danpih skrev:
Tack för god info academia.

Har du någon info på hur mycket riskerna ökar? För jag antar att det flyger runt asbestfibrer i luften normalt sett också, men i mindre mängder. Har nämligen lite rörisolering som förmodligen är asbest i med Kan kapa av rören utan att röra isoleringen, men då innebär det ju en ökad risk att bära upp och köra till tippen om jag förstått det rätt. Är det stora risker vi talar om eller är de försumbara i sammanhanget?

Sammanhanget: d.v.s. att jag bor i ett hus med asbest och att minskar risken för framtida kontakt med asbest genom att ta bort rören (men utsätter mig eventuellt för kontakt med asbest under det att jag tar bort rören).
Om man bortser från att asbestfibrer finns i låga koncentrationer i all luft ikring oss (ute o inne).. Ja, så är det...så kan jag säga två saker om risker i just din situation (tagit sönder ventilationskanalerna av eternit).

1) Det är omöjligt att säga något detaljerat om eventuellt ökad risk i enskilda fall, så tillvida man inte mäter asbestkoncentrationen i din inomhusluft, samt har kännedom om hur mycket tid som spenderats att andas in de koncentrationerna.

2) Rent generellt kan man säga att så länge man ser till att sanera efter missöden (dvs åtgärder för att få bort luftburen asbest, asbestspill/damm och kontaminerade ytor (möbler, golv, tak, väggar, kläder etc), så är den ökade risken försumbar eller knappt mätbar, så tillvida att man inte upprepar samma sorts missöden flera gånger under livet.
Detta är inte dock inte nödvändigtvis sant för alla typer av exponering efter missöden, det är ju avhängigt hur mycket asbest som frigjorts i luften, samt hur länge man andats den kontaminerade luften. Men att ta sönder eternit i liten omfattning på det sätt du gjort, kan man kategorisera som försumbart, om du ser till att sanera/städa upp efter ditt missöde.

Det kanske hjälper att förstå innebörden av ökad risk om man jämför asbestexponering med t ex tobaksrökning. Med en nypa salt så får man åtminstone ett hum om vad exponering och ökad risk kan innebära:
Från den allmäna tråden om asbest o hälsorisker:

Cirkelsåg i asbestcement i 8 timmar:
Blå asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 60 år.
Brun asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 10 år.
Vit asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 6 månader.

Annat exempel:
Ta bort asbesthaltig rörisolering (torrt) i 15 minuter:
Blå asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 6 år.
Brun asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 1 år.
Vit asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 18 dagar..


(Observera att ovan är två extrema exempel där aktiviteten skapar väldigt mycket asbestdamm)

Med det sagt, så har du och din familj inget att oroa sig över, om du efter regelboken ser till att städa upp efter ditt missöde med ventkanalen.
Vad gäller att du hade rör med asbesthaltig isolering som du ville kapa bort, så tycker jag du bör låta någon asbestsanerare hjälpa dig med det. Det går ju såklart att göra själv, men det är alltför lätt att göra misstag, vilket skulle innebära en rätt omfattande kontaminering då asbesten är såpass obunden i sådan isolering.

Lycka till o gott nytt år!
 
Redigerat:
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Tack. Vi tar hit en saneringsfirma, så slipper vi oroa oss, även fast det skjuter på projektet någon månad på grund av pengabrist, så känns det rätt.

Gott nytt år alla! Vår familj hälsar ett stort tack till alla som skrivit och skriver i denna tråd.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
D
En liten fråga som dyker upp. Har bestämt mig för huntonit-taket.

Hur gör jag om jag har en massa uppgående rör? Ska jag lägga som man gör med parkett att jag sågar ut en liten triangel, sätter dit skivan och sen triangeln?
 
D
För säkerhets skull behöll jag gipstaket runt rören.

Löser jag det inte kanske jag kan skarva taken.


IMAG0025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
För övrigt börjar renoveringen på allvar nu!

Hoppas det inte är asbest i rören så vi slipper den kostnaden och extratiden :)


IMAG0026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Städat ur på all puts.



IMAG0028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortfarande lite kvar av väggen att riva
 
danpih skrev:
För säkerhets skull behöll jag gipstaket runt rören.

Löser jag det inte kanske jag kan skarva taken.
[bild]
Gör som man gör med golvet. Lite större hål än röret ifall taket rör på sig :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
danpih skrev:
För övrigt börjar renoveringen på allvar nu!
Hoppas det inte är asbest i rören så vi slipper den kostnaden och extratiden :)
Har du någon bild på rören med misstänkt asbestisolering? Rören på bilden ovan ser nämligen ut att ha modernare isolering, alltså ser inte ut som typisk rörisolering med asbest, åtminstone det yttre lagret.
 
D
Detta är vad jag kan se där förra rörmokaren anslutit.


IMAG0029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMAG0031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Hus från 63. Byggt av borohus.
 
Intressant, vi har också ett Borohus fast byggt -49 :)

Har liknande isolering på våra rör. Vet inte om det är asbest i den.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
danpih skrev:
Detta är vad jag kan se där förra rörmokaren anslutit.


[bild]
Ok, ser nu att det är äldre rörisolering som har målats. Såg modernare ut på avstånd pga det.
Det där är typisk gammal rörisolering som kan innehålla asbest, främst i t-kopplingar och böjar (ibland även på raksträckor).
Den trasiga änden ser inte så bra ut, så tycker du bör få det där analyserat. Stör inte rören tills dess, är min rekommendation
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Ring och kolla om rörisen som gjorde jobbet lever med lungproblem. Det ser ju inte direkt ut som att man skurit bort och förseglat med kirurgisk precision. Några sådana jobb om året och han borde ha kräftan i lungan för länge sen..
 
D
Detta var tio år sen när pannan byttes från olja till pellets. Hade lite problem med pannan, då var rörmokarn i fråga här. Det var i augusti.
 
Med min post ovan vill jag inte säga att det INTE är Asbest i isolering (det är högst troligt att det är). Bara att rörisar borde vara mer medvetna om riskerna..

Detta "lilla datablad" ger bra instruktioner när man hanterar asbest..
 
D
Förstod precis. :) ska ta en annan röris nu. Elfirman som va här har även rörmokare. MSI-rör. Mest för att den andra var dyr och verkade inte vilja komma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.