C
lars_stefan_axelsson skrev:
Annars är det ju lätt hänt att man nyper ett stadigt tag om exv. en FK/RK med tummen och pekfingret för att släta ut kardelerna, och det känns om inte annat rejält mycket otrevligare.
Påminner mig om när vi hade en elektriker hemma på 70-talet som skulle byta huvudbrytaren i en gruppcentral från sekelskiftet. Han var riktigt hardcore och orkade inte bryta huvudströmmen utan tvinnade kardelerna på inkommande matning med fingrarna och med strömmen på. Medvetet alltså. Mycket intressant teknik, helt livsfarligt förstås. Fattar inte att han inte åtminstone använde en tång eller handskar eller nåt.
 
Min g:a lärare i installationsteknik fick slicka på fingrarna för att känna om det var spänning på trådarna. Så det finns tydligen en del människor med så torrt och tjockt skinn att det fungerar utmärkt som isolering mot ström. Själv skulle jag inte ens komma på iden att prova.
 
elmont skrev:
Min g:a lärare i installationsteknik fick slicka på fingrarna för att känna om det var spänning på trådarna. Så det finns tydligen en del människor med så torrt och tjockt skinn att det fungerar utmärkt som isolering mot ström. Själv skulle jag inte ens komma på iden att prova.
Låter som en gammal elektriker i stockholm förr han slickade på fingrarna om det var under 380 för att känna om det var strömförande.
De gamla elektrikerna är utdöda idag åtminstone i sverige.
 
kulle
123abc skrev:
De gamla elektrikerna är utdöda idag åtminstone i sverige.
Inte så konstigt kanske....... :wow:
 
  • Gilla
henq och 1 till
  • Laddar…
kulle skrev:
Inte så konstigt kanske....... :wow:
De var inte elstöt den gubben dog utav utan naturligt p.g.a ålder.
Den gamla skolans elektriker var inte som dagens och jag är imponerad av att det tydligen går att bli så immun mot elektricitet vilket jag tycker borde vara medicinskt omöjligt.
Men jäklar va duktiga de var med morakniven jag ser det som är duktiga med moran ibland nu med men det äldre de var en klass för sig.
Jag undrar ju hur vanliga dödsfall i tjänsten var bland dessa elektriker.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Vid enbart " nollsläpp" får man brandrisk och apparatskador.
Vid "PEN ledar släpp" Får man dessutom en större branrisk och stor risk för elschock i kök, badrum eller utomhus. Det beror på att skyddsjordade apparater får sin höljen spänningsatta med mellan 0-230 v till sann jord. Jordfelsbrytaren skyddar inte mot den felltypen. Det tillkommer även en brandrisk när skyddsledare i gruppledningar " tar över " huvudledningens nollström och transporterar den vidare till t.ex vattenledningsrör. Till detta kommer även korroaionsproblem på vattenrören ( om det pågår under långt tid)

Sådana spontana PEN ledare gör också att felet kan vara lite svårt att upptäcka. Det gäller särskilt med nya lampor som inte lika känsliga för mindre spänningsvariationer.
Existerar det "sann jordfelsbrytare" som jämför nolla/pen mot lokal sann jord och bryter om skillnaden överstiger x volt?
 
En JFB jämför strömmen mellan nolla och fas(er) så om strömmen smiter iväg någon annan väg så upptäcker den det. Den "ser" aldrig den ström som går mot jord utan endast att det fattas ström till eller från i JFB.
 
I IT-nät mäter man väl normalt impedansen / spänningen mellan nolla och jord och larmar om den är utanför toleransen. Det är ju lite som du som efterfrågades.
 
petersv skrev:
I IT-nät mäter man väl normalt impedansen / spänningen mellan nolla och jord och larmar om den är utanför toleransen. Det är ju lite som du som efterfrågades.
I IT nät har man normalt ingen nolla. Man har ofta ett lokalt jordtag vid förbrukareń ( huset) och tre matande fasledare. All belastning är kopplad mellan faserna.
I matande ända kan man ha ojordat eller ha impedans jordat. Det senare är vanligt i distrubitionssystem.

