Ska bli kul att följa :)
 
Jul och nyår, jag jobbar i butik och har jobbat mig halvt från vettet men lite har iaf hänt i källaren. Ikväll gjorde vi färdigt den påbörjade väggen. Den ser likadan ut som de andra så det orkar jag inte lägga upp någon bild på idag.

Sen stålborstade och målade jag elementet i den kommande tvättstugan. Ja, vad kan man säga om det... det blev lite skillnad. :)

20151230_234827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när jul och nyår snart är över så lugnar handeln ner sig lite, plus att jag valt att börja plugga på distans på två veckor och gå ner till halvtid på jobbet. Visserligen blir det 100% studier plus 50% jobb men det blir mer tid på hemmaplan så jag hoppas på att få lite mer tid till renovering då :)
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Ja, liiite skillnad, kan man säga ;)

Å genast undrar nyfiken i en strut vad du pluggar :)
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Jag tänkte förhoppningsvis läsa till grundlärare till hösten. Fr.o.m 1 jan 2017 blir det svårare för oss med gamla betygssystemet att ta sig in på universitetet så nu ska jag läsa lite meriterande ämnen på komvux. Jag behöver inte läsa dessa ämnen egentligen men jag vill vara säker på att ta mig in på lärarutbildningen till hösten. :)
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Spetters skrev:
Idag har jag murat mig ett fönster till tvättstugan. Jag har läst att det är superenkelt men jag tyckte att det var svårt att få till den perfekta konsistensen på glasblocksbruket. Nu är iaf det första fönstret färdigt, jag ska snygga till fogarna sen när bruket torkat och jag tror att fönster nummer två blir busenkelt att mura. :)
Jag tycker att det är enklare att använda plastprofiler och lim istället för murbruk och distanser. Man slipper åtminstone blanda bruk, eller, ja, man måste fortfarande blanda fogmassa, men ändå. Antagligen är det lite dyrare men inte så värst mycket. Dessutom inbillar jag mig att den ihåliga plastbiten isolerar något bättre än solitt murbruk.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tillbehor/Monteringsskena-2000021888/
 
Fast jag fick höra att det är dumt att använda lim utomhus för att solen torkar sönder limmet. :)
 
Det som hänt sen sist är rätt ointressant att visa bilder på så det står rätt still i tråden men för att den inte ska dö ut helt så kan jag visa ett litet sidoprojekt jag roade mig med en kväll när jag hade tråkigt.

Jag ska som sagt börja plugga nu och tyckte självklart att jag måste ha ett skrivbord. Alla vet väl att man inte får bra betyg utan ett skrivbord. ;) Men jag hittade inget som jag kände passade hos mig så jag slaktade ett Ikea Jokkmokk köksbord som stått i garaget i åratal.

jokkmokk-bord-och-stolar__0122105_PE278490_S4.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160107_230647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Benen samt en bit av bordsskivan blev konsoler, bordsskivan kapades för att inte vara så djup och skrivbordet målades med ljusgrå golvfärg som jag hade hemma sen trappen målades. Det var ett impulsprojekt en tråkig kväll så jag fick ta det som fanns tillgängligt. :)
 
  • Gilla
Tokslut och 13 till
  • Laddar…
gillar din energi!!!!
 
KristinaRT
Om du lägger ner lika mycket energi på dina studier (och det är jag ganska säker på) kommer du bli färdig i ett litet nafs (y)
 
Grymt bord! Väldigt uppfinningsrikt. :)
 
Vilket fantastiskt jobb! Och bra öga för detaljer. Hallen med den mönstrade tapeten och enfärgade väggarna är ju helt fantastisk.

Hur går det med renoverandet? Jag är glad att se att man kan faktiskt renovera, fast man har 'tummen mitt i handen'.

Min långtidsplan är att flytta till Sverige, till hemtrakten. Köpa hus/mindre gård-gärna något äldre. Det pga att jag antagligen aldrig kommer hitta någon inredning/ytskick som faller mig helt i smaken, och slänga ut något som inte är många år gammalt bara för att jag tycker det är mindre fint känns helt onödigt. Och ofta har äldre hus 50-tals standard på tex kök-jag är en sucker för mid-century scandinavian.

