Status
Tråden går ej att kommentera.
Hantverkaren behöver väl inte redovisa sina inköpskostnader? Däremot vad han tar betalt för materialen (sen får man själv leta priser för att bedöma hur stort påslaget är).

Han ska kunna motivera alla kostnader, att rabbla upp alla grejer och sen bara slänga dit en slutsumma kan inte vara tillåtet om det är löpande räkning.
 
Mikael_L
b8q skrev:
men Nils82, i en annan tråd sa du ju nyss att ni hantverkare borde ta MER betalt än ni gör. Här har vi ju ett lysande exempel på någon som gör just det du föreslog?
Ibland skulle jag vilja att det gick att "gilla" med glimten i ögat.

Men nu får väl popcorn-stunden vara slut för idag, måste börja göra lite nytta istället. :)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
R
ja och bilder
 
Mikael_L skrev:
T.ex. storlek, standard, om det fanns några speciellt besvärliga arbeten som skulle göras.
Ja, som att han t ex var tvungen att bygga ett nytt hus runt badrummet.
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Och vart tog TS vägen kan man undra? Inget troll hoppas jag... eller rättare sagt hoppas - med det priset för badrum.
 
Eller så har trådskaparen ett vanligt jobb att sköta och har därför inte kunnat svara sedan igårkväll. Vad gör ni på jobbet?
 
  • Gilla
Calle Schewen
  • Laddar…
Jag stängde ju den här tråden strax före jul pga att flera av er misstänkte att det var en fejkad användare som startat den. Nu har trådstartaren hört av sig till mig. En högst verklig medlem vill alltså svara på era frågor, så jag har öppnat tråden igen och raderat inlägg som var off topic.

Bli inte otåliga om hon/han dröjer med att svara.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
R
holy shit
 
Det måste ju vara en nolla för mycket. Kan ju omöjligt kostat 490 000 kr för ett långt ifrån färdigt badrum.

Sitt ner i båten och lugna ner er.

//Patrik
 
Skulle fortfarande vara väldigt intressant att få mer info om badrummet? Storlek? Materiel? Och vad är det för jobb som har gjorts? Ja menar har snickaren byggt ut huset och gjort badrummet där så låter det rimligt.
 
Hur många timmar har hantverkaren debiterat?
 
T
Enk Projektet skrev:
Hur många timmar har hantverkaren debiterat?
Tja, om man räknar bort materialet och att "hantverkaren" tar exempelvis 450 kr ex moms så blir det 800 timmar, alltså 20 40 timmars-veckor:wow:
 
Det är ju som alla andra sagt inget du ska betala. Returnera fakturan med texten "fakturan bestrides till fullo" och skriv under med ort, datum och namn. Ta en kopia och skicka (eller ge) den till hantverkaren. Ger du den är det bra att ha vittne (utanför familjen) som ser att han tar emot den. Annars skickar du REK brev så du får bevis på att han tagit emot den.

Efter det kan du begära in en detaljerad redovisning för timmar, arbetsresor, material och övriga kostnader. Det har du rätt att kräva och du behöver inte betala någonting innan du fått det.
Ett löpande avtal (även om man inte har något annat än muntligt avtal) har ändå vissa ramar och regler som måste följas. Det låter som ockerpriser och det är i sig olagligt om det kan anses röra sig om bedrägeri.

Det bästa är om du kan få in några nya offerter (skriftligt) som du kan jämföra med och se vad en "normal" kostand skulle vara.

Kan du återkomma med information om storlek, utrustning, etc. så är det ju också lättare för oss att bedöma vad en faktisk kostnad borde ligga på...
 
anders07 skrev:
Det bästa är om du kan få in några nya offerter (skriftligt) som du kan jämföra med och se vad en "normal" kostand skulle vara.
En reflektion. Ofta gnäll över sena hantverkare, men att be någon gratisjobba med att ta fram en för dom helt meningslös offert, det är ok. "Ta in några", gissar att det glider iväg ett stort antal timmar ut i luften där. Jag menar inte att hacka på dig, men fasen vad tröttsamt det måste vara att vara hantverkare ibland, speciellt som det tar en bra stund att ta fram en seriös offert som man vet ska hålla hela vägen.
 
Att man som företagare måste lägga ner en massa arbete på att sälja sina tjänster är väl inget konstigt? I princip alla större företag har säljare som jobbar heltid med just detta. De har också ofta en marknadsavdelning som marknadsför tjänsterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.