpa till. Han vill väl helst pga tid att grunden skall vara klar så han kan ta över när avlopp och el är klar.

Vad kan man räkna med för kostnad att fixa allt?
Och frågan är om man vågar sig på ett så gammalt hus. Besiktningsprotokollet var inte allt för avskräckande.
Mycket rör måste antagligen bytas. Samma med elen gissar jag.
Fler fördelar är att det finns fjärrvärme och tomten är friköpt.
Köket på övervåningen behövs inte och skall isåfall bli badrum.

Är dock oroväckande många visningar på hemnet om man jämför med andra som är ute just nu.
Men frågan är om någon orkar sig på ett sånt här projekt.
 
Det är massor med jobb i det huset. Målning och golv är väll det lilla. Med nya badrum och kök, fasaden ser dålig ut, garage, fönster/ytterdörr kanske? Tvättstugan såg hemsk ut. Du kommer nog lätt upp i 1 miljon extra. Men har du pengarna så är det ett fint hus att göra iordning. Jag hade gett mig på det om jag hade haft budget till det :)
 
Ingen fara om du är händig och har tid, kostnad är svårt, med mina tankar och idéer om material.mm så säg 400 - 600 000:- om jag gjort i princip allt själv förutom el & vvs
 
1milj minst att få ordning på detta. Men har du kunskap och tid så kör:)

Med vänlig hälsning, fremax
 
A
Behöver ju inte vara negativt att det är från 20-talet, mitt hus är från -39 och är hyfsat bra.
Men det blir ju rätt mycket pengar om man ska gå igenom hela huset på kort tid!
 
Andras bedömningar är bättre än mina, men så här gissade jag:
Badrum 250
Kök 150
Tak 150
Fasad 120
Övrigt 120
Summa: 790
Detta räknat på att man lejer bort allt, och kör rimlig, men inte lyxig standard. Verkar i underkant jämfört med andras bedömningar.
 
KristinaRT
Vilket hus och vilken tomt. Förstår att det är ett attraktivt område, då det har villakaraktär med stora uppväxta tomter, men ändå väldigt centralt. Ett vackert hus, med fantastisk trädgård!

Med det sagt, det kommer kosta pengar att få upp det till normalstandard. Så vitt jag kan se är panelen och taket i ganska dåligt skick och måste åtgärdas så det inte blir skador. Evt fönstren också, även om det är svårt att avgöra på bilderna). Räkna med att all el och vatten/avlopp måste dras om (ser uråldrigt ut :) ), samt alla ytskikt (fast det är nog egentligen den lilla biten). Men planlösningen är bra, förutom köket på andra våningen, med kök och sällskapsutrymmen på bottenvåningen och sovrum ovanpå.

Har ni tid, kunskap och pengar så kör - det hade jag gjort om jag haft dessa tre (ffa pengarna, eftersom man kan hyra in kunskap och tid i så fall :) )

Skulle tro att man kan göra det i omgångar också - t.ex.el, VVS, tak samt kök och bad i ett första skede, panel och fönster senare, och fixa iordning trappa, sovrum, toalett etc efter hand. Man kan ju sova i ett rum med ful tapet, men det är viktigt att det inte regnar in och att man kan laga mat och duscha...
 
Redigerat:
Dränering, fasad, fönster, stambyte, samtliga våtrum, kök, samtliga ytskikt, garaget/boden, el!!! Om taket är orginalplåten är den väl dags med. Enda som såg ut att vara i skick var väl fjärrvärmecentralen

Ingen bild på vinden? Av förekommen anledning.... ?

Skulle säga en mille i material och inköpta timmar för de större sakerna med ordentligt med hemmajobb. Risk för det dubbla med merparten hantverkare.
 
K
Det finns bilder på vinden som är inredd. Om det var det du syftade på myrstack.
Den delen ser nyast och "bäst" ut tyckte jag. Vardagsrummet såg väl också helt okej ut.
Målning invändes har vi också utbildad släkting som kan hjälpa till med.
Och som någon skrev så är det en hel del jobb på fasaden. Men vissa av de delarna kan man som sagt spara om man inte hinner det direkt.
Känns som det krävs väldig mycket tid för att fixa ordning detta.
Men tiden att ta på sig detta monsterprojekt finns då vi kan ha möjlighet att få åtkomst någon månad innan vi måste vara ute vårt befintliga.

Om det inte stiger så mycket mer. Har märkt att många hus den senaste tiden med mycket jobb har varit svårsålda även fast de legat i attraktiva delar. Känns som folk inte köper lika mycket renoveringsobjekt längre för att tjäna pengar på försäljning. Antagligen pga stigande priser.
I vårt fall är det dock inte frågan om att tjäna pengar, utan att hitta ett hus vi kan bo och trivas i en lång tid framöver.

Med nuvarande utgångspris så finns minst 1 miljon att lägga på renovering.
Tapeter och målning invändes är egentligen minsta bekymret. Sånt har vi koll på.
Jag är mer "rädd" för det som finns innanför väggarna.