Ytterligare en variant är TT jordat system. Det systemet liknar ett TN- S system med skillnaden att det inte finns någon skyddsledare i distrubitionsledningen. I TT systemet finns lokala jordtag vid förbrukarna ( husen) och i matande punkt. Dessa system kräver jordfelsbrytare och potentialutjämning för att hålla en hög elsäkerhet ( snabb frånkoppling vid jordfel). Nollan i ett TT-system eller TN- S hanterar bara driftström och har inga säkerhetsfunktioner som PEN ledaren även har.
 
cpalm skrev:
Påminner mig om när vi hade en elektriker hemma på 70-talet som skulle byta huvudbrytaren i en gruppcentral från sekelskiftet. Han var riktigt hardcore och orkade inte bryta huvudströmmen utan tvinnade kardelerna på inkommande matning med fingrarna och med strömmen på. Medvetet alltså. Mycket intressant teknik, helt livsfarligt förstås. Fattar inte att han inte åtminstone använde en tång eller handskar eller nåt.
Står du helt isolerat tex på ett torrt trägolv så kan du ta i en strömförande ledare med bara fingrarna utan att märka att den är strömförande. men du får inte röra eller komma åt något annat samtidigt.

Absolut inget som ska provas. Men jag vet detta till 100% och hur jag vet det får ni fundera på:)
 
Hjälpte en person i en BRF lgh,
Det gällde ett jordatuttag i hallen som skulle flyttas.
Där vet vi att tidigare innehavare installerat uttaget själv då han sa att han gjorde det för en frys han hade i hallen, nu ska det mata en prydnadslampa....
Kan tillägga att resterande el i denna hall är ojordad, elen trådades om 1989 av elfirma så det är sparsamt med jordade uttag. (var ju ej krav då) Det var troligtvis även sparsamt med pengar i föreningen efter som stigare och centraler är de ursprungliga från 1954


Bild på uttag
uttag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att konstatera att det finns tre säkringar i lgh. två till belysning och vägguttag10A en till spisen 20A. Inget ovanligt med det. (enfas Lgh.)
central.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det lustiga var att spänningen var kvar fast båda belysningssäkringarna togs ur.
Här är svaret.
uttag c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollade även om de borrat i röret till brytaren men det hade klarat sej.
uttag h.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tog bort befintliga uttaget helt, drog ny kabel till önskad placering, monterade upp ett ojordat uttag, centralen kommer att bytas senare, och mätartavlan tas bort.

Det är fint med folk som verkligen vet vad de gör......Koppla in ett uttag hur svårt kan det vara......
 
Redigerat:
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Perfekt med 20a i vägguttaget, ifall man vill ha många frysar!
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
20A genom 1,5mm2 kabel :wow:

Det samma har jag sett i mängder av lägenheter i en mindre stad i Norge. Ursprungligen har de haft en varmvattenberedare via 1,5mm2 kabel på en 20A grupp som kallats "teknisk kurs" och gått till lite olika grejer i köket och källaren. Det har varit okej eftersom lasten varit direktkopplad. Men genom åren har de flesta bytt varmvattenberedare, och den nya har haft stickkontakt. Då har någon satt upp ett uttag istället, och då är det inte okej längre eftersom vad som helst kan sättas i där. Många har även kopplat diskmaskin på samma grupp, och då kommit långt över vad 1,5mm2 egentligen klarar men säkringen har ju hållit.
 
HSP skrev:
Står du helt isolerat tex på ett torrt trägolv så kan du ta i en strömförande ledare med bara fingrarna utan att märka att den är strömförande. men du får inte röra eller komma åt något annat samtidigt.

Absolut inget som ska provas. Men jag vet detta till 100% och hur jag vet det får ni fundera på:)
Jodå. Isolerad miljö fungerar. Min far har också demonstrerat det för mig (gammal elektriker). Men jag själv har aldrig lyckats. Nu senast vid köksrenovering så var jag tvungen att peta i en dosa med spänningssatta ledare där några klippts av precis utanför torixen (temporärt för att ha ljus innan allt kunde kopplas rätt). Och trots att jag har gummiträskor på mig och står på ett trägolv så nog fasen lyckas jag komma åt så jag får ett otäckt pirr i fingret ändå.

Så jag är inte imun... :)
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Det är inte tillåtet att jobba med spänning på utan rätt utbildning och rätt verktyg. Hålla på och ta i ledarna med spänning på är bara amatörmässigt och idiotiskt.
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.