Så enkelt det kan vara ibland, lutar väldigt mycket åt att det kommer hamna Fibaro dimmers i alla rum redan från början.
Lutar åt att fixa det mesta med z-wave styrning direkt, värmepump, ftx osv. så mycket det går utan att jag behöver bry mig :)
 
Jensnorrland skrev:
Så enkelt det kan vara ibland, lutar väldigt mycket åt att det kommer hamna Fibaro dimmers i alla rum redan från början.
Lutar åt att fixa det mesta med z-wave styrning direkt, värmepump, ftx osv. så mycket det går utan att jag behöver bry mig :)
Ja ska man ändå ha dimmer så är det ju samma pris som vanliga. Men tänk på att om du ska ha två dimmers i samma apparatdosa så kan det vara bra att välja rymligare dosor redan från början.
 
Igår greppade jag rörtången och monterade ho, blandare, avlopp och kopplade in tvättmaskinen. Så nu har vi tvättat för första gången i den nya tvättstugan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi var även på IKEA och köpte ny tvättställsmöbel och ett högskåp till badrummet på entréplan. Så det blir lite badrum light nu.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag har varit sjukt seg idag och inte fått så mycket rent renoveringsjobb gjort. Har fått dit de sista lådorna i tvättstugan och monterat ett nytt högskåp i badrummet. Det blev ett högglansvitt Godmorgon. Ska se om jag kan få dit kommoden och handfatet samt den nya tvättställsblandaren imorgon. Får jag det så kommer det en bild på hur det blev i badrummet också.

Annars har jag mest tvättat en massa när det blev lite trevligare. Var ju sådär att tvätta i garaget.

Jag har även monterat upp min ena julklapp, en regnmätare från Netatmo. Den hoppade snällt in i HC2:an också 😃 Så nu behöver jag bara automatisera något kul när det regnar, förslag!? Sen har jag förlängt en tempsensor med hjälp av en telekabel som jag har kopplat till en Fibaro Universalsensor så att jag ska få tempmätning även i förrådet i garaget. Då kan jag även få lite bättre styrning på värmefläkten jag har där nu i väntan på att vi installerar element.
 
Idag har jag monterat upp tvättställsmöbeln. Blev riktigt bra. Svårt att få till bilder dock då badrummet inte är så stort. Blev iaf mycket mer förvaring och dessutom mer praktisk sådan. Bytte även blandare eftersom den gamla var riktigt dålig, ful i finishen, dånade som bara den och förbrukade massor med vatten i onödan. Den nya är som den gamla fast tvärtom på alla punkter 😂

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så skönt med bra dold förvaring i badrummet! Blev snyggt (så gott man ser iaf hehe)

Gott Nytt år på Er :)
 
Snigla skrev:
Så skönt med bra dold förvaring i badrummet! Blev snyggt (så gott man ser iaf hehe)

Gott Nytt år på Er :)
Hehe ja det är lite trångt för att få med hela på bild. Men det blev som sagt riktigt bra. Mycket mer förvaring än innan.
 
Igår monterade jag tillbaka den gamla bänkskivan i tvättstugan över torktumlaren och vår tvättsortering för att få ännu mer arbetsyta. Detta är dock bara tillfälligt i väntan på en tur till IKEA då denna bänkskiva tyvärr är tunnare än den nya så den sitter ungefär en centimeter lägre just nu. Detta för att det ska bli rätt med nya skivan sen. Älskar förövrigt min sänksåg (Bosch GKT55GCE). Det blir så jäkla bra resultat och är så enkelt att få det bra.

Jag satt även vid datorn igår och försökte göra huset lite smartare. Så nu känner den av våra telefoner för att avgöra om någon är hemma och tänder då vissa lampor och släcker ner alla lampor som inte behöver lysa när vi inte är hemma. Perfekt när man har småbarn som tänder lite här och där och man inte alltid orkar gå runt och släcka överallt.
 
Härligt att sänksågen är så smart så den tänder å släcker lampor.....😄
 
  • Gilla
iSnobben och 2 till
  • Laddar…
Behöver du någon hårdvara för att den ska känna av telefonerna eller är det bara programmering? Jag ska köpa ett z-Wave system med HC2 till sommaren/hösten :)
 
Noseone skrev:
Härligt att sänksågen är så smart så den tänder å släcker lampor.....😄
Haha glömde visst att skriva att det var HC2:an jag grejade med.
 
Ramnemark skrev:
Behöver du någon hårdvara för att den ska känna av telefonerna eller är det bara programmering? Jag ska köpa ett z-Wave system med HC2 till sommaren/hösten :)
Nej den enda hårdvaran som behövs är väl en router där du kan tilldela fasta IP-adresser till din/era iPhones (denna variant funkar tydligen inte med Android) Verkar dock som så att det fungerar sådär även med iPhone för om telefonen inte används så verkar inte pingen gå fram så jag håller på att kolla på en annan betydligt mer avancerad lösning.
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
Vi ska koppla in golvvärmen i tvättstugan nu i veckan efter att ha väntat i fyra veckor enligt instruktionen. Sedan står det att man ska höja temperaturen gradvis vilket i mina öron är väldigt subjektivt. Någon som vet hur känsligt det är? Golvet är flytspacklat med någon form av snabbhärdande flytspackel och sedan klinkers. Golvvärmen är Ebeco 300 och lagd med cc 6cm.
 
Den gradvisa höjningen av temperatur är väl för att härdningen av spackel och fogmassa inte ska spricka kan jag tänka mig, stog detta i instruktion för golvvärme eller för spackel/fog? om det står för golvvärme kan du ju kolla om det är när man gjutit eller om det också gäller spackel.
 
Jensnorrland skrev:
Den gradvisa höjningen av temperatur är väl för att härdningen av spackel och fogmassa inte ska spricka kan jag tänka mig, stog detta i instruktion för golvvärme eller för spackel/fog? om det står för golvvärme kan du ju kolla om det är när man gjutit eller om det också gäller spackel.
Jo jag förstår varför man ska göra det. Det var mer den oerhört knapphändiga informationen jag undrade över. Informationen kommer från golvvärmeinstruktionen och gäller spackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.