Lång utläggning, men det jag ville komma fram till är att din tråd är inspirerande för oss som inget kan. Jag har undrat lite om jag är helt galen för all vilja köpa något äldre, trots pappa, plastpappa, syskon, ,kusiner osv som är elektriker, har byggt hur från gruden tidigare osv osv, som kan hjälpa när det behövs. Jag är själv (som i bara två händer och ingen partner), 35, och har aldrig ens ägt några möbler (förutom ett soffbord jag har nu)! På den ljusa sidan (always look on the bright side of life ;) ) är det bara jag (och du) som bestämmer hur huset ska se ut. Inga kompromisser med någon annas vilja!

Några tankar. du sa du inte kunde hänga något ovanför sängen pga murstock. Har du kollat på washi-tejp? Om du googlar så finns det hur mycket idéer som helst- och många snygga. Och gillar man det inte är det bara att ta ner och börja om.
Så skrivbord. Du sa du gjort bordet smalare? Från en som blev klar men pluggandet för ett år sedan- standard djupet på skrivbordet är alldeles för smalt. Som det är i dag använder man ju datorn (jag hade laptop) väldigt mycket i studierna. Så den + böcker fick inte plats på skrivbordet (jag hade båda framför mig på djupet, om du förstår). Har man ett långt skrivbord kan man kanske ha dom bredvid varandra, men då får man vrida ryggen i obekväma ställningar,
En idé kan var att om man har en stationär dator, med modern plattskärm, kan man kanske ha tangentbordet på ett utdragsbord under skrivbordet.
Jag rekommenderar att planera det så bra som din budget tillåter, du kommer sitta många timmar där. Och ha en stol som passar till höjden av bordet är guld värt.. Jag bor i ett gammalt tenement house i Skottland, här lutar det värre än 1700-tals stugorna i Sverige. Fick palla upp stolen med tre kuddar för att få till någolunda höjd till skrivbordet.

Långt inlägg, men summan är att jag är grymt imponerad av dig, och du inger hopp till oss andra som inget kan (men vill) om renovering)!
 
Nu var det LÄNGE sen jag uppdaterade något i den här tråden. Det hände en hel del på det privata planet och renoveringarna avstannade lite. Visst har det hänt saker, men det har gått i slow motion. Förra veckan fick jag energin tillbaka och bestämde mig för att göra ett mindre projekt för att bli varm i kläderna innan jag återupptar monsterprojektet jag höll på med innan sommaren.

Tyvärr har jag dåligt med Före-bilder men jag lyckades hitta två bilder jag fotat i andra sammanhang. Bilden på hyllan är samma vägg som är bakom fåtöljerna i efterbilderna.

FÖRE:

Bild före renovering visar en gammal hylla med några få saker på mot en sliten orange vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FÖRE-bild av ett renoveringsprojekt som visar en träpanelklädd dörröppning och vägg med mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



EFTER:

Före och efter bilder av ett hörn med fåtölj och fönster under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före- och efterbilder av en renoverad hall med träpaneler och ny textil som hänger framför öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före- och efterbilder av ett renoveringsprojekt, visar en tom hylla före och ett renoverat duschutrymme efter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte helt klart ännu. Det trasiga vid fönstret ska fixas och en fönsterbräda ska dit men jag skulle ändå vilja påstå att det syns viss skillnad motför hur rummen såg ut tidigare.
 
  • Gilla
hnurre och 6 till
  • Laddar…
Det kallar jag ett stort lyft! :)
 
Några liter färg och lite möbler och textilier kan verkligen göra skillnad. :)
 
Nu har jag byggt en fönsterbräda och fått upp en hylla på väggen.

Kollage av inredningsdetaljer med nybyggd fönsterbräda, uppsatt hylla och nybetsad bastudörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår åkte jag över till Finland och köpte Saunasuoja för att måla om bastun. Jag hade inte tänkt måla idag men jag öppnade burken av ren nyfikenhet och blev livrädd när jag såg den tjocka genomfärgade bajsbruna geggan i hinken. Jag ville ha en mer betsad effekt så det såg inte lovande ut. Jag testade måla en del av insidan av dörren och då såg jag att det blir en betsad effekt så jag testade måla en del av väggen för att få se hur det blir och det ser riktigt lovande ut. Det ser betsat ut och färgen är en kallare brunare färg än den ser ut att vara på bilden. Lavarna kommer jag att behålla ljusa som kontrast och idag har jag köpt ett nytt aggregat. Det ska bli spännande att se hur det blir när jag målat hela rummet.

Träpaneler i bastu med dörr delvis målad i betsat utseende, kontrast mot omålade ljusa lavar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.