Som sagt behöver det inte var negativt med ett så gammalt hus. Finns många äldre hus som håller bättre än nyare.
Hittade en intressant artikel om varför det byggdes som det gjorde.

"Södra Villastaden i Gävle har en intressant historia. Området byggdes upp av fattiga järnvägsarbetare som ville ordna sig en drägligare bostadssituation. Hundra år senare har området förvandlats till ett av stadens mest förnäma."

"Föreningen startades i en kolonistuga på Söder som tillhörde vagnsmörjaren David Ekström. Det var en grupp järnvägsarbetare som hade samlats för att diskutera den odrägliga bostadssituationen med usel standard och höga hyror. De bestämde sig tillsammans för att ta risken med dyra lån och bygga sina egna hus. De fick även järnvägsdirektören Hagberg att engagera sig i att hjälpa till med lånegarantier.
Ett av kraven för att få låna var att varje hus skulle innehålla minst två lägenheter. Det skulle garantera att husägarna fick in pengar för hyra som de kunde betala lånen med. Men ibland räckte inte en järnvägsarbetares lön ändå. Vissa blev tvungna att hyra ut båda lägenheterna och fick själva bo i källaren."
 
Redigerat:
K
Befintligt badrum och toalett på övervåning känns onödigt att behålla om man gör om köket till ett stort badrum.
Rör och avlopp finns ju redan.
 
Mäklaren skriver ju "välbevarad" så det är väl bara att flytta in :)

Skämt åsido, området är ju helt rätt. Har släktingar som bor i samma område, och ibland får man helt enkelt göra avkall standard för att komma in i "rätt" område. Risken är ju att det blir budgivning på huset och då försvinner ju en del av renoveringsbudgeten.
Som huset ser ut är det ju äldre personer som bott där (dödsbo?) och de har knappt lagt något på underhåll de senaste 20-30 åren.
Man får väl räkna med att göra "allt", jag skulle nog titta uppifrån och ner och börja med taket. Plåttaket är det nog lika bra att lägga om så du får det ok, och som fasaden ser är ju är det nog bra att göra något åt den också.
Med tanke på andra nyligen förekommande trådar är det väl lika bra att säga att isolation och driftskostnader inte kommer vara i dagens standard heller.
Jag skulle nog ha bugeterat 1 M och 3-4 månaders renovering innan inflyttning. Det är lika bra att ta tag i de stora grejerna direkt och se till att badrum, tak, dränering och sådant blir fixat direkt. Annars är det lätt hänt att man hamnar i avsnitt av arga snickaren :)
 
J
Önskar dig lycka till, verkligen charmigt hus. Tiden har banne mig stått stilla i den kåken, t.o.m handdukarna ser ut att ha suttit uppe i badrummen sedan brukspatronen spankulerade förbi.
 
Otroligt charmigt hus och jag förstår att ni är sugna. Innan jag gav mig in i ett sådant projekt hade jag gått igenom det med någon som kan räkna på vad det kostar, inklusive alla eventuella överraskningar.

Sedan hade jag bestämt nivå, exempelvis om det är värt eller om jag har råd att bränna stor del av budget på exempelvis kök, eller om jag för att vara säker vore tvungen att vara om mig och kring mig, exempelvis ett kök från blocket. Tiden är en annan aspekt, har ni barn? Då hade jag börjat med att få fason på de delar som gör att man direkt kan flytta in där och bo bra, dvs inte börja med att riva onödiga badrum. Som exempel.

Överhuvudtaget krävs mycket planering. Släktingar som ska hjälpa till, har du med de i budget eller är det frivillig insats? Om inte så får du räkna med en längre tid för jobben, de flesta har egna arbeten som prio. Se till att skaffa dig så bra bild som möjligt av vad som ska göras och vad det kostar, saker och ting, speciellt renoveringar, har en tendens att springa iväg.
 
Jag tippar på att det där huset kommer dra iväg. Attraktiva områden säljer bra. Jag gissar på minst en halv miljon till i budgivning.

Renoveringskostnad. Minst en miljon i material, el, vvs, plåt jobb. Och räkna med massor av jobb. Du lär jobba rejält om du ska vara klar om fem år.

Jag låter lite pessimistisk men jag har gjort resan själv. Men det är ett fantastiskt objekt, helt orört från klåpare och du kan göra helt efter eget huvud. Ett riktigt drömhus med kanonläge!
 
K
Visst kan det vara så ibland.
Men är folk villiga att betala mer för ett hus som måste fixas så pass mycket?
Har varit ute ett par objekt nu i attraktiva områden som de fått lägga ut igen. Ofta med sänkt pris.
Och då har det varit mindre att fixa en detta. Så marknaden är väldigt oförutsägbar just nu.

Ja, vi har ett litet barn så kommer i så fall inrikta oss på det viktiga. ( minst ett kök o badrum )
Vinden är ju tex något som inte kommer utnyttjas direkt och är något man kan vänta med.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.